carren
När det regnar har man mycket tid att fundera, särskilt över sin trädgård och vad man vill göra med den... Har planer på att anlägga en kryddgård nästa år och har tänkt mig pallkragar med markduk i ett område där det går rötter från en stor lönn. Men...idag kom jag att tänka på detta: Blir jorden i en pallkrage med marktäckning krävande att sköta? Jag tänker då på att jorden i kragen ju inte har någon kontakt med marken. Det kan alltså inte komma upp några snälla maskar eller andra nyttiga mikrovarelser. Och jordens näring, lakas den ur snabbt när det regnar? Hmmm?
gammelnalle
Trodde jagf också..... så jag frågade...
http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...f34b3e157bb3ef9

och det verkar funka.... (fast jag fuskar.... jag använder bara "köpejord" som allara översta lagret...)

Lycka till
Copycat
..
carren
Ett par lass kompost och så köpejord överst så kanske det blir liv i komposten ändå, då. En egen liten mikrovärld likosm. Tack för svaren, Gammelnalle och copycat!
Ingrid på Västkusten
Det blir nog bra det :-D otrolig tmtk kommer igenom trots markväv, så räkna med att det blir bättre och bättre efter varje odlignsår!


Hälsar ingrid
Hannele
Gamla dagstidningar har jag använt i botten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon