Ullet
Jag har lärt mig en hel del om odling med fem pallkragar i år. Än är ju inte säsongen över men vissa saker måste jag ändå ta lärdom av tills nästa år. biggrin.gif sleep.gif

FÖR näringsrik jord. Har enorma broccoliplantor o glesa buketter. Morotsblasten är enorm men inga morötter annat än några små smala saker som är nån centimeter. Helt klart för mkt kväve så nästa år blir det nog bättre när kobajset blivit mindre näringsrikt.

Bättre stöd för bönorna. Nu halvligger dom i ställningarna jag byggde, nästa år ska jag ta hjälp av nån som kan spika o dona!

Skriva ned vart jag planterat vad. I början var det ett otyg att försöka gissa sig till vad det var jag satt o vart jag satt det. Nej, ordning o reda nästa år!

Gallra bättre o plantera mindre trångt.

Upptäckter...

Vackra blad, fina blommor, att jag kan, enorma skörder av vissa saker, tidigheten, hur vackert det är med alla blad som ringlar över kanterna på kragarna.
gammelnalle
Kunde inte sagt det bättre själv.......

biggrin.gif ohmy.gif tongue.gif
lillalupin
Vad roligt - jag håller också på och bygger ett pallkrageland nu, som jag tänkte ta i bruk till nästa sommar. När du skriver FÖR näringsrik jord så undrar jag vad du hade i och när? Min idé är att försöka få tag på stallgödsel (känner några hästägare och gratis är alltid trevligt smile.gif ) och blanda ut med påsjord (har ingen annan jord att tillgå tyvärr), och fylla pallkragarna med redan i höst och låta dom stå till sig över vintern. Jag vet dock inte hur pass brunnet gödslet är, men halvbrunnet kanske kan vara OK, med tanke på att det ska stå ett halvår? Eftersom jag är fullständig novis så känns det ganska otroligt att jag överhuvudtaget ska kunna få något att växa, men det är onekligen spännande! tongue.gif
Elizabeth
För näringsnärik jord... hmm.. när jag läste det tänkte jag på mina rädisor, mycket blast och pytte små rädisor...

Vad hade du för jord? Jag använde kogödsel (påsjord).

Salladen växer å andra sidan mycket bra.
ah56
Visar ett litet urval av bilder från sommarens pallkragar som var första året även för mig. Hade kogödsel i påse men mina morötter och rädisor var enorma, även blasten. Nästa år skall jag inte knöka.

Odla.nu
Odla.nu
Odla.nuOdla.nu
Odla.nu
gammelnalle
CITAT (ah56 @ 07-09-2004, 23:00)
Visar ett litet urval av bilder från sommarens pallkragar som var första året även för mig. Hade kogödsel i påse men mina morötter och rädisor var enorma, även blasten. Nästa år skall jag inte knöka.

Odla.nu
Odla.nu
Odla.nuOdla.nu
Odla.nu

Kul bildserie...

Jag VISSTE INTE att man kunde bygga pallkragar på DET sättet..

TÄNK vad man lär sig på detta forum...
ah56
CITAT (gammelnalle @ 07-09-2004, 23:21)

Kul bildserie...

Jag VISSTE INTE att man kunde bygga pallkragar på DET sättet..

TÄNK vad man lär sig på detta forum...

Måste då erkänna att idén är lånad av någon här på odla. Kommer inte ihåg vem. Men tack i alla fall. Pyramiden väckte en viss uppmärksamhet i våras på vårat koloniområde. Många frågor och beundran. Skall försöka utöka pallkrageodlandet på lotten till våren.

Annika i Mölndal
Copycat
..
lotta_
CITAT (Copycat @ 08-09-2004, 17:22)
men i total avsaknad av blommbuketterna. Kan det bero på att påskoskiten varit för stark eller? Kommer blommorna väldigt sent eller är det ett misslyckat år för mig nu?

Kanske har du sått för sent. Jag köpte färdiga plantor och planterade dem i början av juni. Har skördat broccoli sedan mitten av juli. Mina plantor är också gigantiska och planterade direkt i påskoskit som jag köpte på Granngården.
vickeva
Precis samma slutsatser har jag dragit, lite väl välgödslat... men spenat och sallad, dill och persilja samt sockerärtor, har jag haft gott om. Mot slutet av sommaren såg sockerärtorna ut som hennes i Gröna rum (om ni såg) men det sa hon ju att man inte kunde göra något åt... (jag som grämde mig så, för jag trodde att det var mitt fel..). Jag hade satt en del potatis i pallkragarna också, men de blev så himla sena, jag undrar om det också var för att det var för bra jord, blasten var stor och blommade TIDIGT, men potatis blev det inte förrän sent.
Titta gärna hur jag byggde mitt pallkrageland Tyvärr glömde jag fota i sommar när det som mest djungellikt.... Mysigt var det i alla fall där.
Smekajsa
Samma problem här.....

Smén satte potatis i två av "våra" pallkragar

och det blev bara en massa blast mad.gif mad.gif

jordgubbsplantor i en, de växte som attans

de gallra jag förra helgen, det blev i två pallkragar istället

i den sista blev det lite blandat rädisor, dill, bönor

de sistnämnda var tydligen som bäst när vi var borta på semester, typiskt

nåväl, lite för mycket kogödsel blev det smile.gif smile.gif


Nästa år får jag nog ha mina pallkragar för mig själv tongue.gif tongue.gif tongue.gif
gammelnalle
CITAT (vickeva @ 09-09-2004, 20:41)
Precis samma slutsatser har jag dragit, lite väl välgödslat... men spenat och sallad, dill och persilja samt sockerärtor, har jag haft gott om. Mot slutet av sommaren såg sockerärtorna ut som hennes i Gröna rum (om ni såg) men det sa hon ju att man inte kunde göra något åt... (jag som grämde mig så, för jag trodde att det var mitt fel..). Jag hade satt en del potatis i pallkragarna också, men de blev så himla sena, jag undrar om det också var för att det var för bra jord, blasten var stor och blommade TIDIGT, men potatis blev det inte förrän sent.
Titta gärna hur jag byggde mitt pallkrageland, men tyvärr glömde jag fota i sommar när det som mest djungellikt.... Mysigt var det i alla fall där.

hmmm länken funkade (?) inte för mig... där ser jag bara en bild (men jag är ju idiot på datorer ÅXÅ...) så jag fick ge mig på ditt album...

Men hallå!!! Vilket förarbete... Jag trodde en av huvudvitsarna var just att SLIPPA grundarbetet ????

"Bara lägg ut markduken på det mest ogrästäckta delen av din trädgård..."

Men OJ vad snyggt det blev!!! Impad!!
vickeva
CITAT
hmmm  länken funkade (?) inte för mig... där ser jag bara en bild (men jag är ju idiot på datorer ÅXÅ...) så jag fick ge mig på ditt album...
har ändrat nu... wub.gif
gammelnalle
CITAT (vickeva @ 09-09-2004, 22:28)
CITAT
hmmm  länken funkade (?) inte för mig... där ser jag bara en bild (men jag är ju idiot på datorer ÅXÅ...) så jag fick ge mig på ditt album...
har ändrat nu... wub.gif

int för att jag begrip HUR du gjorde... men nu funka de' .....
smile.gif smile.gif
vickeva
Kära gammelnalle, jag hade lagt in en länk till min bild, när jag i själva verket skulle lagt in en länk till hela sidan... lätt som en plätt..

På tal om förarbetet så var ju tanken just att det skulle gå så himla lätt att bara slänga ut en duk också sätta på pallisar, men du kan ju själv fatta vad ojämnt de skulle stått där... det hade aldrig gått...
Jag funderar faktiskt på att utöka pallislandet til nästa år..
GrönAnna
CITAT (vickeva @ 09-09-2004, 20:41)
Precis samma slutsatser har jag dragit, lite väl välgödslat... men spenat och sallad, dill och persilja samt sockerärtor, har jag haft gott om. Mot slutet av sommaren såg sockerärtorna ut som hennes i Gröna rum (om ni såg) men det sa hon ju att man inte kunde göra något åt... (jag som grämde mig så, för jag trodde att det var mitt fel..). Jag hade satt en del potatis i pallkragarna också, men de blev så himla sena, jag undrar om det också var för att det var för bra jord, blasten var stor och blommade TIDIGT, men potatis blev det inte förrän sent.
Titta gärna hur jag byggde mitt pallkrageland Tyvärr glömde jag fota i sommar när det som mest djungellikt.... Mysigt var det i alla fall där.

Oj, vad snyggt med en uteplats mellan pallkragarna! Nu blev jag jätteinspirerad - hade inte ens tänkt tanken att man kan göra som ett "rum" med kragarna ... tur att jag såg dina bilder, Vickeva! Hade tänkt odla i pallkragar redan i år, men eftersom det är första sommaren med trädgård för mig, så kände mig osäker på vilket som var det bästa läget. Nu när jag såg ditt "pallkragerum" såg jag plötsligt framför mig den perfekta placeringen i min trädgård! Nästa sommar är det jag som kopierar ditt "bygge" rätt av - tack för tipset!
Ingrid på Västkusten
Todeloo på Er,

Vad lustigt för mig var det tvärtom, jag ahr fått fylla på mina pallkragar med massor med gräsklipp men å andra sidan så startade jag tidigt på våren och hade redan en skörd ur dem inan det var dags för 'ordinarie skördetid' d v s den tid jag i vanliga fall BRUKAR köra igång, och mitt i sommaren var det gräsklipp i kvadrat å minut för att få lite stuns på det.
Men jag tror mycket beror på när man startar också och sedan misstänker jag starkt att påsdyngan varierar i styrka och kvalisort, jag ahde ett märke som var som vanlig påsjord - inge kraft alls - sedan annan påsko som var hur bra som helst - mycket krut biggrin.gif

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon