Magdis
Hejsan! Jag är en ny medlem här som även är helt ny på trädgårdsområdet. För första gången har jag försökt plantera en perennrabatt men nu är jag orolig att jag har gjort bort mig totalt.
På tomten som vi köpte så fanns det en upphöjd rund rabatt med stenar runt som hade vuxit igen totalt. Det var bara grästorvor i den så jag grävde bort alltihop och gjorde om från början. Skillnaden var att jag lade dit en ogräsduk under jordhögen. När jag hade gjort klart började jag fundera på om jag borde ha grävt djupt ner i marken innan jag la dit duken och sen fyllt på med jord. Blir det för grunt nu?
Sånt här borde jag ju ha tänkt på innan jag sätter igång men jag är ju en smula impulsiv av mig och ivrig att börja med mitt nya intresse så jag kanske får lära mig den hårda vägen!
Vad tror ni om rabattens framtida överlevnad?
Copycat
Hejsan och välkommen. Du kanske kan lägga till lite extra stenar om det verkar för grunt. Det är svårt att avgöra OM det är för lite jord när man inte vet hur mycket du har där nu. Impulsiv, det är jag också, det får man leva med. wub.gif
Magdis
Hej på dig! Tack för ditt svar. Jag har lagt på en rejäl hög med jord så jag tror nog att det är djupt nog för växterna att kunna utveckla sina rötter och så. Det jag är orolig för är att de ska få det torrt eftersom ogräsduken hindrar att rötterna kan växa ner och leta vatten djupt i jorden. Kan det kanske även bli så att växterna fryser lättare när de sitter isolerade i jordhögen så där?
Jag lär väl få se så småningom hur det går men jag kan inte låta bli att gräma mig om jag skulle ha gjort en dundertabbe direkt.
Fenja
Välkommen hit!
Hur djup är jorden ovanpå duken?
Mvh
Fenja
Magdis
Hejsan! Jorden är ca 15 cm där det är som djupast. Min svärfar sa nu att han tror att växtrötterna söker sig igenom täckväven om det behövs. Det låter ju betryggande i så fall.
En annan miss jag upptäckte att jag gjort som tack och lov inte är så allvarligt utan bara lite förargligt, är att jag köpte en blomma som jag sedan upptäckte att det växer fullt av i skogsdelen av vår tomt, nämligen fackelblomster. Jag hade kunnat spara några kronor där, men det är inte hela världen. Värre vore det om jag blev tvungen att gräva om hela rabatten igen.
MVH/Magdis
Fenja
Din svärfar kanske känner till markduken du använt och vet att den fungerar så? Annars är vanligtvis finessen med markduk att stoppa rötter både nerifrån och uppifrån för att inte "elakt" rotogräs ska kunna ta sig igenom. Men du kan väl fylla på med höstlöv, kompost och annat som gör att bädden succesivt ökar i djup, för jag tror rent spontant att 15 cm är i minsta laget för perenner. Den som vet att jag har fel, rätta mig gärna! Synd med fackelblomstren. Passa på att hålla koll på Odlas Köp/byt/sälj så kan du skaffa många fröer och plantor på ett kostnadseffektivt sätt!
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
nej de kommer inte igenom duken , perenner av större slag vill ha 30 -40 cm minst ohmy.gif Det man kan göra i detta läge är att med ett spett göra hål ner i jorden genom duken -har du använt det svarta jordgubbsplasten .. jag då funkar inte det heller ...
I så fall får du lyfta ur alla perenner , lägga på mer jord o omplantera
Inga från Närke
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 05-07-2004, 21:56)
En annan miss jag upptäckte att jag gjort som tack och lov inte är så allvarligt utan bara lite förargligt, är att jag köpte en blomma som jag sedan upptäckte att det växer fullt av i skogsdelen av vår tomt, nämligen fackelblomster.

Hej Norrbottens-Magdis

Du är inte ensam. Sommaren innan vi flyttade in i vårt hus så var vi på semester i Finland och kollade in lite växter m.m. och jag hittade en buske som jag aldrig sett och tyckte den var fin.
Vi inhandlade ett exemplar och planterade ner den när vi flyttade in. Sedan kom min mor och hälsade på och jag visade henne busken och då sa hon att det finns ju hemma hos oss trädgården det hade du inte behövt köpa. Blomsterhallon fick jag veta att den heter.
Men när man bodde hemma hos föräldrarna så kollade jag inte så mycket efter vad som fanns och vad det hetta allt och sedan när man bodde i lägenhet var det ju inte aktuellt att tänka på buskar och blommor. Men ett kul minne blev det.
Magdis
Jag fick ogräsduken av svärfar. Jag har ingen erfarenhet av hur ogräsdukar brukar se ut men den här såg inte speciellt ogenomsläpplig ut, den är vävd med tunna plastremsor. Drar man i kanterna så släpper det trådar som ser ut som ett utrivet kassettband om du förstår hur jag menar. Duken var ämnad att lägga i sandlådan som vi just har byggt men eftersom det blev över använde jag det till rabatten oxå. Det kanske inte är någon klassisk ogräsduk med andra ord.

Förlåt en total nybörjare, men hur gör man när man fyller på med kompost och höstlöv, ska man gräva upp och flytta upp växterna då? Eller är det meningen att man ska hälla det uppepå dem och att de ska hitta upp i ljuset själva?
Ni kommer säkert att få er många goda skratt p.g.a mig på det här forumet för jag är verkligen totalt okunnig på det här området. Ni andra verkar så otroligt duktiga.
MVH Magdis
kerstin z5-6
Många växter klarar att växa upp ur en nypåfyllning "mulchning "på ca 10 cm kompost eller dyl /år -det mesta av detta äts upp av maskar o rabatten sjunker igen ..
men
Ditt problem är det lilla jorddjupet du har från början
I vårt klimat -Västerbotten bor jag )-är upphöjda bäddar en hit" för bättre överlevnad -men då talar vi om 40 cm och + -ÖVER marknivå
Den bandspelarbands" väven .. är eg till för jordgubbar -perenna växter kommer inte att klara att växa igenom den -det är fö hela syftet med duk -man vill ju inte ha upp ogräs heller :)Den släpper dock -som alla markdukar igenom vatten smile.gif
Själv använder jag , om jag tar till duk -Geotextil -markduk väv som används vid vägbyggen
Den går att göra hål i med spett , är vit o behöver 1 dm täckning ovanpå för att inte ogräs ska växa vidare under duken o orsaka -om inte annat bubblor"
Vore jag Du så skulle jag förbättra jorddjupet nu -du kommer inte att ångra dig
Vill du ser ex på växter som trivs i nordligt klimat kan du kika i mitt album -ikon här nedan smile.gif
Lycka till
Cilla
Hej och välkommen!

ATt man i början köper plantor som man sedan ser att man redan har eller som finns överallt omkring en är du inte ensam om. Jag sådde som vanligt ängsblom i sensomras, och i våras köpte jag två plantor pimpinell till min kryddspiral.

I ängen kom en massa frodiga pimpinellplantor upp... Klart billigare som frösådder kan man säga, och kräver inte direkt sin egen plats i spiralen.

Och då har jag odlat här i 10 år.

Hur du ska göra med duken vet jag inte. Själv gillar jag inte att ha mattor under odlingar. Hade din rabatt varit min skulle jag ha grävt upp alltihop senare i höst, tagit bort mattan, rensat bort de flesta gräsrötter och satt tillbaka alltihop. Kanske satt dem annolrunda också, när jag under en växtsäsong sett vilka som vill sprida sig, vilka jag vill ha mer av osv.

Till hösten kan du lägga ett tunt lager höstlöv över alltihop, och på våren kan du smula ned mer löv så slipper du släpa dit mer köpt jordförbättring. På våren kan du också mylla ned kompost om du har. Lägg nävar här och var mellan plantorna och mylla ned några cm med fingrarna. Är jorden näringsfattig kan du lägga till lite benmjöl (går att köpa) eller ännu bättre några nävar kogödsel (går att köpa) eller annan väl brunnen (komposterad minst 1 år) gödsel.
kerstin z5-6
Yes -Så hade jag gjor med smile.gif:)fast Cillas variant känns jobbigare o måste göras senast i slutet av augusti här uppe -höstplantering är tveksamt i norr smile.gif perenner har en obehaglig tendes att "korna å" om man omplanterar dem för sent ...
Magdis
Tack ska ni ha allihop för era jättebra svar. Nu känner jag mig lite klokare. Jag får försöka göra hål i väven så gott det går och så får jag fylla på med löv och kompost sedan precis som ni sa. Jag fattar egentligen inte varför jag skulle lägga dit den där duken från första början för jag har inte så mycket emot att rensa ogräs. Antagligen var det för att jag såg hur enormt igenvuxen rabatten blivit efter de tidigare ägarna och jag tänkte att jag absolut skulle förhindra att den blev så igen.
MVH Magdis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon