Full version: Vad tusan...!
Nanna
http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=8...nanna&pid=15172
En spindel som kröp på min sambo idag. Nog det största jag sett i vilt tillstånd. Är den verkligen svensk?
Benen var ganska grova och som småludna, och kroppen var kanske ca 0,7 cm.
Han sprang fort som tusan iväg, det krasade i gruset när han sprang fy... unsure.gif
yla
äsch den attackerade bergis inte
den stackarn hade nog bara förvillat sej lite i jakten på käk
o inte tror jag den ville äta din sambo

har du gett den cornflakes laugh.gif

undrar om den inte liknar en som jag hade inne för ett tag sedan o de va en vargspindel wub.gif tror jag wub.gif men nån annan vet nog mera säkert unsure.gif
Nanna
Nej, en vargspindel var det inte. Han liknar mer en husspindel, men jag tycker inte färgen stämmer riktigt. Den var nästan grå.
Han fick inte cornflakes... biggrin.gif Det var en gammal chipsskål han satt i.
amaira
Fin spindel wub.gif

Med säkerhet fullständigt ofarlig! (för människor tongue.gif )
(inväntar experthjälp för identifiering)

/amaira
Gossen Ruda
Skulle det vara jag? tongue.gif Garanterat en Trattspindel men vilken art klarar jag inte. Ute i naturen ser man ofta Labyrintspindeln Agelena labyrintica. Eller åtminstone nätet, spindeln är skygg. Den är något mindre än den Vanliga husspindeln, Tegenaria domestica. Det finns 2 arter husspindlar till men dom håller mest till utomhus. Vet inte hur dom ser ut. Bilden nedan visar troligen en husspindel som gömde sig under dörren till min källaringång idag. Nånstans mellan ute och inne alltså. Längden mellan fötterna var 6 cm.



Kan väl tillägga att trattspindlarna ibland kan bita människor om huden inte är för tjock. Det känns ungefär som ett mellanting mellan mygga och geting. Enligt vad jag läst, har ingen egen erfarenhet. Men det är extremt ovanligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon