råse-marie
Har fått en massa fruktflugor ( vet inte vad dom heter men jag kallar dom för det ) Dom ä'r super snabba små med en ganska hårdkropp och omöjliga att slå ihjäl!!!!
Vad finns det att göra ???? sad.gif sad.gif sad.gif sad.gif
andersen
Sluta och vattna blommorna under ett tag. dom trivs i fukt utan fukt så försvinner dom.
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns olika sorter flygfän som brukar blandas ihop.

Sorgmyggor och vattenflugor hittar man i krukväxterna. De är små och svarta och trivs i fuktig jord.


Den här årstiden börjar dock fruktflugorna dyka upp de är lite gulaktiga och gillar frukt, grönsaker, komposthinkar mm. de går INTE till krukväxterna. Fruktflugorna försvinner oftast framåt hösten, bästa sättet att bli av med dem är att se till att frukt och grönsaker inte ligger framme + att man gör rent vasken i köket + ställer ut ev. komposthinkar. Fruktflugor dras mot dofter som liknar jäsande frukt så de drunknar ofta i vinglas, men vill man inte slösa på vinet så brukar de även drunkna i ett glas med vatten + vinäger och någon droppe diskmedel.
råse-marie
Ja då är det fruktflugor dom kom när jag hade två banander som blivit gamla. När jag tog idom så VIMMLADE blink.gif blink.gif sad.gif sad.gif av äckliga små gula saker.
Ja jag får väl se jag kan nog tänka mig att åka och köpa en flaska åt do även om jag själv inte dricker det ...allt för att dom ska försvinna.

Nu ska jag göra jordgubbs tårta och jag vill ju inte ha dekoration iform av små gula prickar wacko.gif ohmy.gif
Hannele
Blanda vatten, ättika och diskmedel (för att minska utspänningen) i ett vattenglas.
Har du tur, flyger alla flugor dit och drunknar.
Fenja
Köp hem sådana här klisterremsor som man drar ut som en spiral och hänger i taket (de är numera gjorda av ämnen som man i princip skulle kunna äta - så kan vi lämna den diskussionen där hän). Jag hade ett gäng i köket som fastnade så fint på dessa!!
Mvh
Fenja
MRLINDELL
Man använder inte Radar inomhus även om man kan och att det står på burken, den innehåller saker man inte vill ha i ventilationssystemet.
Sedan tror jag det har begränsad verkan på just flugor.
råse-marie
CITAT (MRLINDELL @ 28-07-2004, 19:37)
Man använder inte Radar inomhus även om man kan och att det står på burken, den innehåller saker man inte vill ha i ventilationssystemet.
Sedan tror jag det har begränsad verkan på just flugor.

Ingen fara jag har precis vart och köpt en flaska Rötjut biggrin.gif till dom små odjuren.....hoppas dom mår riktigt dåligt imorgon. wink.gif
Själv har jag en stor flaska av ett väldigt känt märke /rött med vit text. Vill inte göra reklam men endel säger att man kan bli beroende ohmy.gif
Men då måste man väl dricka mycket och jag tycker att lite läsk måste man väl få ta när det är gubbens födelsedag! Han fick föresten göttigött i form av några öl och en himla massa presenter.......
pejori
CITAT (råse-marie @ 28-07-2004, 19:52)
CITAT (MRLINDELL @ 28-07-2004, 19:37)
Man använder inte Radar inomhus även om man kan och att det står på burken, den innehåller saker man inte vill ha i ventilationssystemet.
Sedan tror jag det har begränsad verkan på just flugor.

Ingen fara jag har precis vart och köpt en flaska Rötjut biggrin.gif till dom små odjuren.....hoppas dom mår riktigt dåligt imorgon. wink.gif
Själv har jag en stor flaska av ett väldigt känt märke /rött med vit text. Vill inte göra reklam men endel säger att man kan bli beroende ohmy.gif
Men då måste man väl dricka mycket och jag tycker att lite läsk måste man väl få ta när det är gubbens födelsedag! Han fick föresten göttigött i form av några öl och en himla massa presenter.......

och en skruvdragare? biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif
Gossen Ruda
Petimätern anfaller. Dom små söta gula flugorna som kommer direkt när man glömt frukt framme är bananflugor. Tillhör familjen Drosophilidae, Daggflugor. Fruktflugor eller borrflugor kallas medlemmarna i familjen Tephritidae(el Trypetidae).

Beträffande bekämpningen så är det enklaste att ta bort all frukt så försvinner dom på några dagar.
rosa03
"TROR att det fungerar att lägga hela kryddnejlikor bredvid, tar också bort blomflugor då lägger man kryddnejlikan i fönstret bredvid blomkrukan eller var krukan nu står.

Pröva o se hur det går.

Håller tummarna
Ann-Marie
Berith
Jaha.... wink.gif
Här har man inbillat sej att bananflugor och fruktflugor är samma sak och så kommer Åke och reder ut alltsammans. biggrin.gif Irriterande är dom i alla fall, oavsett vad dom heter!
----------
Jösses! ohmy.gif Jag menade såklart inte Åke!
Gossen Ruda
Livet är fullt av besvikelser. tongue.gif Jag brukade också säga fel tills jag undersökte saken närmare. Egentligen kvittar det för säger man fruktflugor vet "alla" vad det handlar om. Dags att ändra namnen kanske?
råse-marie
Är det alltså banan flugor jag har?? unsure.gif
Gossen Ruda
Med största sannolikhet, ja.
solkatten
Jag läste en trädgårdstidning där redaktionen hade testat att lägga en kvist lavendel i fruktskålen. Frukten hade nästan ruttnat bort men inte en fluga i sikte.
Värt att pröva!
råse-marie
CITAT (solkatten @ 30-07-2004, 11:04)
Jag läste en trädgårdstidning där redaktionen hade testat att lägga en kvist lavendel i fruktskålen. Frukten hade nästan ruttnat bort men inte en fluga i sikte.
Värt att pröva!

Oj det lätt ju lätt ohmy.gif .
Det ska jag prova smile.gif tack!
vihemma
Pyrex

...det fungerar på blomflugor som huserar i krukväxter i alla fall och om Bananflugor eller Fruktflugor trivs i blomkrukor så borde de ta dessa också.

Pyrex finns på dom flesta affärer(vår lilla ICA i närheten har), annars hos blomsterbutiker skall dom finnas.

Kanske kan fungera? unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon