jeanette 1966
Hej! Mitt inlägg gäller mina vackra alpmartorn, som blommar så fantastiskt just nu. Tyvärr är det en del humlor som tycks fastna i blommorna, när de sitter där och äter. Vissa är lite slöa, och då har de fått lite hjälp av mig att komma loss. En del är faktiskt stendöda... Är det så att martorn är dödsfällor för humlorna? Eller är det bara tillfälligheter att humlorna dör precis där???

Hälsningar Jeanette
humla
ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif Hemskt om så är fallet. Eller blir de bara "drogade" av växten på något sätt?

Någon av våra duktiga insektsexperter får försöka svara på det här! sad.gif

Välkommen hit förresten! smile.gif
Gossen Ruda
Jag har hört historier om växter som drogar insekterna så dom inte lämnar blommorna men inte fått klarlagt om det är så. Egentligen borde det inte funka, det är insekterna som pollinerar blommorna och om dom inte lämnar blomman skulle ingen pollinering ske. I alla fall ingen korspollinering.

Om humlorna du sett är små finns det nog en annan förklaring. Humlorna lever inte en hel sommarsäsong så ungefär vid den här tiden brukar dom äldsta dö. Ofta stannar dom på en blomma med god nektarförsörjning så dom får det gott på slutet. Dom första humlorna är små eftersom drottningen är ensam om att föda upp dom.
jeanette 1966
Vill bara tack för svaren, "humla" och "gossen Ruda"! Kanske var det så att humlorna hade alpmartornen som sista anhalt... Nu var det länge sedan jag såg detta fenomen, så det är säkert så det ligger till. Det var en trösterik förklaring!

Mvh Jeanette
Mia, zon 3
Mina martorn har inte fått några döda humlor än, fast det är inte alpmartorn, förstås, utan ametistmartorn (tror jag att de heter), men vassa är de. Massor levande humlor dock.

Närbesläktad fråga:
Hur är det med alla humlor man hittar döda under t.ex. blommande lindar? De är ihåliga, med ett hål i baken.
Har fått en förklaring någon gång, men minns inte.... Var det något kvalster som käkade upp dem inifrån, tro? Isch.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon