Full version: Jag vill också!
ester
Jag ger upp för här växer ingenting under marken. Rosor och kryddväxter växer som ogräs, men inga grönsaker. Marken är antingen får hård, för torr eller för blöt och jag är så trött på att handla fröer, rensa, kratta och hoppas.

Hur gör jag? Och kan man ha riktigt stora pallkragar?
Vid mitt stall har jag en skräpig södervägg. Precis intill gödselhögen. Där funderade jag på att kunna bygga en odling i trappor. Väggen är 9 meter lång och planteringstrappan kunde bli 1,5 meter bred för att inte krocka med hönsgården. Kan man ha det så? Och hur gör man resten? Ska man ha duk i botten, grus, pinnar och gödsel? Jag har stallgödsel i form av hästskit och torv. Kan jag använda det att fylla större delen av planteringarna med?

Jag vill ha färskpotatis, dill, morötter, blomkål och en massa annat gott. Det är hemskt att bo på landet och inte kunna odla grönsaker!!!
KURT
Är bara stallgödseln brunnen (inte färsk ) så kan du använda det. Tänk bara på att det brukar blir torrt intill väggar på hus. När det gäller uthus/stall så kan det dessutom plötligt komma mycket vatten om det inte finns hängrännor. Om man skall ha duk i botten beror på vad som finns där nu samt hur tjockt lager man lägger på. Man har nytta av duk om det är problem med rotogäs som finns där och som kan ta sig upp genom jorden man lägger på.
ester
Under den tilltänkta planteringsbädden finns ett tjockt lager grus. Väggen är en kortsida av stallet, alltså bryts inte taket i den riktningen utan vattnet rinner av mot stallets långsidor.
Lena N
CITAT (ester @ 12-07-2004, 14:37)
Hur gör jag? Och kan man ha riktigt stora pallkragar?
Vid mitt stall har jag en skräpig södervägg. Precis intill gödselhögen. Där funderade jag på att kunna bygga en odling i trappor. Väggen är 9 meter lång och planteringstrappan kunde bli 1,5 meter bred för att inte krocka med hönsgården. Kan man ha det så? Och hur gör man resten? Ska man ha duk i botten, grus, pinnar och gödsel? Jag har stallgödsel i form av hästskit och torv. Kan jag använda det att fylla större delen av planteringarna med?

Jag vill ha färskpotatis, dill, morötter, blomkål och en massa annat gott. Det är hemskt att bo på landet och inte kunna odla grönsaker!!!

Jag tror att de största pallkragarna är 80 x 120 cm. Ska du ha 1,5 m brett bör du komma åt från båda hållen annars blir det jobbigt att sköta.

Grus, pinnar, ris m m är bra att fylla ut med i botten om man har flera pallkragar på höjden.

Kolla i mitt album hur jag gjorde min kryddträdgård. Samma princip kan säkert användas även för en längre odling. Du behöver ju inte göra hela på en gång, utan kan bygga ut efterhand som du får erfarenhet.

Lycka till, och berätta gärna hur det går. smile.gif
TeliaNet
det finns halvpall, 80*60
helpall, 80*120.
och extra lång specialpall, kan inte måtten på 80*X.
måste det vara pallkragar? annars går det sätta i hop nåt med lite brädor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon