Full version: Hjälp mig...
Fisan
Jag blir bara så arg o ledsen... sad.gif Idag när jag kom till mina föräldrar, frågade mamma hur hon skulle göra med grannarnas kanin. Den hade inte fått nåt vatten sen i förrgår. Jag tyckte att hon skulle säga till dom eller gen den vatten själv. När jag går o kikar efter hade den fortfarande inte fått vatten. Då ser jag hur grannfamiljen åker. Så jag tar vattenflaskan o ser att matskålen är full av spån o halm. Ingen mat heller alltså. Så jag tar med mig ett halvt äpple o lite knäckebröd, som kaninen fullkomligt kastar sig över. Dessutom när jag kom för att hämte vattenflaskan står den o slickar på den tomma flaskan. Jag tittar in i sovavdelningen o det är inte mockat.

Men vad kan man göra i en sån situation? Det är alltid tråkigt när ett oskyldigt djur får lida....
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker nog också att man ska gå och prata med familjen först och främst för vatten måste en kanin ha + hö. Blir inte skötseln bättre trots att man pratat med dem bör man nog börja fundera på att anmäla dem, men man ska nog inte börja hålla på och anmäla innan man försökt med andra vägar, grannsämjan lär ju inte bli speciellt bra av att man håller på och anmäler varann.

(Att matskålen är tom behöver dock inte betyda att man inte sköter kaninen, jag hade en kanin som vräkte i sig all mat direkt och man kunde inte gå och fylla på hela tiden för han vräkte i sig det också och fick ont i magen så vi gav honom en dos på morgonen och en på kvällen, under dagen var matskålen tom då fick han nöja sig med vatten och hö och kanske en frukt eller grönsaksbit)
amaira
Kan bara instämma med Åsa.

Tomma matskålar beror också ofta på att de helt enkelt skvätter ut innehållet, eller leker med matskålen när de är mätta.

Men vatten måste den ju givetvis ha! Och mat med.

Tycker det är så gräsligt med människor som skaffar djur och sen inte sköter om dem!!! Så vansinnigt sorgligt.

Hoppas det ordnar sig för er alla, kaninen inte minst.

/amaira
andersen
Ja prata med dom först,sedan så tycker jag att det är alldeles för många människor som skaffar djur, som inte bör ha djur pga att dom förstår inte att man ska sköta dom åxå.


Märkligt att det var skit i sovavdelningen kanniner brukar alltid ha en avdelning som toalett och det brukar vara så långt som möjligt i från sin sovplats.



Mvh andersen
MRLINDELL
Kaniner kissar på bestämda platser, våran går in "kaninlåda" med cutterspån och sköter sig utmärkt. Men från aktre delen ploppar det piller lite okontrollerat. Kaniner kan nog inte bestämma var pillret skall hamna utan hamnar ofta där kaniner är som mest, t ex där den ibland vilar. HELT NORMALT!

Det där om käket som Åsa sa stämmer på 90% av alla kaniner jag haft kontakt med. En dvärgkanin får bara typ 50 gram kraftfoder som den hastar i sig till frukost på en kvart. Sedan får den äta hö så mycket den vill. Man kan ge den grönfoder i vettiga mängder och även 20g knäckebröd (1 skiva) om dagen, ett smultron, en persiljekvist, ett friskt maskrosblad eller två, lite morotsblast. Kaninen kan bli lite lös i magen om den får äta för mycket grönt, därför ger man den knäckebröd och typ 1 torkad majskolv i veckan att gnaga på.

Man skall bara se till att den inte får för mycket kraftfoder som innehåller oljeväxter, typ solrosfrön och pellets.

Något som är viktigt är tillgången på friskt vatten. En kanin kan slurpa i sig en vattenflaska om dagen när det är varmt. Man bör också ge kaninen en mineral/salt sten (den rosa) att slicka på. Våran snuttar i sig en sådan på två månader, den behöver saltet och mineralerna i värmen för att hålla sig frisk.

Kontakta någon inom kommunen angående misskötsel av burdjur, de slår till samma dag ibland och kontaktar djurägaren. Det är verkligen djurplågeri att inte ge ett burdjur vatten och mat, motion och kontakt.
andersen
Dottern min har två kanniner i varsin bur och dom har båda två sin toa i en hörna, det behövs sällan städas någon annanstans.

Ang käk så får dom så här, undersommaren hur mycke grönt som helst + färska frukt grenar att tugga på, sedan när hösten kommer så börjar vi att ge dom hö, och under vintern så får dom kraftfoder, hö, knäckebröd+något äpple. Och dom är utekanniner på en skyddad plats.



Mvh andersen
amaira
Något som är viktigt att tänka på, när det gäller kaniner, är att de har "känslig mage", på så vis att de inte tål snabba foderbyten. Speicellt inte från torrfoder till grönfoder.

En kanin som är van att bara äta torrfoder, som hö och pellets och sånt, dör en plågsam död om den helt plötsligt får för mycket saftig grönföda typ maskorosor, klöver och gräs och så.

*älskar kaniner*
Fisan
Tack snälla ni! Givetvis ska vi prata med familjen. Sen får vi se vad som händer...Apropå motion av kaninen så bor den i en bur på ben. Så den kommer inte ut så mycket kan jag tänka mig. Man får väl tipsa dom om litteratur i dyl. så att kaninen får det bättre. Det finns ganska många barn i den familjen, så dom kommer säkert bli ledsna om kaninen tas ifrån dom. Sen kan man ju bara hoppas på att dom vuxna tar det på rätt sätt. Alltså inte som en anklagan, utan som hjälp.
Vicke
Mina dvärgkaniner (1,2 kg och 1,5 kg, hermelin samt hermelinkorsning) får enbart ½ dl resp 1 dl per kanin och dag. 90% av dagsintaget ska utgöras av hö, så jag vill de ska vara lite hungriga fast de fått pellets. Kraftfodret ger inte tillräckligt med tuggmotstånd och inte tillräckligt med fiber, därför ska kaninen alltid ha tillgång till hö.
Till vattnet ska man ha en stadig skål, gärna av keramik- min Silver dricker så mycket nu på sommaren att han har en jätteskål av plast att dricka ur. Då den är vattenfylld välter han den inte. Det kan kännas lite motigt att byta vattnet men om man har skål tycker jag det är enklare än med flaska. Vattnet i flaskan tar så fort slut och iom att det inte blir smutsigt lockas man inte att byta varje dag som det gör med vattnet om det hamnar kutterspån i det. Matskålarna ska alltid stå långt från stället kaninen kissar på.

Hoppas du kan reda ut det med familjen och att kaninen får ett bättre liv! smile.gif Du kanske kan erbjuda dig att hjälpa till med städning och rastning om du har lust för det, det kommer du i alla fall att ha när kaninen börjar få förtroende för dig, gör glädjeskutt i hagen och vill slicka din hand. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon