Full version: Mördarsnigel
helheten
Hejsan,

Jag trodde att jag höll mördarsniglarna ute när jag odlade potatis
i pallkragar - två på höjd. Det regnar och regnar men jag åkte ändå till min koloni idag. OCH plockade (läs: slog ihjäl mad.gif ) 30 mördarsniglar.
På undersidan av bladen, i jorden, på väg upp på ytsidan.
USCH ..........
lotta_
Tack och lov har vi inte mördarsniglar i Norrbotten ännu. Stackars dig, jag skulle bli galen!
solkatten
Hur vet du att det var mördarsnigeln?
Det kanske var skogssnigel...
kristerh
Mördarsniglarna tar sig fram vart de vill mad.gif om de vill, och lämnar döda ödsliga plantor efter sig.
krister
Caprice
Ingen som har en mördarsnigelbild att visa...?

Caprice
Fenja
Sök på Google.se så hittar du många bilder.... rolleyes.gif
Mvh
Fenja
Exotic
Min granna fixade oxå pallkragar efter sétt mina och hon fick en fin smaling där,men då hennes man satta ett pytte litet elstängsel runt
och det funkade kanon smile.gif
gammelnalle
Angående snigelstaket : kolla in under OGRÄS och SKADEDJUR

eller http://www.engelbert.se/garden10.htm mkt bra och detaljrik
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=10879&a=208000 gröna rum


björn
Mia, zon 3
CITAT (solkatten @ 13-07-2004, 13:04)
Hur vet du att det var mördarsnigeln?
Det kanske var skogssnigel...

Den svarta skogssnigeln ger sig hos mig s%Eällan på trädgårdsväxter, och vad jag vet aldrig i sådana mängder. Om du menar röd skogssnigel så har jag sett sådana "live", och de är mycket rödare än alla mördarsniglar jag sett. Däremot kan man få hybrider av svart skogssnigel och mördarsnigel. Jag har hittat några sådana, men inte ens experterna kan svara på om de är lika "farliga" som rena mördarsniglar.
Ingrid på Västkusten
Ett tips - håll gräset kort runt pallkragarna försök anlägga grusgångar - de tar ju sig framvöerallt :-( men man kan åtminstone hålla ner deras gömställen . Kolla också noga kanten på kraganra uppe som nere - det är favoritgömslen om inte pallkragen sluter tätt emot marken - ytterligare ett argument för grusade gångar runt ( eller liknande)

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon