Full version: Trodde du ja!
gammelnalle
Sveriges östligaste stad? Inte är det Visby i alla fall….
(Rent tekniskt så är det väl fel eftersom vi i Sverige inte längre har några städer, utan bara en stad Stockholm, men jag går efter de gamla beteckningarna..)

Att Cliff Richard INTE heter så utan det är ett alias för Harry Webb kände du säkert till, men kanske inte att hans alltid gäckande skuggor inte alls heter vad man tror:
Hank B Marvin “blygitaristen” (lead guitar) heter inte alls Hank utan Brian Robson Rankin .

Och att Mark Twain inte egentligen hette så utan: Samuel Langhorne Clemens


Israel Baline är ju mer känd som : Irving Berlin

”Elementärt, min käre Watson” VEM sa det? Och var står det då? Förn ingenstans i Sir Arthur Conan Doyles 56 noveller eller 4 romaner om Sherlock Holmes står detta uttryck.

Big Ben: trodde du det var tornuret på Houses of Parliment i London ??? FEL FEL FEL!!! I själva verket (oops) är Big ben den största av ”kyrk-klockorna ” som hörs slå varje timme.


Bibeln är en annan ofta felciterad källa och ställer till förtret för alla oss bezzerwissrar, för det är många sidor att hålla reda på… inte mindre än 66 böcker innehåller BÖCKERNAS BOK och hur många verser… vågar jag inte ens tänka på: Men enligt Bibeln alltså:

När föddes Jesus ? finns ingen uppgift om NÄR!!! Och de uppgifter som finns är något motsägande

Vem klippte av håret på Simson ? Delila? Läs då Domarboken 16:19

Pengar är roten till allt ont. Var står det? Ja inte i bibeln i alla fall utan är ett felcitat från Paulus första brev till Timoteus 6:10 . NYA TESTAMENTET för dig som har glömt… Ty penningbegäret är en rot till allt ont”


Hur många var de vise männen? Trots att de i traditionen finns till och med med namn och lär vara begravda i Tyskland så säger bibeln: inget om antalet

TÄNK så mycket onyttigt vetande det finns!!!!! Och fyll gärna på med mer….

Trodde du att Vattenvirveln i tvättstället går åt ett visst håll pga jordens rotation och att det snurrar åt andra hållet på andra sidan ekvatorn??? Vad skulle då hända på ekvatorlinjen??

Och att ”Man tager vad man haver ” myntades av Kajsa Warg ? Jaså
Kajsa Warg(1703 - 1769)Mamsell Anna Christina Warg föddes i Örebro och flyttade till Stockholm där hon var hushållsföreståndare för flera förnäma familjer. Hon blev känd för kokboksklassikern Hjelpreda i Hushållningen för unga Fruentimber som givits ut i många upplagor. Hon är för alltid förknippad med talesättet "Man tager vad man haver" trots att detta uttryck inte går att finna i hennes kokbok. Däremot börjar recepten ofta med "Man tager...".
http://www.nerikes.se/kundservice/orebrogu...en/profiler.asp

el_fishko
vart kommer "Elementärt, min käre Watson” VEM sa det? Och var står det då? Förn ingenstans i Sir Arthur Conan Doyles 56 noveller eller 4 romaner om Sherlock Holmes står detta uttryck" ifrån då?
gammelnalle
CITAT (el_fishko @ 23-07-2004, 10:20)
vart kommer "Elementärt, min käre Watson” VEM sa det? Och var står det då? Förn ingenstans i Sir Arthur Conan Doyles 56 noveller eller 4 romaner om Sherlock Holmes står detta uttryck" ifrån då?

DET min käre Watson är fortfarande ett mysterium som inte ens den gode Sherlock har lyckats att lösa trots inmundigande av såväl shag som opium.. Han lyckades ju inte med allt han företog sig....

Men DU kanske kan lösa "Mysteriet med den bortappade repliken".

Det är ett tag sedan jag läste igenom ALLA novellerna... men SH säger vi ett par tillfällen : "My dear Watson" och vid något tillfället "Elementry" men aldrig de tillsammans...
MEN vi vet ju inte att han INTE sagt det? bara att det inte finns nertecknat i Dr. Watsons memoarer..... smile.gif smile.gif
GoSatta
"(Rent tekniskt så är det väl fel eftersom vi i Sverige inte längre har några städer, utan bara en stad Stockholm, men jag går efter de gamla beteckningarna..)"

Detta är då inte heller längre sant efter som städerna börjar komma tillbaks. 2 exempel är Solna och Lidingö i stockholm så har återgått till att bli just städer.
magiana
CITAT
Trodde du att Vattenvirveln i tvättstället går åt ett visst håll pga jordens rotation och att det snurrar åt andra hållet på andra sidan ekvatorn??? Vad skulle då hända på ekvatorlinjen??


Vid ekvatorn rinner vattnet rakt ner.
anna.
fråga: vad är en stad, om bara stockholm är en stad?
annaridell
Om vi ska ta sveriges östligaste stad. Hmm, ja absolut inte Visby, Luleå är östligare.
andreas i uppsala
Haparanda om det räknas wink.gif är ostligast. Värdsligt sett så är stockholm vår enda stad liksom Köpenhamn är Danmarks enda. Vår stad är heller inte särskilt stor.Den är en av de minsta.

Världens största stad är Kiruna. Det är också den stad med mest grönytor i hela världen
annaridell
Tyckte Haparanda såg så pluttigt ut i kartboken. rolleyes.gif
wolkenkrabber
ja skulle säga att Östersund är östligast, för att vi ligger ju Öster om Sundet, Östersund tongue.gif och det är på rikig även om inte det stora sundet imellan finland och sverige hoppas ja itne trasslade till det :S
gammelnalle
gjorde en sökning på google : Stad Kommun 1991
Det var tydligen 1991 man fick för sig att alla städer skulle bli kommuner... men efter att ha gjort div sökningar så verkar merparten har gått tillbaka till "stadsbegreppet" ... ursäkta att jag krånglade till det... men det var ju inte det frågan gällde....
Om Haparanda är en stad så får den väl räknas som den ostligaste.
wolkenkrabbers svar har ju vissa poänger.... men han drar den felaktiga slutsatsen att säga vilket sund han anser.... tänk om det är Berings sund??? Eller stora bält... eller öresund...

Men vad skall Y vara för kommun y-kommun?? Nej nog fasen heter det väl Ystad....

Att Stockholm är en stad beror på att den är HUVUDSTAD..... men Kalmar Län har 6 "städer" men bara 5 ligger i Småland... !!!!! Vars ligger då den 6:e???
Svara gärna med gult eller vitt.
Anki på Öland
Det borde jag ju kunna eller.........
Anki
gammelnalle
CITAT (Anki på Öland @ 24-07-2004, 00:21)
Det borde jag ju kunna eller.........
Anki

smile.gif smile.gif smile.gif


I vilken delstat ligger USAs huvudstad ????
OCH det är fusk att leta på internet.... smile.gif smile.gif
andreas i uppsala
Jag kan ge er en lettråd(eller kanske inte) gränsen går precis söder om stan, vid Arlington. Själva Arlingtonkyrkogården ligger i V......som tillhörde sydstaterna.I arlington bodde deras general, Lee. Han bodde bara några km från nordstatshuvudstaden Washington DC(district of colombia om jag inte minns fel).

Gammelnalle menar du Borgholm, öland?
gammelnalle
CITAT (andreas i uppsala @ 24-07-2004, 12:54)
Jag kan ge er en lettråd(eller kanske inte) gränsen går precis söder om stan, vid Arlington. Själva Arlingtonkyrkogården ligger i V......som tillhörde sydstaterna.I arlington bodde deras general, Lee. Han bodde bara några km från nordstatshuvudstaden Washington DC(district of colombia om jag inte minns fel).

Gammelnalle menar du Borgholm, öland?

nåt fel på minnet tycks det inte vara.... men du måste även säga att i N ligger M...
Potomac river heter floden som delar staden....
Staden är förresten nästan kvadratisk och delas in i NW NE SE SW...

fast att den skulle vara nordstatshuvudstad kommer jag inte ihåg... men mina synapser är inte vad de aldrig har varit...
andreas i uppsala
washington var nordstatarnas huvudstad och gränsen gick vid Arlington. Atlanta var sydstatshuvudstaden. Har du aldrig sett borta med vinden? tongue.gif

Washington är en ny stad och det är inte så konstigt att den är så. Det bästa är att muserna är gratis. Staden ligger i ett gammalt träsk, så det är inte så konstigt att vita huset hela tiden renoveras.

Vad var fråga/gåtan nu igen?
gammelnalle
CITAT (andreas i uppsala @ 24-07-2004, 14:16)
washington var nordstatarnas huvudstad och gränsen gick vid Arlington. Atlanta var sydstatshuvudstaden. Har du aldrig sett borta med vinden? tongue.gif

Washington är en ny stad och det är inte så konstigt att den är så. Det bästa är att muserna är gratis. Staden ligger i ett gammalt träsk, så det är inte så konstigt att vita huset hela tiden renoveras.

Vad var fråga/gåtan nu igen?

ingen gåta... men en kuggfråga....

Washington D.C. (district of colombia) Ligger inte i NÅGON stat... däremot mellan Virginia(i söder) och Maryland (norr) ....

Bästa (helt subjektivt mina tankar) är Smithsonian (ser felstavat ut...?) Institute med hur mycket som helst att se på... bl.a. Spirit of St Louise ... Planet som Charles Lindberg INTE var först med att flyga över Atlanten med... ONYTTIGT VETANDE är ju trådens undertitel... biggrin.gif laugh.gif tongue.gif ...

FBI kan man också besöka... det brukar pojkar gilla... (7år och upp över 80..) om jag minns rätt bara ett stenkast från Vita Huset.
andreas i uppsala
Jo, det stämmer FBI ligger bara någon gata bort från vita huset.

När du menar Smithsonian menar du då musset med alla rymdraketer och den slipade monsten var varenda kotte tafsat på, även jag

Stockholm är lite som washington, för vad tusan tillhör gamla stan till för något landskap?
gammelnalle
CITAT (andreas i uppsala @ 25-07-2004, 00:16)
Jo, det stämmer FBI ligger bara någon gata bort från vita huset.

När du menar Smithsonian menar du då musset med alla rymdraketer och den slipade monsten var varenda kotte tafsat på, även jag

Stockholm är lite som washington, för vad tusan tillhör gamla stan till för något landskap?

någon MÅNSTEN (?) hade de inte då... (vi pratar antiken...) men en massa flygfän.. både av metall och uppstoppade fanns det.. men en sputnik (eller apollo..) och nämnda Spirit of St Louise.... och ingen som reagerade... tydligen vet alla att hans bedrift var att var den första som flög ENSAM över Atlanten... Vi har en allmänbildad läsekrets....
andreas i uppsala
Vem vet inte det. Det är som att inte veta att hans dotter/son blev kidnappad och senare mördad om jag inte minns fel. den hemskt historia.I Paris blev han välkomnad som en hjälte.

Månsten finns vid den stora ingången till höger om rymdrakterna. Det som är lite roligt med washington är att det inte finns några fast-foodrestauranger i själva staden. Var finns de då måtro?
gammelnalle
som sagt.... det var evigheter sedan ... långt innan M hade startat här i Sverige (tror jag) men i Arlington och McLean (mer söderut där FBI(eller om det var CIA ((inte Pentagon som ligger strax söder om Potomac)) har sitt högkvarter/träningsläger ungefär) fanns det det minns jag..

Tror inte NÅGON annan kan vara intresserade av vår konversation... wacko.gif blink.gif wink.gif men jag har så underbara minnen med DC så jag drömmer mig lätt tillbaka..... wub.gif

Jag minns DC som en "VIT" stad (byggnader alltså) men den är ju en Svart stad... (innevånarna...) ohmy.gif
andreas i uppsala
jo jag tänker samma sak. Alla monumenten, sjöarna, husen, renligheten, men också en väldigt brottslig stad.

Vi var i DC i april för några år sedan (ca 6) I new York var det vår men så plötsligt började det att snöa lite och tjocka jackor behövdes.Sedan reste man med grayhound och när man steg ur bussen i washington var det bokstavligt talat sommar. det var jättehärligt.Jag drömmer mig ofta tillbaka dit där sommaren kommer i början av april.
_underground_
Kiruna var världens största kommun, inte stad, men det stämmer inte längre eftersom det nu finns en i Australien (vill jag minnas) som är större, där har de tydligen räknat in en massa öken.
GoSatta
Meningslös fakta:

Gamla stan tillhör Södermaland efter som gamla stan tillhör stadesdelen maria-gamla stan.
gammelnalle
Albert Einstein fick inte sitt Nobelpris för sin relativitetsteori!!!


Om du åker västerut genom Panamakanalen hamnar du i vilket hav???


Tomas Alva Edison, "Trollkarlen från Menlo Park" var inte först med att uppfinna glödlampan.....

Visste du föresten att E:et i Lampans sockel E14, E22 tex är en förkortning av Edisongänga ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon