Full version: Såpört och annat
MetaN
Hjälp, vad gör jag med min förvuxna rabatt? Har såpört och någon hög blå blomma med parvisa spetsiga blad och blå blommor högst upp. Bladen luktar, ganska mycket men inte särskilt gott. De är ca 80 cm höga. Allt ser mest ut som ogräs för tillfället. Har tyvärr ingen digitalkamera för att beskriva de blå blommorna. Har skaffat snokört i år och det är nog nya favoriten.
cala98
Kan det vara Vallört?
Eva i Skåne
Snokört smile.gif Det har jag också sått i år. Man kan inte låta bli att tycka om den. Härlig färg och så blommar den hela tiden.
Absolut värd att köra i repris wub.gif
MetaN
Tack, det är vallört jag har i rabatten. Nu vet jag i alla fall vad det är som växer där. Nu gäller det bara att fundera ut vad jag skall göra av rabatten i framtiden för såhär kan den inte se ut.
ylle
Jag hade ett helt igenvuxet ställe, mellan min uteplats och grannens. När jag ville utöka mina "odlingar" pratade jag med den helt trädgårdsointresserade grannen, om jag fick ta över plätten och försöka göra den finare.
Där växte fullt, fullt med vallört, rötterna var som ett golv. Jag grävde så gott jag kunde, men det var ju omöjligt att få bort rötterna.
Det första jag satte var en rabarber, som idag är stor och frodig. Sedan planterade jag och sådde in en massa ogräs, fast såna som jag gillar: såpnejlika (ja, den brer ur sig), lupiner, prästkragar, färgkulla, johannisört, blågull, höstastrar.
Vallörten finns kvar, fast i måttliga mängder, i början ryckte jag bort dem, men det behövs inte nu.
Det fanns massor, massor med påskliljelökar och tulpaner i jorden, de blommar underbart varje vår.
Mattram dök upp, dagliljor och en fingerört, som är min glädje, den väver sig in bland allt annat med fantastiska röda blommor! Det finns renfana och praktlysing.
Längst bak har jag planterat en Flammentanz som klättrar på väggen.
På staketet mot min uteplats klänger en fin clematis, alp tror jag, som aldrig har svikit mig hur jag än behandlat den! Allt från totalsnagg på våren till att inte klippa alls.

Nå, kontentan är att ett förvuxet ställe kan bli en härlig färgklick. I mitt fall visserligen lika förvuxen, men vackrare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon