Full version: Värmepumpar
Eva Swahn
Bergvärme? Jordvärme?
Finns det nån som har erfarenheter av dessa sätt att värma upp sitt hem?
amaira
Nej, jag har inga erfarenheter av det, men jag lyssnar gärna på dina svar!!!

Går också i såna tankar - när den nuvarande oljepannan lägger av, vilket den borde ha gjort för tio år sedan, men den går som en klocka!

Det är ju bara tacka och ta emot så länge den gör det så bra.

/amaira.
ThomasJ
Mina föräldrar hade en oljepanna som drog sista sucken för ett par år sedan och då bestämde de att istället för att köpa en ny panna satsa på en bergvärmepump. Med tanke på kostnaden för en ny oljepanna plus att oljan har stigit kraftigt i pris de senaste åren, har gjort att de har "räknat" hem merkostnaden rätt snabbt. Och de är jätteglada för att slippa en stor panna och framför allt den stora oljetanken, och i stället ha en maskin inte större än ett torkskåp. smile.gif

De tycker också att de har fått en mer behaglig värme i huset, då värmepumpen mer nogrant kan känna av utomhustemp för att reglera värmen inne.

Deras positiva erfarenhet, plus att min kusin också har ersatt sin oljepanna med en, (han bor i ett gamalt 20-tals hus), och även han har känt att allt blivit till det bättre, gör att om jag skulle bygga nytt hus eller ersätta en gamal panna, kommer det bli med en värmepump.

Sedan om man skall ha en berg-, jord-, luft- eller vattenvärmepump får man höra med säljarna om, då de har sina för och nackdelar..

Lycka till i ditt sökande.. smile.gif

/Thomas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon