Viveka
Jag tror de flesta Trädgårdsamatörer är bra på att hitta inovativa användningar för olika billiga material. Man vill ju helst spendera sina pengar på växter, eller hur?

Pallklubben är ett bra exempel på detta.

Här är ett annat tips, inspirerat av den underbara serien Helges Trädgårdar (som just nu går i repris på dagtid).

BILLIGT, DEMONTERBART MINIVÄXTHUS
Ingredienser:
- Vanlig svart vattenledningsslang (EJ trädgårdsslang, måste vara den styva varianten av plast)
- Armeringsjärn av lämplig tjocklek
- Plastskynke, bubbelplast eller odlingsväv

Man sågar slangen i lämpliga längder, 150 cm är bra för en 90 cm odlingsbädd.
Armeringsjärnen kapas i 30-40 cm bitar med bultsax eller bågfil (eller be byggfirman kapa dem, om du har tumme med dem)

Stick ned armeringsjärnen parvis på ömse sidor av odlingsbädden, med ca 50 cm avstånd. Träd platslangen som bågar på järnen, och du har en billig stomme till ett miniväxthus med lämplig höjd.

Stommen kan sedan täckas med vanlig plast, bubbelplast eller odlingsväv, beroende på årstid och odling. Kan enkelt flyttas, eller monteras ner och buntas ihop när det inte används.

Helge hade ett rätt avancerat system med snören för att dra plasten på och av. Själv lägger jag den bara över ställningen, och använder armeringsjärn för att tynga ner kanterna.
pepparmynta
Bra ide med en tråd om fiffiga lösningar i trädgården!
renate
CITAT (pepparmynta @ 03-07-2004, 10:10)
Bra ide med en tråd om fiffiga lösningar i trädgården!

laugh.gif Håller med,mycket bra ide.
Renate
Åsa, mälardalen zon 2
Man kan även använda rättviksknuten ifall man ska bygga ett litet växthus över sina växter, det verkar bli något stabilare konstruktioner då.


http://www.rattviksknuten-massan.com/knuten.html
*Felix matte*
Kanske inte har med fiffiga lösningar i trädgården....
men... man grillar ju ute. tongue.gif
Den här ställningen fixade min man av två brädbitar (16*140mm) till vår lilla extragrill, lagom för två.
renate
CITAT (Felix matte @ 03-07-2004, 10:58)
Kanske inte har med fiffiga lösningar i trädgården....
men... man grillar ju ute. tongue.gif
Den här ställningen fixade min man av två brädbitar (16*140mm) till vår lilla extragrill, lagom för två.

Den idén är fiffig,mysig grall för två.
Renate
Lena N
CITAT (Viveka @ 03-07-2004, 09:48)
BILLIGT, DEMONTERBART MINIVÄXTHUS
Ingredienser:
- Vanlig svart vattenledningsslang (EJ trädgårdsslang, måste vara den styva varianten av plast)
- Armeringsjärn av lämplig tjocklek
- Plastskynke, bubbelplast eller odlingsväv

--------

Stommen kan sedan täckas med vanlig plast, bubbelplast eller odlingsväv, beroende på årstid och odling. Kan enkelt flyttas, eller monteras ner och buntas ihop när det inte används.

Samma idé kan utföras med vanliga vita el-rör. smile.gif
TeliaNet
VP-rör heter det tongue.gif
elprogrammet sätter sina spår på mig.
Lena N
CITAT (TeliaNet @ 04-07-2004, 00:11)
VP-rör heter det tongue.gif
elprogrammet sätter sina spår på mig.

Javisst ja, det var så de heter! laugh.gif
Viveka
[QUOTE]Samma idé kan utföras med vanliga vita el-rör.[QUOTE]

Jo, men svart är diskretare - tycker jag i alla fall... smile.gif

Här är en annan sak man kan göra med armeringsjärn och vattenledningsrör (eller elrör förstås. Jag fick en halv rulle rör över över när de drog ledningarna till min bäck, så för mig är valet enkelt).

VÄXTSTÖD (för pioner, rosor, bärbuskar o. dyl)

Forma en lagom stor ring av slangen genom att stoppa båda ändarna i ett armeringsjärn. Fixera vid behov med svart eltejp.

Borra sedan 3-4 hål i slangen för stödbenen, men bara på undersidan (INTE genom hela slangen). Hålen ska ha samma diameter som armeringsjärnen, som kan vara 0.5-1 m långa beroende på hur hög växten är.

Vill man vara riktigt avancerad kan man lägga ett nät över ringen, som växten får växa upp genom, men oftast räcker det bra med bara ringen.
ariana
Bra ide denna tråd
fint med grillen o växthusiden att bygga snabbt o ta ned
jättebra
Synnöve
Det här är väl kanske inte heller en trädgårdidé, snarare en så-idé.
När jag frösår inomhus på våren brukar jag använda plastlådorna med lock som vindruvor brukar säljas i. Det brukar vara lufthål i locket och även hål i botten vilket gör att man kan vattna underifrån. Fungerar jättebra tycker jag. smile.gif
Susanne i Linköping
I vårt koloniområde har jag sett modellen med svarta rörbågar, kompletterad med ett längsgående rör överst i konstruktionen, detta översta rör var sammanbundet med toppen på alla bågarna och gav bra stadga.
pepparmynta
CITAT (Synnöve @ 04-07-2004, 22:30)
När jag frösår inomhus på våren brukar jag använda plastlådorna med lock som vindruvor brukar säljas i. Det brukar vara lufthål i locket och även hål i botten vilket gör att man kan vattna underifrån. Fungerar jättebra tycker jag.  :)

Det gör jag med, det fungerar nästan som små miniväxthus.
Är särskilt bra till fröplantor som är lite sköra.
renate
CITAT (pepparmynta @ 05-07-2004, 08:05)
CITAT (Synnöve @ 04-07-2004, 22:30)

När jag frösår inomhus på våren brukar jag använda plastlådorna med lock som vindruvor brukar säljas i. Det brukar vara lufthål i locket och även hål i botten vilket gör att man kan vattna underifrån. Fungerar jättebra tycker jag.  smile.gif

Det gör jag med, det fungerar nästan som små miniväxthus.
Är särskilt bra till fröplantor som är lite sköra.

Dessa lådor är suveräna till frösådd,använder jag med.
Renate
Mi70
En till idé som kanske andra också använder sig av...

Då jag frösår sådant som ej skall omskolas, typ den andra omgången av sallad, som nu står på tillväxt för att petas ner om några veckor, sår jag direkt i jord i äggkartonger. Då jag planterar så separerar jag bara de olika "behållarna" från varandra och planterar så ett salladshuvud på lagom avstånd från de andra. Man slipper risken att så för tätt som när man direktsår, och äggkartongen löses upp i jorden............!
magiana
Min kallbänk tillverkade jag av gamla tegelstenar som jag hittade under huset. Jag bara staplade dem utan att ha murbruk mellan dem. Som glas använde jag en plastskiva från en gammal tavla. Det fungerade alldeles utmärkt. När frost hotade lade jag bara på ett tjockt täcke och bänken höll flera plusgrader inne trots ner till 3 minus ute.
Tesa
Jag hade ett tag en "badkarssida" som planteringsbord (på ett par bockar)...jättelätt att hålla rent
Och så använder jag spiklådor i trä att odla sallad och rädisor och annat i, i växthuset tidigt på våren, jag har gjort en minidamm av en trasig badbassäng och en gammal rostig sänggavel fungerar som spaljé...bl.a...
adrian
Jättekul.. biggrin.gif
Denna tråd var faktiskt den bästa hittills...

Det vore kul om alla skaffade en digitalkamera så vi kunde få se alla "uppfinningar"..

Mitt 1:a växthus jag byggde tog någon timme och kostade 16:-

Det blev det ABSOLUT fulaste i hela örebro, men det funkade bra... biggrin.gif

(är man fattig så är man.. tongue.gif )
Titte
Jag brukar alltid har några slangklämmor i olika storlekar till hands. (Ni vet de där metallringarna som kan spännas med en liten skruv). Med hjälp av dem kan man snabbt och lätt göra en klätterställning genom att skruva ihop tre pinnar, eller rmeringsjärn, eller grenar...
Iza
Buntband är användbart till mycket. Binda upp växter med, bygga klätterstöd mm.
fiffigafrun
Ok, då kommer jag väl med mina två tips...

Kant för upphöjda odlingsbäddar
I köksträdgården kör jag med gamla tegeltakpannor som kantstöd för upphöjda bäddar. Kan köpas billigt begagnade på återvinningsmarknader t ex. Hos mig passar det rätt bra då jag mest har terrakottakrukor också. Brukar köra m gamla tegelstenar också men de är svårare att få tag i. Takpannorna spricker i o f s ibland men då får man väl byta ut dem eftersom.
http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...to.php?id=73579

Hålla fukten i krukorna - blöjtipset
Vattna en bättre typ av barnblöja rejält så den sväller o blir "svampig" snitta upp och gröp ur innehållet (= svällkristaller) o blanda detta m jorden till krukorna. Billigare än s k Swellgell o funkar på samma sätt.
Viveka
Kanske någon av alla fiffiga människor här vet hur jag ska få tag i material till min senaste uppfinning:

SNIGELSTAKETET... smile.gif

Jag har äntligen gett upp i den ständiga kampen mot råbocken och bestämt mig för att, eftersom det är lite dyrt att inhägna 800 m2 tomt, det får bli en mindre inhägnad runt grönsaksland - rosengård istället.

Området är ungefär 15x15 m, och staketet ett vanligt grönt villastängsel, med en extra tråd upptill för att Bambi inte ska frestas hoppa över. Medan jag gjorde grundmuren (av 9 cm breda Lecabetongstenar) slog det mig att ett snigelstaket runt alltihop skulle vara helt perfekt. Mycket enklare att jaga sniglar inne på en begränsad yta än försöka få hela tomten snigelfri.

Jag vet precis hur det ska se ut, en plast- eller plåtsremsa, 20 -30 cm hög och med formen av ett upp- och nedvänt J. Böjen, som bör vara 4-5 cm i diameter, ska vara utåt förstås. Jag skulle vilja se den snigel som forcerar det.

Frågan är bara; var får jag tag i en sådan profil? Jag kan svära på att jag har sett det i något sammanhang, men var?
magiana
Ok, adrian, här kommer bilden på kallbänken.

Mocca
Viveka.....
har du tillgång till vanlig plast, kan du gräva ner den ytterst, spänna ett band vid staketet och sen vinkla plasten utåt med ytterligare ett band och små "stolpar som stöd allt eftersom (till på köpet får du ogräsfritt vid muren).....då blir det som ett upponer J. Annars kan du ta gamla takrännor och sätta dem med bågen inåt mot staketet, det tror jag inte de kan komma över heller (takrännans ovansida utåt alltså). Hoppas du förstår hur jag menar biggrin.gif

Lycka till
cala98
CITAT (magiana @ 07-07-2004, 22:41)
Ok, adrian, här kommer bilden på kallbänken.

en sån "spindelborg" har jag till mina squash wub.gif
Viveka
Tack, Mocca, takrännor tror jag kan fungera. De flesta sniglar gillar inte att krypa upp och ner. smile.gif

Synd att jag slängde mina gamla plastrännor när jag byggde om, men det borde inte vara svårt att få tag i begagnade. Plåtrännor kanske man t.o.m. kan banka ihop lite, så de tar mindre plats i sidled.
Viveka
Här är ett annat tips, den här gången på det ständigt återkommande temat Rådjur.

Det den förbaskade råbocken inte käkar upp, fejar han istället hornen emot, tills all bark är borta. Varför han ska välja just mina dyra, nyplanterade träd till detta är en gåta, men av någon anledning tycks han föredra dem framför den naturliga vegetationen.

Nåväl, under årens lopp har jag kommit fram till att blodmjöl är det enda som har någon effekt. Fast det varar ju bara fram till nästa regn, och en sån här sommar vet vi ju alla hur länge det är.

I våras hade i alla fall min lokala plantskola någon slags gröna tampongliknande saker, som ägaren försäkrade skulle vara hela säsongen. De var oförskämt dyra, 35:-- vill jag minnas, men jag ville ändå pröva, så jag inköpte tre och hängde i grenverket på mina senaste vanvettsaffärer. ’Hela säsongen’ visade sig vara något av en överdrift, de varade exakt tre dagar. I sanningens namn måste jag dock erkänna att jag egentligen inte vet något om tampongernas eventuella långtidsverkan. Vad som hände var nämligen att de försvann spårlöst, en om dagen.

Tredje dagen kom lösningen på mysteriet, när jag tog min jycke på bar gärning i färd med att dra upp en nyplanterad buske med roten för att komma åt godsaken. Hundens förtjusning i blodmjöl (och även benmjöl) har varit ett problem även tidigare, hon brukar smita dit och slicka i sig det jag strör ut, ofta krafsar hon dessutom upp jorden och halva rotsystemet på den stackars planta jag försökt skydda samtidigt.

Nå, här kommer nu äntligen tipset: smile.gif

Tampongerna verkade fortfarande vara en god idé, om man bara hängde dem utom räckhåll för hundrackan. Fast 35:- styck är ju lite häftigt, så jag bestämde mig för en billighetsvariant. Ett paket Oasis kostar inte så mycket. Jag skar det i lagom stora kuber, stack en plastad ståltråd igenom som upphängningsanordning, och doppade dem i en välling av blodmjöl och vatten. (Man får förnya det lite då och då, men det blir ändå betydligt billigare än tampongerna).

Jag har faktiskt sett samma tips någon annanstans, (kanske t.o.m. på denna sajt). Fast där föreslog de att spetsa kuberna på en blompinne istället, och med tanke på min hunds matvanor (som hon förmodligen delar med de flesta andra hundar) verkar min lösning bättre, eftersom man kan hänga dem högt upp i en buske.

Men det ultimata tipset fick jag av ägaren till Sävedalens plantskola, som tydligen också är hundägare. Han föreslog en rejäl dos cayennepeppar i blandningen – och DET gjorde susen. Ska använda det när jag strör ut blodmjöl och benmjöl på marken också i fortsättningen. (En underbar plantskola, förresten, Sävedalen, pröva den någon gång!)

Förresten – vet någon var man kan få tag i hjorthornsolja nuförtiden, när apotek och kemikalieaffärer inte verkar föra sådant längre? Vi brukade använda det förr i tiden för att hindra hästar att gnaga på trävirket i boxen, och kanske fungerar det mot råbockar också? Värt att pröva i alla fall, om jag bara kan få tag i det.
Fenja
Jag skulle tro att Granngården har hjorthornsolja, det används en del inom jordbruket...
Mvh
Fenja
pepparmynta
Jag har en liten plastpall från IKEA, gjord för små barn att stå på när de behöver nå upp till tex handfatet.
Den sitter jag på ibland när jag jobbar på lotten. Bra om man har ont i fötterna.
Jag brukar lägga en sittdyna av plast ovanpå.
fjodor
Har inget att komma med... men tycker att tråden är så pass intressant att den inte bör glömmas bort.
DU har säkert kommit på något fiffigt i sommar.
Lena N
Jag har en gammal kundkorg i plast av den typ som finns i livsmedelsaffärerna. I den har jag gjord fack med hjälp av ursköljda juicepaket och plastburkar. Där har jag samlat småredskapen, kniv, tumstock i plast, uppbindningstråd mm.

I korgen finns även en rulle plastad ståltråd inköpt på OBS! byggmarknad. Denna ståltråd är användbar till väldigt mycket. En avbitartång behövs intill rullen för att alltid snabbt kunna klippa av en lagom bit.
mulle
Läste följande nyhet på nätet och bestämde mig bums för att testa på rådjuren!

[I]Amsterdam, 10. 9

Tabascosåsens starka smak har gett såsen en helt ny användningsmöjlighet. Holländska odlare har kommit på att kryddan kan användas för att skydda säd, morötter och sallad.

Harar och råttor verkar inte tycka om tabascosmaken.

- När åkrarna besprutas med tabasco hoppar hararna en meter i luften och söker skydd, beskrev en representant för ett holländskt jordbrukskooperativ.

Också det holländska djurskyddsförbundet har godkänt det nya sättet att skydda grödorna. Enligt dem är den nya idén ett bättre sätt än att gå ut på åkern med ett hagelgevär.

Bönderna försöker nu få tabascon registrerad som ett officiellt bekämpningsmedel.

Trots att tabascon sköljs bort av regnet sprutas det på åkrarna bara i början av växtperioden för att bespara människorna från smaken.
[I]
Caprice
"Trots att tabascon sköljs bort av regnet sprutas det på åkrarna bara i början av växtperioden för att bespara människorna från smaken."

Varför då, då...? SKulle mycket väl kunna tänka mig sallad med en touch av tabasco...! Skulle säkert funka på marknaden!

Caprice
KarinSKARA
Förlåt om någon blir arg för att jag puttar upp denna gamla tråden
Men
Jag undrar hur många som tog till sig blöjtipset och hur bra det fungerade?
Lite av de övriga tippsen skall jag också testa framöver.
Tänk så mycket kul man kan googla fram och ALLTID är det trädgårdsforum som har svaren tummenupp.gif
Inga från Närke
Denna tråden borde flyttas till Småprat trädgård. Förutom det så är den toppen med tips,tyvärr har jag inget själv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon