Full version: Var är Ingrid?
Berith
unsure.gif Har hon övergett oss?

Ingrid, var är du!? ohmy.gif
Hannele
CITAT (Berith @ 11-07-2004, 10:20)
unsure.gif Har hon övergett oss?

Nej... även Ingrid behöver semester!
Hon jagar väl flamingor nånstans där det inte regnar? tongue.gif
Berith
Såklart att Ingrid också måste vara ledig ibland. biggrin.gif
Låter himla spännande att jaga flamingor...
solkatten
Låter spännande med
CITAT
nånstans där det inte regnar?  
laugh.gif
kerstin z5-6
Nämligen i norr:) där hon tycker att det är för varmt smile.gif
I morron kommer hon till mej , sen lär hon jaga flamingos i GBG s trakten igen nästa v laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Berith
Aha! Hälsa så mycket till henne! biggrin.gif
andreas i uppsala
Kerstin nu måste du skämta tongue.gif. Vad jag har hört så har Tornedalen svämmat över och att ni fått rejält mycket regn de senaste dygnen men det kanske har bättrat sig nu(äntligen!!)

Hon är välkommen till den suptropiska värmen. Du också tongue.gif Nya invånare i trädgården är vita svarta änkan släktingar wub.gif. Ska snart börja annordna safari. Vi har människoapor,björnhundar, lammhundar,tigerhumlor,sydduvor,papegojsparvar och mycket annat tongue.gif biggrin.gif Allting detta i världens nordostligaste djungel. Monsunperioden är just över. Nu har förmodligen torrperioden börjat. Glöm inte hatten och en flaska vatten. Det är kokhett i solen, särskilt i öknen wub.gif
*Felix matte*
En liten rättelse Andreas.
Tornedalen ligger i Norrbotten... inte i Västerbotten och den kan inte svämma över:P

Jukkasjärvi skall också enligt media ha drabbats av översvämningar...
stugor och hus skulle vara halvt vattendränkta ohmy.gif
Vi tog en tur dit igår.... såg inget vatten förutom i älven förståss laugh.gif
kerstin z5-6
japp har väl sådär en 60 mil till tornedalen och här var + 26 igår laugh.gif
andreas i uppsala
Ja, men allt norr om Örnsköldsvik är i princip samma sak tongue.gif Såg på radion att ni har ett massift regnbälte där uppe sad.gif
Betty
Luleå leder solligan...! laugh.gif
*Felix matte*
Denna vecka leder Kiruna nästan tongue.gif biggrin.gif

Solligan

Umeå 62.7
Kiruna 61.7
Borlänge 52.5
Östersund 51.2
Stockholm 48.1
Karlstad 42.3
Visby 32.8
Norrköping 30.5
Luleå 29.1
Göteborg 26.8
Lund 25.6
Växjö 20.1
Sammanställd: 2004-07-25
Soltimmar senaste veckan från 12 städer
Ingrid på Västkusten
Hej hopp,

Hemma igen - OJ vad det hade vuxit på 1 vecka!
Jamen här är det målning av fasad, behandling av furugolv ( nytt) på en hel övervåning, lite senare nedpackning av kök då det nya köket kommer 3 September och måste åtföljas av omdragning av vatten å avlopp, beställning av nya värmepannan till kåken ( en Comfortzone), beställning av vatten å avlopp till nya badrummet på ovanvåningen, inklädning utav fula betongtappan i uterummet ( yipeeee), kanske redan till helgen biggrin.gif

Å så har jag sett kerstins urfina uterum igen biggrin.gif å vi i stolleklubben kan ju verkeligen göra mt av våra drömmar ;-) yippee yeah yeah!


Sommaren och hösten nu kommer det att bli mkt otroligt mkt med huset här.....och best news med, vi kan få bredband! Kommer att bestä'lla till hösten det med ;-) bästa nyheterna till sist så man slipper söleriert ;-D

Ja, jag hade visst lit eprojekt med *LOL* såsom uteplats, ompalnteringshörna biggrin.gif och jag hoppas att åtminstone ETT av dem ( omplanterinshörnan då) kommer att bli verklighet.

Hälsningar ifårn Ingrid
kristerh
CITAT (Felix matte @ 25-07-2004, 12:31)
Denna vecka leder Kiruna nästan tongue.gif biggrin.gif

Solligan

Umeå 62.7
Kiruna 61.7
Borlänge 52.5
Östersund 51.2
Stockholm 48.1
Karlstad 42.3
Visby 32.8
Norrköping 30.5
Luleå 29.1
Göteborg 26.8
Lund 25.6
Växjö 20.1
Sammanställd: 2004-07-25
Soltimmar senaste veckan från 12 städer

Hur mäter man soltimmarna? är det mellan vissa tider för det kan ju inte vara det totala soltimmarna per dygn! isåfall är det orättvist sleep.gif
ni i norr har ju sol dygnet runt på sommarn om det vill sig...
krister
KURT
CITAT (kristerh @ 29-07-2004, 13:28)
Hur mäter man soltimmarna? är det mellan vissa tider för det kan ju inte vara det totala soltimmarna per dygn! isåfall är det orättvist sleep.gif
ni i norr har ju sol dygnet runt på sommarn om det vill sig...
krister

Numera mäter man hela dygnet (efter att Lars Törnman protesterat), annars skulle man ju tex kunna tänka sig att mäta antalet soltimmar mellan 02:00-04.00 på dygnet (den bästa tiden av dygnet). Om det är rättvist eller ej bryr sig inte solen om, den lyser ändå.
Gossen Ruda
Skulle det vara helt rättvist måste man väl mäta på vintern också? Då kanske Törnman höll igen käften sen.
*Felix matte*
CITAT (Gossen Ruda @ 29-07-2004, 22:11)
Skulle det vara helt rättvist måste man väl mäta på vintern också? Då kanske Törnman höll igen käften sen.

Jasså ohmy.gif wink.gif tongue.gif laugh.gif
och får man fråga varför tongue.gif
*Felix matte*
CITAT (kristerh @ 29-07-2004, 13:28)
Hur mäter man soltimmarna? är det mellan vissa tider för det kan ju inte vara det totala soltimmarna per dygn! isåfall är det orättvist sleep.gif
ni i norr har ju sol dygnet runt på sommarn om det vill sig...
krister

Men snälla krister... det är ju soltimmar/dygn det handlar om laugh.gif
Ursäkta mig men nu skrattar jag så tårarna sprutar laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Kan vi ta en ny runda i december då solen är under horisonten hos oss? tongue.gif
och då ni "sörlänningar" tror att vi lever i ett kompakt mörker laugh.gif
andreas i uppsala
gör ni inte det då tongue.gif laugh.gif biggrin.gif ,skojade, vet mycket väl att det kommer in lite ljus till er ändå tongue.gif tongue.gif men inte så mycket så att ni vinner ljusligan tongue.gif
TeliaNet
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 27-07-2004, 22:48)
.....och best news med, vi kan få bredband! Kommer att bestä'lla till hösten det med ;-) bästa nyheterna till sist så man slipper söleriert ;-D

är det ADSL genom TeliaNet/skanova eller?
*Felix matte*
Ingen snö i sikte... ännu tongue.gif biggrin.gif [IMG]
SMHI gör mätningarna på flygplatsen....jag har +24,6
Berith
Solligan... en snäll variant av hulligan? unsure.gif
Betty
CITAT (Berith @ 02-08-2004, 12:39)
Solligan... en snäll variant av hulligan? unsure.gif

Ja, jag är en av ledarna - och vi är jättesnälla, jag lovar! laugh.gif
Berith
Aha! sleep.gif

Själv är jag ordförande i FHF - Föreningen för Husfridens Främjande - med utslagsröst när så krävs. tongue.gif
Betty
FHF??? wacko.gif
Berith
Just det. wink.gif
gammelnalle
fhf !!!

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Betty!! Markera med musen efter FHF i Beriths förra inslag.... hon har skrevat med vitt...
andreas i uppsala
på tal om väder snart kommer sommaren äntligen hit

PS.Nu leder ni solligan tongue.gif
estet
Härligt, sommar fick vi till sist.
Var in på länken i Andreas inlägg, Piteå hade varmast just nu med 23 grader.
Det stämmer bra det, här är det 21 grader just nu.
Synd bara att semestern är över...
Å att Kiruna har gått om Lule i solligan, nåja det kan ni behöva där uppe! smile.gif
Berith
ujujujuj nalle....
*Felix matte*
Varmt... nästintill hett så jag har fått söka svalka mig med och

Säger som Berith ujujujuj nalle.... tongue.gif
*Felix matte*
CITAT (andreas i uppsala @ 03-08-2004, 18:34)
på tal om väder snart kommer sommaren äntligen hit

PS.Nu leder ni solligan tongue.gif

Solligan

Kiruna 94.3
Luleå 81.3
Göteborg 80.7
Lund 77.4
Östersund 75.3
Karlstad 72.2
Växjö 69.4
Umeå 63.7
Norrköping 59.7
Borlänge 58.4
Visby 58.2
Stockholm 49.1
Sammanställd: 2004-08-03
Soltimmar senaste veckan från 12 städer

Fin lista... eller hur? wub.gif med tanke på att vi får vår första snö senast om 60 - 70 dagar. sad.gif
Eva i Skåne
FHF, Berith!!! laugh.gif rolleyes.gif
andreas i uppsala
nej et är en hemsk lista som ljuger sad.gif mad.gif vi ska få 1800 sol timmar om året. Vad är det här mad.gif
Betty
CITAT (Berith @ 03-08-2004, 11:53)
Aha! sleep.gif

Själv är jag ordförande i FHF - Föreningen för Husfridens Främjande - med utslagsröst när så krävs. tongue.gif

...med utslagsröst! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Betty
CITAT (andreas i uppsala @ 03-08-2004, 23:29)
nej et är en hemsk lista som ljuger sad.gif  :angry:  vi ska få 1800 sol timmar om året. Vad är det här  :angry:

Tror inte listan ljuger alls! Den är väl baserad på "hur det verkligen blev" och inte på SMHIs prognoser med
"så här gissar vi att det ska bli"!
SMHI har ju inte gjort annat än gissat fel denna sommar. huh.gif
Vad menar du med att "ni ska få"..? Av vem? Vem har lovat er det? wacko.gif rolleyes.gif laugh.gif
andreas i uppsala
Den här kartan sleep.gif Känsligt ämne eller wink.gif


Härligt väder här nu och dimmigt för första gången i år. Härligt temperatur, väldigt behagligt. Just nu kl 00:21 är det 19.6 och väldgit fuktigt Känns lite som hemma. Det blir nog ett antal besök i trädgården biggrin.gif i natt biggrin.gif och sen i morgon kommer värmen och på fredag ska det ligga på 25-30 grader om inte mer biggrin.gif biggrin.gif flera dagar i rad wub.gif wub.gif Äntligen har sommaren kommit, efter att halva sommaren gått
MRLINDELL
SMHI hade fel i 96 av 97 st 5-dygnsprognoser senast. Måste vara världsrekord i missar. Hur blir tilltron till SMHI och all datateknik om den inte fungerar som den skall eller förväntas.

Senast var det Gotland som hade flest soltimmar, det beror tydligen på hur uppdaterad man är.
andreas i uppsala
Själv litar jag mer på smhi än på aftonbladets här är det varmast i landet sida. Den har ändå alltid fel.
Smhi brukar ha rätt på sommaren då vädret oftast är ganska stabilt iaf i juli-september. På vintern ska man ta smhi med en stor nypa salt.

Fuktighetne här just nu kl 00:31 99% och 19.6 grader ute smile.gif förträffligt, nu ska jag ut och strosa
andreas i uppsala
mrlindell svarar du nu här så blir det ditt 1000de inlägg, grattis i förskott smile.gif
alex
Nu är det lite senare än kl. 00:31, men det är ändå mellan 19 och 20 grader här med! smile.gif Och luftfuktigheten är även här väldigt hög, jag har inget som mäter luftfuktigheten utomhus, men troligen ligger luftfuktigheten på kanske 95%.

Inte långt ifrån tropisk natt...
andreas i uppsala
kl 01:30 och 19.7(det stiger), fortfarande 99% i princip mest tropiska man kan komma här i sverige, för vanligtvis när det är över 20 mitt i natten så brukar fuktigheten ligga mycket lägre. Dimma som sagt. Utsidan på fönstren är immiga smile.gif härligt som sagt
alex
Det börjar spricka upp här så det är inte så konstigt om temperaturen hos dig är något högre...

Förresten, detta har jag frågat förut, men jag har inte fått något direkt svar, men kan jag få, byta till mig, eller köpa små plantor av trachycarpus fortunei bulgaria? Jag har massor av än så länge orotade sticklingar av vindruvor, bl.a. av Pinot Noir som du kanske skulle vilja byta till dig när de har rotat sig?
Betty
CITAT (andreas i uppsala @ 04-08-2004, 00:31)
Själv litar jag mer på smhi än på aftonbladets här är det varmast i landet sida. Den har ändå alltid fel.
Smhi brukar ha rätt på sommaren då vädret oftast är ganska stabilt iaf i juli-september. På vintern ska man ta smhi med en stor nypa salt.

Fuktighetne här just nu kl 00:31 99% och 19.6 grader ute smile.gif  förträffligt, nu ska jag ut och strosa

Inte alls känsligt ämne, tycker bara att det är kul att gnabbas med dig!:D
Kollade Aftonbladets vädersida, längst nere i högra hörnet på deras väderkarta finns detta: © SMHI 2004 ohmy.gif tongue.gif
Luleå just nu: 70% luftfuktighet, +18,1°. I morron blir det kanonfint! biggrin.gif
Berith
... och Andreas karta visar ju medelvärden 1951-1990.... Alltså finns inte dom tre senaste fantastiska somrarna med. Och inte 1994 heller! Och inte den andra härliga sommaren heller, var det 1997 eller 1998? unsure.gif 1995 kanske....?

Antar att efter flera års torka måste det komma så här mycket regn för att få balans igen. Jag bryr mej inte så mycket om hur vädret är, det finns mycket att förgylla tillvaron med även om det blir "fel" väder.

wink.gif Men nästa år tycker jag vi tar lite mer sol och lagom med regn igen!
MariaS
Hej allihopa.
Nu är jag också hemma igen efter semestern.
Meteorologer, prognoser osv.
I torsdags var prognosen halvklart till mulet (men inte ett moln på himmelen) till kvällen uppklarnande (Då kom det 2mm)
Fredag: 22-28 grade och klart. Vi fick halvmulet och 31.1 grader i skuggan, fast värmerekordet var visst 29 grader i Kalmar och vi bor i Vänern. Oss har de lyckats glömma bort när det gäller rekorden.
Lidköping som är närmast större stad (15 km bort) fick för några år sedan 80mm regn på 30 minuter, vi fick 3!
Så här fortsätter det.
När det gäller väderprognoserna över gamla Skaraborg, så svär jag på att de bara gäller för Skövde, som ligger mitt emellan sjöarna. För så vitt jag vet av dem som bor där, har prognoserna hitintills slagit rätt där!

Tackar för ordet
MariaS
andreas i uppsala
"De" verkar inte heller bry sig om att jag alltid får 2-5 grader varmare än vad UU får, speciellt på våren,hösten och vintern.
Varmaste platserna under sommaren ligger i östra delen ganska långt bort från havet/stora sjöar.

Själv mäter jag hängandes på nordsidan, då får man inte lika stora tempskillnader jämfört med SMHI. Det brukar bara skillja någon/några grader
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon