Full version: Snygging...
Madeleine1
Den här krabaten hittade jag i min rosbuske på eftermiddagen. Han knaprar bladlöss för fulla muggar och jag tycker att han är riktigt vacker faktiskt... jag som i normala fall HATAR alla som kallas insekter eller påminner om dem.



En vårtbitare skulle jag tro...
pepparmynta
Han är ju stram och elegant i formen, och äter man dessutom löss är man en absolut tiopoängare wub.gif rolleyes.gif
yla
o läckert grön också smile.gif
Gossen Ruda
Jo, det är en Grön Vårtbitare med det tjusiga vetenskapliga namnet Tettigonia viridissima. I huvudsak ett rovdjur så var rädd om den.
Madeleine1
Tack för upplysningen 'Gossen Ruda' - jag ska vara rädd om honom!! wub.gif
tullmejs
De för ett jvla liv dock! Snart är det sångdags, om han inte börjat redan...

/Lars - gillar det mesta som kryper
amaira
Ska jag välja mellan snygging och stygging, så blir det snygging smile.gif

Jag tycker de spelar fint... hör till sommarens låtar.
Berith
Har några såna här gröna män bland blommorna.
En riktig hejare på att äta - en annan dag åt han på
en pionblommas blad... Men vad är det för variant?

tomas99
Härliga bilder ni har på insäkter, men jag får problem på jobbet att hinna surfa för det finns bara modem.
Madeleine1
Det låter inget vidare, Tomas... Du kan välja att inte visa bilder när du surfar och sen bestämma själv vilka bilder du ska titta på. Gå in på verktyg/internet-alternativ/avancerat - avmarkera 'visa bilder'. När du sen hittar ett inlägg där du vill se bilden högerklickar du och väljer "visa bild" eller nåt sånt.

Så slipper du sitta och vänta... rolleyes.gif
Gossen Ruda
Jag tror att Beriths vårtbitare också är en Grön vårtbitare. I så fall har den en eller två hudömsningar kvar eftersom vingarna inte är fullbildade.
Berith
Spännande! Ska försöka hålla koll på dom och se om de ändrar utseende. Och visst ser stackarn lite naken ut... wink.gif
*Felix matte*
Letade på nätet och såg att Grön vårtbitare är 28 - 35 mm ohmy.gif
Stygging säger jag *ryser* fast de säkert är helt ofarliga för mig.
Berith
Några inlägg högre upp finns bild på en vårtbitare som väntar på sin nya kostym. Här kommer två bilder till - en där han kommit en bit till på väg, och den sista där han är färdigklädd!

Är ju inte 100 på att det är samma vårtbitare på alla tre bilderna men jag vill gärna tro det. biggrin.gif





Ska kanske tillägga att det är sonen/kameraägaren som tagit bilderna.... sleep.gif
yla
ett porträtt på en sån grön
men med min gamla kamera


fina bilder förresten med avklädningen o allt
kanske kan du fixa en porträttbild också rolleyes.gif
pejori
urfina vårtbitare och bilder smile.gif smile.gif
blir sugen på att skaffa mej en digitalkamera. wub.gif wub.gif
Hannele
Dom är jättesöta!
Berith
CITAT (oldwolfie @ 01-08-2004, 13:24)
fina bilder förresten med avklädningen o allt
kanske kan du fixa en porträttbild också rolleyes.gif

Kallar det nog påklädning. wink.gif

Ett par porträttbilder...
Hmmm... bläng lagom! huh.gif


Här verkar han lite mer fundersam...
Berith
Sonens möte med kopparödla... smile.gif
...på tal om porträttbilder alltså.

Smed
CITAT (Berith @ 01-08-2004, 13:18)
Några inlägg högre upp finns bild på en vårtbitare som väntar på sin nya kostym. Här kommer två bilder till - en där han kommit en bit till på väg, och den sista där han är färdigklädd!

Är ju inte 100 på att det är samma vårtbitare på alla tre bilderna men jag vill gärna tro det. biggrin.gif





Ska kanske tillägga att det är sonen/kameraägaren som tagit bilderna....  -_-

Den övre är en färdigklädd "hon", notera äggläggningsröret. Den undre är den ljudliga hanen.
yla
fniss jag tror vi möter samma kamrater din son o jag

här e "min" kopparödla
Berith
CITAT (oldwolfie @ 01-08-2004, 14:04)
fniss jag tror vi möter samma kamrater  din son o jag

biggrin.gif Och han har blivit så inspirerad av alla era bilder så han är ute och fotar den ena läckerbiten efter den andra.

Han har också tagit en massa filmer på fåglar och skalbaggar och myror och rådjur och en hare med ett och ett halvt öra och en räv och... Han kan alltså filma med digitalkameran och jag skulle så gärna vilja visa er men har inte lärt mej än hur man lägger ut filmer på nätet.... Ska lära mej, jag lovar!

blink.gif
Berith
CITAT (Smed @ 01-08-2004, 14:00)
Den övre är en färdigklädd "hon", notera äggläggningsröret. Den undre är den ljudliga hanen.

Jaha ja... Där ser man! biggrin.gif
yla
va spännade det ska bli ska du lägga upp dom på din hemsida då rolleyes.gif
Berith
Filmerna? unsure.gif

Egentligen skulle "han" göra sej en egen hemsida, får väl se vad jag har för tid över i vinter. biggrin.gif
Hannele
Man kan väl vara glad att man inte bor i Afrika, Australien, östra Asien eller södra Europa,
där dom har de värsta gräshoppsvärmar på femton år...

http://www.fao.org/NEWS/GLOBAL/locusts/Locuhome.htm

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon