carren
Har hört mig för om kryddor i upphöjda bäddar inne på ett par andra forum och fått det smarta rådet: pallkrage! Jo, men hur gör man rent praktiskt? Mina ska placeras på gräsmatta, ett par av dem ovanpå en törstig lönnrot.

1: Vad odlar ni i? Köpejord? Ren pås-kogödsel? (såg den varianten en gång på Gröna rum). Egen kuckelimuckblandning?
2: Fodrar man pallkragen med plast?
3:Dränering typ singel i botten?
4: Någon typ av markduk när man placerar kragen på en stor rot?
5: Praktiskt kanske, men inte är de särskilt vackra, de kära kragarna. Vilken typ av färg/lasyr målar ni med?
Betty
1. Jag odlar i en blandning av köpejord, kogödsel på påse och min egen lerhaltiga trädgårdsjord.
2. Ett par kragar som jag har som upphöjd rabatt har jag både målat och klätt med byggplast på insidan så att den ska hålla länge. (Bilder finns i mitt album Pallkragerabatt).
3. Jag har ingen dränering i botten, tror inte att det behövs.
4. Markduk, javisst, speciellt som man ju inte vill ha in rotogräs och trädrötter i odlingen.
5. Jag har målat mina kragar med täcklasyr.
Mina skogsgröna använder jag som kallbänkar. Några av den fungerar som klematisrabatt med armeringsjärnsspaljé. En av dem ska bli jordgubbsland och en annan ska bli kryddodling. Bild på kallbänkarna.
gammelnalle
CITAT (carren @ 08-07-2004, 23:21)
Har hört mig för om kryddor i upphöjda bäddar inne på ett par andra forum och fått det smarta rådet: pallkrage! Jo, men hur gör man rent praktiskt? Mina ska placeras på gräsmatta, ett par av dem ovanpå en törstig lönnrot.

1: Vad odlar ni i? Köpejord? Ren pås-kogödsel? (såg den varianten en gång på Gröna rum). Egen kuckelimuckblandning?
2: Fodrar man pallkragen med plast?
3:Dränering typ singel i botten?
4: Någon typ av markduk när man placerar kragen på en stor rot?
5: Praktiskt kanske, men inte är de särskilt vackra, de kära kragarna. Vilken typ av färg/lasyr målar ni med?

Bettys svar var nog tillräckligt men bara för att ....
1. Egen kuckelimuckblandning ... för oss som inte har råd med att köpa 100 säckar med säckgödsel a 20-50/säck... jag (TOTAL nybörjare) har gjort egna häxblandningar med VOODOO och MOJO.... gått 3 varv baklänges vid nymånen och hooat som en uggla samtidi......


Nej...
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

jag har byggt 3 våningar högt: först markduk (men det går nog med ett tjockt lager av tidningar med.. så att maskarna har nåt att läsa...) 3 pallkragar på höjden (tyckte jag verkade som en bekväm höjd att stå och rensa på) . 1½ höjd behövde väl egentligen inte vara "jord" men jag fyllde på med: Sågspån, sand, sållad egen jord, kompost, kompostkvarnsresultat (allt sly) gräsklipp .. i en salig blandning. VÄL MEDVETEN om att detta kommer att sjunka. Sista 2 lagren var "kogödsel" och "köpejord".

Jag inbillar mig att OM det finns rätt "material" så hittar plantan detta. Givetvis får det inte finnas FÖR mycket annat...

2. Jag har fodrat med plast från "köpejordssäckar" Denna plast är enligt text på påsen av material som bryts ner till koldioxid när den FÖRBRÄNNS (vad som händer när den förmultnar VET JAG ICKE, men tror att nåt liknande sker..)
3. se Bettys svar
4. Ja se ovan
5. Jag är inte heller vacker, men sällsynt !!!!och rätt så praktisk (inbillar jag mig iallafall) biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon