Full version: Fjärilslarv. Vilken?
amaira
Jag har gott om såna här små gynnare i mina palsternacksblom.


De spinner liksom in sig, fäster trådar runt palsternacks-"knippena" (av blommor och kanske mest fröna) och "drar igen", så kan de väl skyddade sitta där inne och äta upp sina frön.

Sedan går de vidare och söker upp en ny knippa att göra om proceduren med.




Livet på palsternacka...

OJ ... säger jag bara.

Visste inte att det var en sådan "insektsväxt"!

Den växer vilt i min ogräsåker, och skulle jag försöka dokumentera allt som kryper, krälar, glider och flyger där, så skulle min framtid var utstakad för år framöver.

... wub.gif Kul, i och för sig ... men, men ... man får ju prioritera ...


Jag trodde att jag ville bli av med mina palsternackor, som är ett sådant "ogräs".
Jag trodde fel. Där ser man. rolleyes.gif

Blomflugor av alla de sorter och slag.
Bin av flera olika sorter.
Getingar av flera sorter.


Det här är faktiskt inte "vanlig geting", fast man kan luras att tro det vid första anblicken.
Vad det är för sort, vet jag inte.

Insekter av fantastisk rikedom och variation av alla de slag, lockas till palsternackans blomster och fröställningar.

Till och med snäckor ...
Titta en sån gullplutt som satt sig till ro högt uppe i en lite vissen blomkrona.


Modig höjdglidare minsann.


Men larven var det. Undras vad det kan vara för sort, och vad det månde bliva av den när den blir stor.

I "värsta" fall kanske jag får stilla min nyfikenhet genom att "burka in" en av dem.


/amaira.
yla
den tycks samsas med bladlössen också
undras om den inte blir hotad då myrorna kommer för att mjölka
kanske därför den spinner in sej rolleyes.gif
pejori
smart liten sak, som bygger sig ett eget hus mot regn och rovdjur rolleyes.gif laugh.gif smile.gif biggrin.gif tongue.gif
Gossen Ruda
Jag har kunnat vilken art det är som spinner ihop blommorna men det tycks vara fel på någon minneskapsel mellan öronen. Återkommer om den går att laga eller återskapa. Fina bilder.
amaira
CITAT
det tycks vara fel på någon minneskapsel mellan öronen


Kan jag kanske bidra med någon reservdel? rolleyes.gif rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon