Mi70
Har precis handlat L-Å Gustavssons rosor för nordiska trädgårdar, band I. (från adlibris till priset av 554 kr). Längar redan efter att den skall dimpa ner i brevlådan!

Del 2, ni som har den, är den prisvärd? Vad har den som del 1 inte har, innehåller den något om planteringsförslag för olika slags rosor?

Funderar om det kan vara något att önska sig av sambon.......... rolleyes.gif
Kajsa
Har själv nyligen köpt båda, del 2 är en praktisk bok. Här lite om de olika kapitlen, härdighet, vilka "friska " rosor finns det, olika rosgrupper, beskärning, sjukdomar, övervintring, rosen som nyttoväxt, gödsling, rosor för kyrkogårdar, naturtomter, kulturmiljöer, rosor för alla zoner osv. Boken är tunnare än del 1 kostade 356 kr ( ca 300 sid) köpte på internetbokhandeln det blir billigast. När jag kommer hem trött på morgonen då kryper jag ner i sängen med rosbiblarna, inget kan vara så avkopplande just nu. Böckerna är värda varenda krona biggrin.gif
Cilla
Jag väntar också med spänning på båda mina Gustavssonböcker. När man släpper rosdillet loss blir man farligt intresserad!

16 rosor hittills planterade i vår, en rad sticklingar tagna och kunskaperna är sisådär minst sagt. Jag tyckte att del 2 såg ut att vara den jag främst behövde, men det blev del 1 också.
kerstin z5-6
sen köper ni RHS Encylopedia of Roses A-Z .... mycket bilder i den laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Betty
Och sist men absolut inte minst: Botanica Rosor Encyklopedi Över Trägårds- Och Vildrosor. 704 sidor, 2,740 kg! Massor av dreggelbilder! biggrin.gif
Cilla
Jag visste att rosdille var farligt! Har hållit igen i många år. Ungefär som att sitta på en häst som vill skena...

Men det gäller att komma ikapp också. Jag har kanske 20 gamla rossorter på tomten som jag måste försöka sortbestämma först. Och så 16 nyplanterade där jag redan glömt namnet på 5... De enda det är ordning på för tillfället är sticklingarna.

Och så håller jag på att bereda platser för rosorna, men jag köper in dem snabbare än jag hinner tänka till riktigt och ned i backen vill ag att de ska komma snabbt... En del av min äng kommer att bli någon slags "rosrum" med bågar och allsköns saker, men egentligen vill jag nog att de ska poppa fram och överraska lite mer diskret i allt det vilda...

Och så måste jag få kläm på hur jag ska blanda till jorden. Hittills har jag gått på någon slags känsla och strödda tips men nu vill jag försöka bilda mig en uppfattning på bättre grunder.

Smaken för rosor är minst sagt yvig, jag har inte en linje i någonting och tycker om många olika sorter. Ena veckan tänker jag att jag ska satsa på kraftig busk här som kan vara i vildängen, andra dagen köper jag en ros som helst vill stå lite stelt i rabatt...

Ni kanske kommer ihåg hur det var i början, ni som hållit på ett tag. tongue.gif

Snälla som bara den tycker jag att mina rosor är. Tidigare har jag kanske satt 1 per år eller så och de har inte fått mycket av mig men nästan alla överlever ändå. De jag givit lite mer ger väldigt mycket tillbaka.

Idag slog första austinrosen Graham Thomas ut och jag har inte kläm på digitalkameran än... Vackra daggdroppar i tidiga morgonljuset på den gula, fulländade, lite strikta blomman. Nu på dagen vecklar hela blomman ut och jag har svårt att göra någonting annat än att gå förbi, dofta och känna på den.
kerstin z5-6
Nu verkar du fast Cilla smile.gif Själv impulsköpte jag en Louis B på stam häromdagen ...hutlöst dyr men en kvar så den gick inte att motstå smile.gif
Kajsa
Roligt Cilla, det kanske snart får bli en egen rosavdelning här på Odla???
På tal om rosbiblarna av Lars-Åke Gustavsson det fattas en del rosor, Balsgårdsrosorna och nästan alla Kanadarosor, förutom 3 st. Det är 6 år sedan böckerna kom. Men Botanicas " Rosor " har ovanligt många Kanadarosor med i boken, den har ljuvliga bilder som Betty skrev. Och så billig sedan ( Men hälften är bara ömtåliga rosor ) Kerstin, Louise Bugnet på stam, ja hur skulle man kunna motstå den frestelsen??
Cilla
Jag har en lista; "måste ha innan hela trädgården är full" och där står Louis Bugnet i topp.

Jaså, Balsgårds- och Kanadarosorna saknas i LÅG, det var väl synd för mig som just upptäckt dem och tycker om dem. Men det är egentligen grundtips om förökning, skötsel, plantering, jord etc jag behöver främst och någon slags introduktion i hur rosor egentligen fungerar anatomiskt. Vill-ha-lusten kan väckas på så många andra ställen.

Javisst vore det roligt med en särskild avdelning för rosor här, men på sätt och vis passar det inte in i strukturen som är mer generell och inte inriktad på särskilda växtsorter.

Men det här överlåter jag åt andra att diskutera. Jag har fått himla bra svar på rosfrågor hittills och det nöjer jag mig med.

För er som inte vet hur Louise Bugnet ser ut - röda knoppar som vitnar långsamt när de kritvita, doftande blommorna slår ut. Precis som Oranie äppelblom!



Bäst bilder på rosen finns i AOTs roslista.
Betty
Jag köpte en Louise Bugnet i våras, dock inte uppstammad, snart slår knopparna ut!
I kväll var jag på besök hos en STA-kompis och fick med mig hem en liten tornedalsros. Den blommar med små rosa fyllda blommor som doftar helt oemotståndligt!
Jag håller visst på att bli lite rosbiten jag med! biggrin.gif
Cilla
Betty - ta bilder på L Bugnet! Det finns inte många på nätet alls.
Betty
ROSA MAJALIS 'FOECUNDISSIMA'
(Syn: R. cinnomomea plena. 'Fylld kanelros', 'Tornedalsros')

En tidigt blommande ros (därav namnet 'majalis'). Den kanelfärgade barken har gett rosen dess svenska namn. Karminröda, fyllda blommor. Doftar björnbär. Rosa majalis har gett upphov till flera kloner med tätt fyllda blommor. Vår klon kommer från en gammal trädgård vid en hembyggspark i Norra Skåne. Den är frisk, mycket härdig, skuggtålig och lättodlade. Storlek: 2.0x1.5m. Zon VIII.

Jag hittade ovanstående vid en Google-sökning.
Återkommer med egna bilder när mitt lilla exemplar har växt till sig lite.
Betty
Ooops, missuppfattade visst... wacko.gif fel ros...
Betty
OK, bilder kommer på L. Bugnet när knopparna behagar slå ut! smile.gif
De avvaktar lite just nu p.g.a. regn...
Mi70
Jag hakar på det som någon sade om en rosavdelning här på odla, bland de andra??? Det är MÅNGA frågor om rosor, och själv har jag också blivit rosbiten, dock kan jag bara ståta med 13 sorter..... Ett rosarium med skuggtåliga rosor håller också på att växa fram på framsidan av min lilla radhusträdgård! wub.gif

Jag tycker det vore en bra idé med ett rosforum! biggrin.gif rolleyes.gif

Skall införskaffa rosor för nordiska trädgårdar del 2 också, det hör jag det!
kerstin z5-6
Utslagen LB
Kajsa
Mina Louise Bugnet har just börjat blomma, vackert med rosa knoppar, som hos albarosen Mme Plantier rosa/ vit. Ska fotografera Louis Bugnet.
Balsgårdsrosen Irma var så läcker att hjärtat nästan stannade när blommorna slog ut, stor, tung, fylld och så den där färgen, liknar Austinrosorna. Frisk och riktigt glänser.
Alla rostokar, köp den biggrin.gif
Cilla
Tack både Kerstin och Bettyd för bilder (den där tornedalaren ska jag också titta närmre på Betty).

Nu är jag farligt nära min semesterresa och imorgon farligt nära Zetas som har många fina rosor... Inatt planterade jag under strålkastarljus...

Har de l Bugnet och en del andra på listan MÅSTE jag hinna få ned dem i backen också!
Cilla
Mi70 - tills vidare, när nu rosor inte har en avdelning här, kanske vi kunde komma överens om var vi ska utbyta rosdillerier? Nu hamnar inläggen på många olika ställen.

Ska vi lägga roserier i prydnadsväxter eller träd/buskar tycker ni?

Gärna under träd/buskar för min del, för att jag är lat och läser mest där...
Betty
Prydnadsväxter
Utomhusväxter som huvudsakligen odlas för sitt skönhetsvärde.

Träd, buskar och häckar
Sortval, plantering, beskärning, sjukdomar m.m.

Egentligen borde rosor vara i avdelningen Prydnadsväxter , tycker jag i alla fall... Men det kvittar för min del var vi lägger rosinläggen för jag läser i alla avdelningar! smile.gif
Mi70
Redan nu tror jag att de flesta rosinlägg hamnar på prydnadsväxter, är det inte så, så det känns nog mest naturligt!

Cilla, ett tips på zetas! Jag och min mamma var där för några dagar sedan, och en del rossorter har de bara någon ros kvar av, det kan då löna sig att med beklämd min klaga över att just den sista rosen av den sorten såg så ledsen ut, personalen som surrar omkring inne på området brukar vara mer än glad att förhandla om priset nämligen......... Min mamma "prutade" på två småledsna vinbärsbuskar, och jag fick en liten gulbladig oregano för halva priset då jag kommenterade att det var den sista och den såg liten ut.......

laugh.gif tongue.gif biggrin.gif
Cilla
TACK Mi70 - det ska jag använda! I år har jag varit så köpglad där att det inte vore helt fel med rabatt.

Jag hänger på i prydnadsavdelningen om det snackas rosor där. Går dock snart på semester utan dator, men det kommer ju en höst också!
kerstin z5-6
ok Vi kör i prydnadsväxter då smile.gif Här är Irma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon