annabbk
Hej.
jag har en odingslott sen några år. Den har gradvis utvecklats från övergiven, ogräsövervuxen men uppenbarligen tidigare älskad lott med stenhård lerjord till något mindre ogräsbevuxen med lätt upphöjda avlånga land, några som rutor, andra långa limpor. Jorden är bättre. I gångarna enorma mängder ogräs, nödtorftigt motarbetade med halm. Jag älskar min lott, men den ser ganska hafsig ut, det kan till och med jag se.

Har alltså funderat på hur man kan avgränsa landen. Att bygga sargar verkar jättetungt. jag gör allt själv och är normalhändig och envis men inte särskillt stor och stark. Letade runt på nätet och trillade in i ert forum för ett par veckor sedan. Kunde kragar fungera, att liksom gräva ner i mina gamla land? Hur stora är de? Jag vill inte lägga täckduk i botten nu när jag kämpat på med jorden, men det borde väl funka (misstänker att täckduken är viktigast då man börjar från den sorts kaos som mötte mig då jag började - kvickrot, tistlar och åkersenap överallt)

Alla tips och råd mottages tacksamt och ödmjukt. Jag hoppas på kontakt, det verkar vara en sån fin stämning - ton - mellan er

Anna - just i början
gammelnalle
Välkommen annabbk !!!


Jag tror du kommit rätt.... det är en fin stämning här, för det mesta !!,( se upp för gammelnalle bara... han kan vara rätt ilsk..)

Om du anser att du har fått pli på ogräset behöver du inte gräva ner pallkragarna... Förstod att du inte vill lägga täckduk.... men TÄNK åtminståne på det..

Vinkla upp din/a pallkragar där du vill ha dem UPPE på jorden..
(DU kommer att hitta en MASSA fördelar med att ha pallkragar eller nåt liknande...) Själv vill jag upp 2-3 kraghöjder , av minst två skäl:
1. Jag slipper stå böjd när jag planterar/sår/rensar/skördar.
2. Ev kirskål och annat mög.. har svårare att nå in över mina odlingar.

Jag fyller upp ca ½ med vad för organiskt matrial som jag har tillgång till: gräsklipp, sågspån, flis (från kompostkvarnen), kompost , jord, sand,,,,,
i en salig röra. Därefter med GÖDSELJORD och planteringsjord.

ANDRA gör säkert på annat sätt: fyller med kogödsel som de köpt för 100 tals euro.... jag är snålare..

och ANNA: vi är alla bara i början....

björn bezzerwisser messerschmidt
annabbk
Tack för svaret. jag förstår dock vad du menar, gammelnalle verkar svåratat ilsk.. sleep.gif

Jag ska fundea på hur högt jag vill ha det. Markduk blir det ingen tror jag - inte i de gamla landen i alla fall. Det är en annan sak med de delar av lotten som ännu är invaderade av fienden. Sen är det det där med att ha nog att fylla med oxå. Inte bara snålheten i pengar (även om den absolut måste medges) utan oxå nåt än värre - högmodet att med stor möda och många omgångar dubbelgrävning både fått bukt med ogräset - i alla fall de värsta fleråriga (revsmörblomma, åkertistel, åkersenap osv - dock inte kirskål som verkligen är ett mög - har stött på det på annat håll) på den dryga halva av lotten jag hitills erövrat. Alltså det är mitt största skäl att tveka höja upp ordentligt. Å andra sidan verkar det vara ett häv att gräva ner kragarna det medges.

Det tål att tänka på - villket jag oxå lär hinna då det just nu ju faktiskt riktigt frodas i landen. Det får alltså anstå till hösten, villket ger mig tid att

1 Hitta kragar. 2 Få ner dem till lotten 3 Måla och plastklä (Titta vad ni lärt mig!) 4 Hitta något att fylla dom med (se bara. Här har jag i mitt första inlägg påstått att jag är envis, och så har jag redan låtit mig övertygas. I alla fall börjat vekna). troligen har jag en lösning på det sista, jag har nämligen sedan några år tillgång till halm som varit i djurboxar på en mindre gård i närheten. Det är det jag så envetet grävt ner i leran

Sen har vi då jordgubbslandet som jag inte vill gräva upp igen och sätta i en pall. För första gången ger det skörd - det har två gånger i ren trötthet blivit nervänt i jorden och sedan fått grävas upp från två spadars djup. Hm. Ni ser villket otroligt proffs jag är. Nå nu har de arma plantorna lämnats i fred två år och ger sin första skörd. Men jag måste ju inte nödvändigtvis reformera alla odlingar på en gång. Även om det verkar oroväckande som att blir man biten på pallkragar finns ingen hejd. Om jag förstått vad jag läst hittills.

Nej nu är det ruskigt sent. Dags att knyta sig, med någon spännande tråädgårdstidning kanske. Visst är det bra med såna. Dom kan man verkligen recykla. Låt dom ligga två-tre år bara så känns de som nya!

Anna
Fenja
Hej Anna och välkommen hit!
Jag odlar precis som du beskriver, med gångar emellan upphöjda bäddar i form av kvadrater och rektanglar. På de sluttande sidorna har jag på en del av landen satt marktäckande växter som: Timjan, smultron, åkerbär, bellis och vintergröna. Det håller undan ogräs, håller jorden på plats och luckrar lite!
Gångarna täckte jag första åren med dagstidningar som man först blöter ner ordentligt i en balja och sedan lägger ut i tre-fyra lager. Långa plankor eller stenar hindrar tidningarna att blåsa i väg när de torkat. Detta håller garanterat ogräsfritt och håller att gå på i ett par år.
I fjol hittade jag en liten begagnad handjagad gräsklippare för en hundring. Jag har nu vidgat gångarna lite och kör helt enkelt över ogräset med gräsklipparen då och då! Detta ser kanske lite trevligare ut.
Jordgubbar börjar ge ordentlig skörd först år två, sedan kan man skörda kanske i ett par, tre år till, beroende på sort. Därefter är det dags att byta ut plantorna mot nya. Jag brukar nyplantera en rad och ta bort en annan gammal varje år, på det sättet har jag alltid bra, rikgivande plantor. Jag täckodlar jordgubbarna med tidningar, som jag gjorde i gångarna!
Mvh
Fenja
Malvia
Oj, vad mycket fina tips!
Plastslå? innerväggarna eller botten?
Ingrid på Västkusten
Jag kör nuförtiden utan plast på väggarna däremot om man har kriskål felåt kirskål :-) som jag så använder jag markväv i botten.
solkatten
CITAT
jag har nämligen sedan några år tillgång till halm som varit i djurboxar på en mindre gård i närheten.


På den delen av lotten som du ännu inte har erövrat kan du slå av växtligheten, lägga ut sättpotatis och ett 50-60 cm lager med halm ovanpå. Där har du ett potatisland utan grävning och kupning och efter skörd färdigt land för odling.
mulle
Solkatten - vilket jättefint tips!!! Det ska bli mig ett sant nöje att förnya potatislandet i vår. Hittills har jag bara gått och sneglat på den yta som jag trodde att väntade på uppgrävning....
Nu ska det odlas i halm!
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon