Full version: Stående vatten
Ewa L
I ett av mina stora projekt — Bort med gräset under Purpurapeln — var det synbart "mycket" vatten på ytan tidigt i vintras. Det låg varje dag en ishinna som smalt under dagen, ny ishinna...

Detta var på ett cirka 0,6 m2 område mitt i det c:a 25 m2 stora Woodland-området.

Jag blev alltså inte förvånad när de växter jag planterat i september inte kom upp. Bara 2 Regnbågsormbunkar. Det blev alltså en lucka där som jag nu skulle vilja fylla. Har växter (Stjärnflocka, Storklocka och Blå Bergvallmo.) Förstår att det är meningslöst att plantera utan att göra något.

Fråga: Vad kan jag dränera med om jag bara gräver ut detta lilla område? Räcker det om jag gräver mig ner så långt jag förmår och fyller på med ex.vis småsten?

Hela min tomt har rejält mycket sten på c:a 0,5 meters djup. Var jag än gräver är det så djupt jag kommer innan jag stöter på sten. Inte stora block alltså, utan upp till 1 dm i diameter. Blev alltså väldigt förvånad att jag öht fick problem med vatten.
Viveka
Ishinna, säger du? Det låter mera som ett 'köldhål' än ett dräneringsproblem, tycker jag.

Har du haft problem med stående vatten under purpurapeln tidigare? Om inte är min teori att problemet är tillfälligt, och hänger ihop med att du tog bort gräset. I så fall skulle du inte behöva gräva upp allting och dränera.

Om det var jag skulle jag bara blanda upp det översta jordskiktet med något mullrikt som gör jorden varmare och höjer upp den lite grann. Sen skulle jag plantera med någon billig marktäckande växt som jag inte var för rädd om första året, och spara Meconopsisen till senare, såvida den inte är frösådd och du har massor av den.

Min teori är att du bara behöver få jorden täckt. 'Naturen gillar inte tomrum' sa alltid min gamla mamma.

Men kom ihåg att det här bara är en teori. smile.gif
Ewa L
Tack Viveka att du tar dig tid och försöker hjälpa!

Tror inte det var vatten tidigare, men då var det alltså gräsmatta och jag tror inte jag skulle sett det.
Jag har grävt upp gräset, vänt på det, täckt med tidningar, mer jord...

Nej, jag har bara en stackars Meconopsis à 79,-! Frösådde både ute och inne, men nej!

Tror jag skall gå på din linje med något billigt, marktäckande. Har massor!!!

Problemet är väl bara vad jag gör av Bergvallmon under tiden? Den gillar ju inte att flytta och det är en perfekt plats för den (bortsett från risken för väta).

Dum fråga: Vad menar du med ett köldhål? Varför skulle det vara kallare där än resten av planteringen. (Bilder finns i mitt album: Bort med gräset).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon