Full version: Höstflox
rosa03
sad.gif Hur får man bort höstflox eller ta "död" på den, min granne har planterat en humle bredvid, men floxen har tagit död på den. Hon har flox mycket som helst MEN nu vill hon få bort den, ska man gräva upp allt eller.....

Bekymrad Ann-Marie wink.gif
Inga från Närke
Hej Ann-Marie
Det är väl synd att ta dö på dem. Men om du vill det så är det enkelt. Tag en spade och gräv upp plantan. Men jag tycker du skall flytta den till ett annat ställe bara utan att ta dö på den. De är tacksamma blommor att ha i trädgården. För att det INTE ska bildar nya plantor så klipp av utblommade stänglar.
Åsa, mälardalen zon 2
Flox brukar inte vara svår att bli av med, det brukar räcka med att gräva upp den. Din granne kanske inte har flox utan såpnejlika den påminner om flox och kan bli ett jobbigt ogräs.

Såpnejlika (bild från virtuella floran)


http://linnaeus.nrm.se/flora/di/caryophyll...on/sapooff.html
rosa03
Om det är SÅPNEJLIKA hon har , HUR får man bort den då.!!!

wacko.gif
MVH Ann-Marie
Fenja
Skulle tro att det säkraste sättet är att gräva bort all jord i rabatten, på djupet också och sålla den och plocka bort varendaste lilla rotbit man hittar. Annars kommer den tillbaka........
Mvh
Fenja
Sollan
Jag har krigat mot såpnejlikan ett tag nu....
Gräv upp moderplantan håll sedan ögonen på småplantorna när de kommer upp. De sprider sig l-å-n-g-t ut från orginalstället så man får bevaka stora ytor! Så småningom, efter enträget ryckande, så orkar de inte sprida sig. (Hoppas jag)
Såpnejlikan är fin men man ska inte ha den i rabatterna om man vill ha något annat wacko.gif
/sollan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon