Full version: Ny fjäril!
amaira
Fast jag kanske kan det själv...


Det är den där stora "vingliga B52:an, som jag äntligen fick in några bilder på. Den stora snabbflygaren, som jag tar förgivet är en pärlemorfjäril av nåt slag. Han har susat förbi några gånger under de sensate två veckorna. Nu fann jag honom i färd med att inta en måltid.



Han är stor, vet inte om jag sett en större fjäril här! Svårt att se på bild, men färgkullan han sitter på, är av medel-prästkrage-storlek (om det säger nåt).

Eftersom han är så stor, gissar jag på stor pärlemorfjäril.
Undersidan har han inte behagat visa mig, jag har inte haft en chans. Än mindre att fota då, förstås.

Vacker och pampig är han i alla fall.
Efter ett par minuter lyfte han, flög över staketet, och över hustaket, och var borta, nu igen. Han är inte lättflirtad, men jag är inte heller den som ger mig.
Fast flyga över tak kan jag ännu inte - bara vara envis beundrare när han visar sig.
Jag ska nog lyckas komma under vingarna på honom vad det lider.







/amaira.
Nutten
Så fin!

Största fjärilen jag har sett från Sveriges fauna, är sorgmantel. Inget jag har lyckats fånga på foto dock, de flyger gärna bland träden (precis som amiralen då, som jag försökte fota för en vecka sedan..)
yla
jag lyckades få både fram o baksidan
o gissade på pärlemorfjäril
men finns det alltså flera sorter av den hmm



precis som du säger amaira så fladdrar den omkring o far o flyger så det är inte lätt att få den stilla en stund
men den verkar gilla gula blommor eller hur,oj de va ju inte den bilden där den sitter på gula blommor ,,,ops ,men den gillar gula fast här e den förstås på en rosa wub.gif
amaira
Jo Nutten, sorgmantel är en pampig fjäril.

Jag har egentligen lite svårt att avgöra hur "stor" "min" pärlemorfjäril är, för jag har en lång tid bara haft små fjärilar här. Så kommer det en större, och känns enorm.

Fin bild du fick på undersidan Oldwolfie, då går den kanske att identifiera. Man skiljer dem åt på hur fläckarna ser ut på undersidan.
Jag har ingen aning om, ifall det är samma sort som jag fotade.

Eftersom jag nu håller på med pärlemorfjärilar, så tar jag en till, som jag fann en mil från min plats. Det är en ljuvlig liten glänta, där jag också fotat många av blåvingarna förut.

Detta är i alla fall inte samma sort!


De svarta teckningarna går inte ända ut i framvingarnas topp, och så har framvingarna liksom svarta längsgående "streck" på mitten.

Denna var mycket mera fotosamarbetsvillig, och gick med på undersidevisning också. Men bara i motljus. Undersidan har i alla fall inte sådär vackera, tydliga "pärlemor-fält" som Oldwolfies.




Sista bilden är mer magisk än underlag för bestämning:


Hoppas på bestämningshjälp.

/amaira
yla
ja du amaira
man får lära sej massor
o nu då vi ser dom så här tillsammans
ser man ju tydligt att dom inte är likadana
oerhört fachinerande
jag visste inte att det skiljer bara lite här o där
så hur många av den här sorten finns det månne
Lars-Olof Arvids
Amaira, din första fjäril är med all sannolikhet en silverstreckad pärlemorfjäril (Argynnis paphia) som är den största av våra pärlemorfjärilar. De andra kan jag tyvärr inte bestämma säkert.

Olle
Exotic
Man blir glad att se era fjärilsbilder smile.gif laugh.gif
Fröjd för ögat...WoWwwwww rolleyes.gif

kanske kan bidraga med nått så snart jag kan min kamera wacko.gif blink.gif smile.gif
MVH Exotic
amaira
Silverstreckad... *suckar hänfört - åh så romantiskt...*

Tack Olle!

Oldwolfie, hur många det finns av den här sorten, det vet jag inte. På en höft kan jag dra till med (nåja, höft och höft, jag fuskar lite också) :
Silverstreckad- , allmän- , storfläckig- , stor- , prydlig- , brunfläckig- , bastard- , violett- .

Väntar på dina bilder Exotic!!!

kramisar/amaria
Gossen Ruda
Lite kompletteringar. Amairas fjärilar är båda två Silverstreckad pärlemorfjäril. Den första en hona och den senare en hane. Honan har lite större fläckar på bakvingen medans hanen har vissa vingribbor förtjockade av doftfjäll. Oldwolfie har fångat en Allmän pärlemorfjäril på sina bilder. Dom vita rödkantade runda ringarna en bit in på bakvingens undersida är typiska.
amaira
Ååååååååhhhhhhhh Ruda, där är du ju!!!!!!!! Äntligen! smile.gif

Taaaaaaaaack!!!!!!
Gossen Ruda
Rudan har lämnat vassen för ett tag. Kameran har jobbat i helgen men jag väntar till i morgon.
yla
attans då en allmän alltså rolleyes.gif
fast silverstreckad låter vackrare smile.gif
tack ruda va skulle
¨vi göra utan dej
skickar in ett par nya frågor o den svarte e inte så bra dessvärre men går kanske att bestämma ändå


Lars-Olof Arvids
Den vita är i alla fall en rovfjäril (Pieris rapae).

Olle
Gossen Ruda
Och den svarta Sotmätare. Larven lever på hundkäx.
amaira
Den svarta... *får ögon stora som tefat* ohmy.gif Har aldrig sett! Finns det nåt sånt?

Jag såg en svart humla i midsomras. Det finns inte heller, så jag har inte sagt nåt... huh.gif Fast vi var två som såg den - men jag tror inte på det i alla fall. (har inte sett den igen, och det borde jag ha gjort om den var riktig!) (Jo, jag var nykter!)



CITAT
Den vita är i alla fall en rovfjäril (Pieris rapae).

Hur vet du det!? *nyfiken*
Jag har utskriften på Rudas samlingsbild - men jag blir inte klok på dem. Åh andra sidan finns det knappt några vita fjärilar alls här i år (än) och jag har inte fått träna nåt (och därmed inte satt mig in i det)

En vit snabbflygare har jag, ganska stor dessutom, som jag självrådligt namnsatt till "kålfjäril".

Svart och vitt, Oldwolfie ... Läckert.

Är den svart, eller ser det bara så ut på bilden, för att den (både fjärilen och bilden) är så mörk?

*Väntar på att Rudan ska vakna... Viftar lite med ett vass-strå... rolleyes.gif *

/amaira.
amaira
Gomorron Ruda! Ber om ursäkt, du var visst redan vaken.

Eller ... kittlade vass-strå´t...
Gossen Ruda
Fniss-fniss. Jo det kittlade lite. Var skall jag inte skriva. biggrin.gif Sotmätaren är så här svart. Bara lite vitt på framvingarnas framhörn. Om det är en rapsfjäril eller rovfjäril är nog lite svårt att säkert säga. Framför allt så är den lite för överexponerad.
yla
ja den svarta är svart o den vita är vit
o ingen av dom satt tillräckligt stilla för att bli bra wub.gif wub.gif
jag har massor av svart o vita fjärilar
o blåa o alla möjliga färger men lyckas inte fånga dem alla på bild
tyvärr
o jag skulle vilja få me dom alla förstås
jag smyger runt o ser nog ut som en QIgongutövare när jag plötsligt tar ett slowmotionsteg o så stannar jag blickstilla ett tag o så kan de fortsätta länge
men de e bara fjärilarna som ser mej
tror jag wub.gif
Berith
CITAT (amaira @ 27-07-2004, 09:32)
Jag såg en svart humla i midsomras. Det finns inte heller, så jag har inte sagt nåt...  :huh:  Fast vi var två som såg den - men jag tror inte på det i alla fall. (har inte sett den igen, och det borde jag ha gjort om den var riktig!) (Jo, jag var nykter!)

Undrar om det var en sån här du såg...? unsure.gif

Han ville inte vara med på bild så han satt inte stilla så väldigt länge.
Sen hänger han egentligen uppochner men jag vridde på bilden lite! biggrin.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon