Full version: Monster i rabatten?!
Annelie
Är det någon som vet vad det här är för ett jättemonster till växt? Och hur i all sin dar har den hamnat i min rabatt?? Jag har då inte satt den där! blink.gif

Nutten
Spontant tycker jag det liknar kungsljus - frösår sig gärna.
lena:-)
Instämmer med föregående skrivare. Har sådana i oräkneligt antal. Försöker få dom att bo i skamvrån men de smiter jämt.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp det är ett kungsljus. De brukar vara 2-åriga första året är de bara en bladrosett.
Annelie
Tack för snabba svar! smile.gif

Har letat lite bilder på nätet och ja, nog ser det ut att vara ett Kungsljus!

Så de frösår sig.. då kan den ha kommit från precis var som då alltså.. Och en 2-åring.. innebär det att den vissnar ner och dör helt efter denna säsongen?
katjoh
Ja den vissnar ner och dör, men först har den antagligen tappat frön som börjar gro i år och gör en liten bladrosett som sedan blommar nästa år
adrian
Jag har för mig att man använde sig av denna växt förr i tiden för att fiska...
(man strödde ut nåt från denna för att fiskarna skulle bli medvetslösa och flyta upp...)
Annelie
Ja, den kan visst användas till allt möjligt den där växten. Jag hittade denna texten på nätet:

Kungsljus Verbascum thapsus
Växten har fått sitt namn av den raka stjälken som lätt för tanken till ett vaxljus. Blommorna är rika på honung och växten gillas därför av humlor och bin. I medicinskt syfte har örten ansetts verka hostlindrande och har även en smärtstillande effekt vid sjukdomar i luftvägarna. Under första världskriget användes den som bedövningsmedel.

Av kungsljusblommor kan man bereda ett the mot luftvägskatarr, hosta och förkylning. Innan man dricker ett sådant the bör man filtrera det för att avlägsna allt ludd som sitter både på bladen och blommorna. Luddet har annars en förmåga att framkalla retningar i halsen och magen.
Utvärtes har kungsljus i folkmedicinen använts t ex vid behandling av brännskador, frostknölar, bensår och klåda.


Vad i all sin dar är frostknölar??! blink.gif smile.gif
Fisan
Frostknölar är väl motsatsen till brännsår? tongue.gif
Skämtåsido, frostknölar är väl någon slags förfrysningskada...
Godismonstret
Aha, förmodligen har jag också ett par sådana i min rabatt. Sparde bladrosetterna förra året för att se vad det skulle bli av dem, nu vet jag! smile.gif Får se om de får vara kvar sen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon