Full version: hackspett
estet
Vi har haft en familj med hackspettar i en asp ca 10 m från huset. Innan de byggde boet såg vi t.o.m. när de parade sig.
Ungarna hördes dag som natt konstant, tyvärr hann jag inte vara med när de prövade sina vingar.

Jag har inte tänkt på att det skulle vara nåt speciellt för de har alltid funnits omkring oss.
I vintras flög hannen in i fönstet och blev chockad så jag tog in honom och höll honom tills han piggnade till. Det var riktigt kallt ute och han låg konstigt, såg ut som att nacken var av. När jag gick ut på altan för att ta upp honom så satt honan bredvid honom och skrek hjärtskärande, tyckte jag ialla fall.
Vi hade besök av ett par bekanta som blev eld o lågor över detta, tyckte det var unikt med ett bo så nära huset. Så jag frågar er vad ni säger??
KURT
Hackspettar brukar inte vara så skygga, men man brukar inte se boet förrän man hör ungarna skrika. Hackspettens bo är ju också viktiga för många andra fåglar som inte själva bygger bo men utnyttjar gamla hackspettsbon. Även stora fåglar som slagugglan utnyttjar indirekt ofta hackspettbon, eftsom träd ofta blåser av där hackspetten byggt bo (speciellt där spillkråkan hackat ut bo). Slagugglan får då automatiskt en urgröpt högstubbe att bygga bo i.
estet
Vi hörde det frenetiska "hackandet"...det var då vi förstod att de bygger bo. Dessutom så mkt på samma ställe. De brukar ju vara och hacka lite smått här och där.
Kul att få veta att andra kan dra nytta av deras bo sedan.

Det har varit roligt att följa deras bygge och häckande från fönstret i vardagsrummet! wub.gif

Appropå att de far och hackar lite överallt...Varför far de och sätter sig på holkar där de finns andra häckande fåglar, flugsnappare? Hackspetten försöker att ta sig in eller titta in i holkarna. Flugsnapparna har blivit så arga och jagat iväg hackspetten med ett ljud som lät som en fräsande katt. tongue.gif
Tack för ditt svar, Kurt! smile.gif
Blomstertanten
Vi har både vanlig hackspett och gröngölingar som har ungar precis utanför hyreshuset där jag bor.

Gröngölingen är ju ganska skygg, men här kan man se ungarna hoppa omkring på marken när föräldrarna fångar myror ur myrstacken.
Fisan
Vad jag kommer ihåg från skolans biologilektioner så försöker de större fåglarna komma åt antingen äggen eller ungarna i fågelholkarna. Därför kan det vara smart att sätta en ring med nubb el dyl runt holkhålet. Då kan den inte hacka upp det. Vi hade en hackspett som "hackade" in sitt revir på sotarstegen. Dte ringde i hela huset! smile.gif
estet
Roligt att höra, Blomstertanten!

CITAT (Fisan @ 05-07-2004, 22:02)
Vi hade en hackspett som "hackade" in sitt revir på sotarstegen. Dte ringde i hela huset! smile.gif

Fniss! biggrin.gif
Här har de hittat en gammal holk där det inte "svarar" när de hackar, den har lossnat nertill o rest sej.
När de hackar i den låter det som tjäderspel. Första gången jag hörde detta höga oljud rusade jag ut förväntansfull över att få se en tjäder. wacko.gif
Fisan
Dom e ganska kuliga, domdär fjäderprydda! biggrin.gif
Hannele
Både hackspett och gröngöling äter i vår trädgård, tätbyggt villaområde.
andersen
Vad som jag tycker är märkligt, hur i helvete klarar dom av att hacka i träd odyligt utan att få huvudvärk eller får dom det?
Fisan
Hackspettarnas hjärna hänger i gummiband. Därför är hjärnan stilla medans dom trummar. smile.gif Fiffigt, va?!
KURT
CITAT (Fisan @ 06-07-2004, 10:09)
Hackspettarnas hjärna hänger i gummiband. Därför är hjärnan stilla medans dom trummar. smile.gif Fiffigt, va?!

Lite mera info om hackspettens hjärnkonstruktion. http://www.enature.com/feature/feature_new...asp?storyID=152

Det påminner mig om att Djurförsöksetiska nämnden i Göteborg i maj avslog ett försök där råttor skulle förses med hjälmar och få smällar mot huvudet från en tryckluftsdriven pistong. Sedan skulle eventuella hjärnskador undersökas, smällarna motsvarar en armbåge i huvudet på en människa och forskarna hade fått anslag för sin forskning från NFL (Amerikansk fotboll) http://www.djurensratt.se/articles/article.asp?id=1216

Men jag tror att forskarna sedan skickade in en ny ansökan som gick igenom, när de ändrade i ansökan .
Fisan
Hmmm... stackars råttor.

Men hackspettarnas sida var lite intressant. Tyvärr är jag inte så haj på utrikiska, men jag fattade lite iaf. Då har dom inte gummiband i huvet, då? blink.gif

Mjölkpaketen hade fel....
KURT
CITAT (Fisan @ 06-07-2004, 10:31)
Hmmm... stackars råttor.

Men hackspettarnas sida var lite intressant. Tyvärr är jag inte så haj på utrikiska, men jag fattade lite iaf. Då har dom inte gummiband i huvet, då? blink.gif

Mjölkpaketen hade fel....

benet runt om absorberar stötar (mera som krockkudde än gummiband), men de har också kraftiga muskler som stabiliserar hjärnan och musklerna kan kanske liknas vid gummiband.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon