Full version: Humle
ingelah
Hejsan
Jag vill ha en så kallad rosbåge som en kraftig och grön växt ska täcka.
jag har tänkt mig humle. Är det en bra växt för detta. Läste någonstans att man kan bli yr och illamående av lukten? är det om man rör den eller?

Om inte vilka andra växter är bra för ändmålet?
Jag bor i zon 4 och kan tyvärr inte ha blåregn som är en växt jag skulle vilja ha.... smile.gif
Alla förslag eller råd om humle mottages tacksamt!!

Mvh Ingelaiep@spray.se
Fenja
Hej och välkommen hit! Kanske humle är lite för kraftigt växande för en rosenbåge, här är en länk så kan du bedöma själv: Humle.
Titta också lite på klematis och kaprifoler, om du söker på google.se så hittar du flera olika sorter.
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Illamående av doften har jag inte hört att man kan bli. Den har dock ganska vassa rankor så är det en smal rosbåge så finns det ju viss risk att man river sig lite på armarna och vissa känsliga människor lär kunna få små utslag. Den brukar dock växa ganska kraftigt och ganska snabbt.


Vilket läge är det (sol, skugga)? Vilken typ av jord? Torrt eller fuktigt?
ylle
Tror inte man blir illamående av humle. Har aldrig märkt det. Den växer extremt snabbt och man kan behandla den hur som helst. Klippa när det behövs tex. Och det behövs om man vill ha den inom rimliga gränser. Den kväver lätt annat omkring sig.
gammelnalle
UTROTA HUMLEN!!!!! Det
enda den är bra till är att göra öl med....

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif


http://www.odla.nu/forums/index.php?s=4c56...8&st=0&hl=humle

Christoffer:
Jag vet inte om munkar åt det, men det enda jag känner till som skulle minska sexlusten hos män är humle, men jag är säker på att det inte är den du menar...



mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif



biggrin.gif laugh.gif tongue.gif
ester
Jag planterade humle, kaprifol och blåregn på ett och samma år och på samma ställe. blink.gif Blåregnet växer långsamt och syns knappt bland de andra växterna. Kaprifolen blommar underbart, men ensam hade den sett risig ut. Humlen täcker och det nåt alldeles otroligt. Första året var det en vanlig slingerväxt, men sen har det blivit som en grön vägg. Den sprider sig, men min humle står nära gräsmattan så jag kör över nykomlingarna med gräsklipparen.
Jättevacker är den och den kan både klättra på verandaräcket och som i en båge över grinden. Yr blir man inte för jag har inte känt att den luktar nåt alls och jag har både han- och honplantor.
Skulle däremot rekommendera att samplantera den med ex. kaprifol och/eller klematis så att det inte bara är grönt utan så att det blommar också.
Fialotta
CITAT (ylle @ 03-07-2004, 15:18)
Tror inte man blir illamående av humle. Har aldrig märkt det. Den växer extremt snabbt och man kan behandla den hur som helst. Klippa när det behövs tex. Och det behövs om man vill ha den inom rimliga gränser. Den kväver lätt annat omkring sig.

Vaaa...kväver humlen andra växter ohmy.gif

Jag som just satt en humle längst bak i en rabatt som ska klättra på en
liten gärdsgård...kanske genast måste flytta den? unsure.gif
ylle
Den slingrar in sig i allt med sina klibbiga vassa rankor. Håll bara efter den så går det bra. Flytta den behöver du nog inte alls. Jag är bara lite trött på min expansiva humle.
Fialotta
CITAT (ylle @ 03-07-2004, 18:26)
Den slingrar in sig i allt med sina klibbiga vassa rankor. Håll bara efter den så går det bra. Flytta den behöver du nog inte alls. Jag är bara lite trött på min expansiva humle.

Puh...då får den va kvar ...den är så liten ännu...
ska hålla koll på den rolleyes.gif

Blomstertanten
Läste någonstans att det finns en mer gulbladig humle som inte är lika starkväxande. Kanske kan vara nått ?
MRLINDELL
Jag har sett många humleplantor som växer olika, trots att det är samma typ av plantor som planterats på samma ställe med bara någon meters mellanrum. En kan växa ohämmat och kraftigt grönt medan andra kan växa svagare med lite ljusgrönare inslag i bladen. Jag vet att man lagt rabatten lika, grävt ur ordntligt och använt bra jordblandning mm.

De rosenbågar jag går omkring och ser just nu har inte en enda humle. De som satt rosor har en liten max halvmeter på vardera sida. De som satt kaprifol har växt och blomma nästan ända upp på båda sidor. De som satt stora clematis har nästan lika mycket och ser riktigt bra ut.

Nu är jag litye svag för Clematis och skulle själv välja detta. 2 st (en på vardera sida) Summer Snow och man har en hel rosenbåge med grönt och blommor på hela bågen strax efter midsommar i Mälardalen .. (Uppsala)

Tyvärr har jag ingen rosenbåge - fick inte ha en ... men jag har en massa annat i stället ...
Berith
CITAT (MRLINDELL @ 03-07-2004, 22:12)
Jag har sett många humleplantor som växer olika, trots att det är samma typ av plantor som planterats på samma ställe med bara någon meters mellanrum. En kan växa ohämmat och kraftigt grönt medan andra kan växa svagare med lite ljusgrönare inslag i bladen. Jag vet att man lagt rabatten lika, grävt ur ordntligt och använt bra jordblandning mm.

Har det nån betydelse om det är hon- eller han-plantor? Jag har vad jag tror är en hanplanta och den står bara och stampar. Visst, den är väl lite gröna och större i år än i fjol men mer än en halvmeter "hög" är den ju inte... unsure.gif
MRLINDELL
Ingen aning! Jag trodde Humle var Humle .. men det finns flera sorter och man får inga bra svar på trädgårdarna mera än att de växer upp fort. Det är bara en planta här som har växt kraftigt och har små kottliknande skott.

Länk på odla ...
http://www.odla.nu/krydd/humle.shtml

"Kortfattat står det så här ...

Odling:
Köp en planta och se till att det garanterat är en honplanta. De sk humlekottarna är i själva verket honblommorna. De kommer fram om honplantan inte befruktas. Odla alltså inte hanplantor. Humle klipps ner till marken på våren eller hösten. Den kan förökas med sticklingar eller rotskott."

Det finns risk för att några fått hanplantor då kanske, och att dessa inte växer lika kraftigt. Bara en tes .. har inte kunnat läsa något om detta eller fått detta bekräftat på något sätt ...
Berith
Jag tror att det är en hanplanta... Den växte på baksidan av garaget för några år sen men där härjade den ganska fritt så jag flyttade den. Kan inte påminna mej om att jag sett några honblommor så den får än så länge anses som hane.

Jag har satt dit en lång stör som den får klättra på men än har den inte förstått vitsen med stören... wink.gif Som sagt, den är grön och fin men inte så väldigt hög.
Åsa, mälardalen zon 2
De humlekloner som säljs i handeln är honplantor så är det köpta plantor borde det vara en honplanta. Har man köpt frön däremot så kan man även få hanplantor.

Även hanblommorna får blommor som faktiskt även de kan vara dekorativa
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/cannaba/hu...l/humulup2.html

På Grönsöö slott inte så långt ifrån enköping har man planterat 2 humleplantor bredvid varann en hane och en hona och jag tyckte faktiskt båda två var fina.
Berith
Visst var han också fin! smile.gif Jag tror att min humle är tadd ute i det vilda, kan ju vara precis vilken sort som helst alltså. Får väl vänta och se vad det blir av den när den blir stor.
ingelah
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,03-07-2004, 14:55)
Vilket läge är det (sol, skugga)? Vilken typ av jord? Torrt eller fuktigt?

Hej Åsa

Det är lerjord på platsen men kommer ju att fixas till lite när det planteras.
Det är morgonsol och sen efter klockan 12 så har den sol från andra hållet ända till sena kvällen så den borde trivas.
Torrt är det väl inte om det inte är extremt varmt ute men då vattnar vi så det är nog inga problem.
Rosbågen kommer nog att vara minst 1.20 skulle jag tro......

Många olika bud har jag fått om humlens vara eller icke vara.. blir nog att jag beslutar mig när vi går och kikar.
En klematis har vi satt en bit därifrån vid altanen och de är ju alltid fina så att mixa en sådan med något annat tror jag absolut skulle passa också.....


jag har inte hört att humlen minskade sexlusten men däremot att munkarna fick bröst då humlen innehåller mycket östrogen... :-)

Mvh
/Ingela
amaira
Bara lite kul och kuriosa, om humle:

Humlen är en av våra få äkta slingerväxter i vår flora. Den växer ofta förvildad, men tillhörde nog vår vilda flora från början. Det var under medeltiden som man började odla och förädla den.

Under Gustav Vasas tid måste bönderna ha minst 40 humlestockar (träställningar som humlen virade sig kring), annars fick de böta 3 öre.

Inte förrän 1860 upphörde skyldigheten att odla humle, och numera odlas knappt någon alls i Sverige (mer än för prydnad).

Humlen som går åt vid bryggerierna importeras huvudsakligen från Tyskland.

Humlen växer snabbt - under varma sommarkvällar kan den växa upp till 2-3 cm i timmen!

På våren när de unga stamskotten är ungefär 1 dm höga kan de anrättas som sparris, och de nyutspruckna bladen kan ätas i sallad.



Hos mig finns (förstås) humle också. Bor ju på en gammal gård.
Tycker mycket om den, som ögonfägnad alltså.

/amaira.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon