Mi70
Jag har en inte så väldans bra digitalkamera, men den duger tycker jag. Men att det skall vara så svårt att fota blommor, kameran liksom zoomar in på något annat, marken UNDER blomman, eller gräset BAKOM blomman, eller något liknande. Jag är inte så jätteduktig på foto, men kan man göra något för att undvika detta då man fotar, vad skall man tänka på, eller är det kameran det hänger på? Kollade just igenom mina rosenbilder, och av säkert tio stycken är endast 3 OK, de andra har kameran zoomat in på något annat så att blomman är suddig........... Kan man göra något, UTAN att köpa ny kamera?

Här ett exempel på en bild där kameran fokuserat mer på de små blommorna bakom än på rosorna........


[IMG]



Och här är det bättre, men bladen på rosen är bättre än själva blomman.......

Ett hopplöst fall, eller kan jag tänka på något för att undvika detta? wink.gif blink.gif sad.gif
astrid.m.s
Jag har en digitalkamera och vad jag kan tänka mig är att växterna "rör på sig" när du fotograferar dem. Kan det vara så, att de inte var stilla eftersom det andra runtomkring blev bra skärpa?? wink.gif
Lena N
Prova med att hålla kameran på lite olika avstånd från motivet och sedan zooma ut och in så ser du vad som händer. När du lärt dig hur just din kamera fungerar så lyckas du bättre wub.gif

På min kamera finns en knapp med en blomsymbol för närbilder. Kolla om det finns även på din kamera.
Hannele
Ja, det är det man får lära sej, träna och träna.
Till slut hittar man rätte focus-punkten.
Det är aldrig kamerans fel... man kan göra en kamera av mjölkpaket! tongue.gif
Annica i Sörmland
Jag skulle tro att det hjälper att bara flytta kameran lite i höjd- eller sidled så att fokus hamnar där du vill. Sen har Lena N alldeles rätt, om man är för nära motivet kan kameran inte zooma på det man själv vill. Jag har en vanlig (ej digital) systemkamera och den ställer inte in fokus alls om jag är för nära motivet. För mig brukar det hjälpa att backa ett steg eller två.

Tidningen Digitalfoto brukar vara ganska hjälpsam i sina reportage och artiklar för hur man på bästa sätt hanterar en digitalkamera. Det brukar dessutom följa med nån liten CD med bildhanteringsprogram...

Lycka till med träningen!
kerstin z5-6
Sen kostar det ju inget att slänga -jag tar alltid minst 3 bilder av rosor på olika avstånd o väljer sen den bästa ..
Det är lite svårt att kommaihåg detta när man är van vid att framkallning kostar ! smile.gifsmile.gif
amaira
Jag har en digitalkamera som ska vara väldans bra - men jag har samma problem som du.

Men jag kan ställa in manuellt, hur avståndet ska mätas, var i bilden som "focus" ska vara, t.ex.

Fast det har jag inte gjort sleep.gif för jag är en latmask.

(förutom att "manuella" inte alltid funkar på min kamera)

Istället zoomar jag faktiskt in, så mycket det går - de gånger som skärpan vill trilskas för mycket - så att det som jag vill ha skärpan på, fyller det mesta av bilden. Sedan stannar skärpan oftast kvar, även när jag "förminskar" igen.

Jag har problem med att få bra skärpa på exakt det jag VILL ha bra skärpa på. Så jag får nog ta till instruktionsboken i alla fall ...

Ska göra det ... nån dag ...

/amaira.
Hannele
Jag har också manuell inställning på fokus, vilket jag inte använt.

Alla kameror med auto-focus (även de med papper),
så kan man flytta på fokus-punkten när man trycker lätt halvvägs och sedan vrider på kameran
och sedan trycker djupare för avtryckning.
amaira
CITAT
så kan man flytta på fokus-punkten när man trycker lätt halvvägs och sedan vrider på kameran


Ja precis. Då "låser" man inställningarna, så som de är, oavsett hur man sen rör på kameran.

Men det funkar inte för mig, när det jag vill ha fokus på vägrar bli skarpt hur jag än vrider kameran.

Det är då jag zoomar in tills jag får skärpan, och sen zoomar ut till den "nivå" jag vill ha. Har jag tur följer skärpan med.
Ibland får jag göra om det några gånger.

Jag kan ju inte både zooma, och hålla intryckt halvvägs.
Ann-Christine
Vi har en liten igelkott här och när jag skulle fota den så blev dom höga grässtråna framför jättetydliga medans igelkotten är suddig. Ser ut som det är gräset jag fotat rolleyes.gif
ingmet
En stilla undran... Vad har ni för upplösning inställda på era digitalkameror?
Ann-Christine
Jag kör med 1024x768
Gossen Ruda
Kamerorna är lite olika intelligenta beroende på hur man programmerat dom. Just autofokusen har vissa brister. Jag saknar min gamla systemkamera med microprismor och snittbild. Där gick det att ställa in skärpan på millimetern när. Dessutom var det en sökare värd namnet. Den digitala sökaren på digitalkameran har så dålig upplösning att manuell fokus inte fungerar.

Autofokusens stora brist är att den inte klarar av en blomma mot en avlägsen bakgrund. Den hittar bara bakgrunden. Om man kan fokusera mot något större föremål på samma avstånd och låsa kameran för att sen sikta på blomman och trycka av är mycket vunnet. Min kamera går att ändra fokuseringsställe på men det funkar inte alltid.

Jag använder upplösningen 2560 x 1920 pixlar
Mi70
Oj, vad mycket det finns att tänka på! OCh vad duktiga ni är! Själv fotar jag bara, och slänger en massa, tur att det inte kostar något! Men många bra tips fick jag, tack!

SJälv har jag en dröm om att få en systemkamera och gå en fotokurs, det vill jag jättegärna, jag vet absolut inget om foto....... blink.gif wink.gif unsure.gif

Det värsta är att vi har två digitalkameror, den ena är enkel (egentligen min 7 årige sons kamera) som har en sladd genom vilken bilderna jättelätt kablas in i datorn, går på några minuter. Den har inte så många finesser men rymmer måååånga foton. Den andra kameran har mindre minne, fler finesser men en komplicerad process att få bilderna från kameran till datorn...........

Det är kul att fota blommor dock! Skall testa lite mer med zoomen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon