Full version: Getingar
amaira
I ett annat inlägg visade jag en bild på en geting, som jag sa inte var "den vanliga".

Det var det inte heller, den är dessutom ovanlig, så det är roligt.



Den känns igen på att den har en enda svart prick, på den helgula munskölden. (Ibland finns inte ens den pricken)


I min palsternacks-skog wub.gif är den den dominerande getingarten faktiskt! Finns i mängder!


Den rödbandade getingen ser jag också mellan varven.


Den har bakkroppens två främsta leder röd-gul-färgade, och är en av de vanligastse getingarna i Sverige, och är allmän från Skåne till Lappland.

Varken skogs- eller den rödbandade getingen är en kaffebords-besökare!!!


/amaira
renate
Tack för de fina getingbilder och information om dem.
Vilken lärdomskälla detta forum är. rolleyes.gif Helt fantastiskt. laugh.gif
Renate
MRLINDELL
Jag har två getingbon i förrådet. De smiter in vid taket på utsidan och ibland är det fullt av getingar. Har provat med Radar mm men det hjälper bara tillfälligt.
Som tur var har jag en gammal dammsugare med rätt bra sug kvar som jag monterat upp vid ingången. Den får vara på ett dygn eller så och så fort det kommer en geting säger det slurp! zing .. zing .. i röret. Det är effektivast att blåsa radar rakt in i insuger medan de är där.

När man samlat upp alla är problemet löst.
Smekajsa
Anticimex var hos oss för något år sedan och bekämpa getingar
de använde Myrr...............
som kastades mot deras ingång, därefter så sanera de sig själva
genom att de tog med sig Myrr in i boet.

Ett litet tips om de blir för djävliga rolleyes.gif rolleyes.gif
yla
kul me dina ovanliga getingar
nu måste jag kolla mina noggrannare

dessa som jag visar bild på va nattaktiva jo faktiskt
jag brukar ta bort getingbon som blir stora o gör det då på natten då dom sover
men dessa fick va kvar för dom va vakna då
o sov på dagen så dom va till inget problem ,,utom för de skrajsna men dom såg inget ,,thihi
så getingarna fick vara hela sommarn o gjorde ingen skada o nu är boet obebott

jag kallade dom för besöksbegränsare
men de va inget problem att sätta ner ändan där ,,,de e sant dom gjorde inget alls
möjligen undrade dom över vad de va förnåt ;O)
estet
De gör sej bra mot de där palsternackblommorna, alla insekter du lyckas fota! Insekternas egna mönster o färgprakt får tala. smile.gif
amaira
Åh Oldwolfie! laugh.gif laugh.gif laugh.gif Skrattade högt bara rakt ut när jag såg din bild!
Kanske för att jag på näthinnan såg "fortsättningen" av bildsekvenserna när någon satt sig. Ojojoj vilken fart! Som eld i baken... laugh.gif ...med byxorna nere...

(För väl att det inte hänt i verkligheten, för det är bara roligt i seriernas värld.)

Att ha getingbon där man ska vara, är ingen höjdare precis.
Vi hade en springa under trappen där getingarna kröp in och boade. Inte en chans att komma åt - de fick hållas ett par år.

Det lustiga var att de var så "snälla". Brydde sig inte alls om dem som gick i dörren eller studerade ingången vid trappen.
Jag blev riktigt "god vän" med dem.


Men så kom hösten och kylan - och då började det krypa getingar inne i huset - och DET var inge kul sad.gif mad.gif .

Slöa, tröga, "osynliga" - det var bara turen som gjorde att ingen blev stucken! Det var nog upp till ett hundratal som kom in, fem, tio, om dagen ibland.


Den vintern kröp jag under trappen och tätade noga varje springa, så nästa år var det getingfritt.
I år verkar det gå att komma dit igen, och nu bor där HUMLOR.

De stör oss inte, och humlor brukar ju inte krypa omkring inne på höstarna, och förirra sig där man inte vill ha dem. (hoppas jag, fortsättning följer)


I uthus och så, där jag vill bli av med getingbon, klär jag på mig ordentligt och täcker kroppen så mycket jag kan. Sedan har jag en lång käpp, river ner boet på så långt avstånd jag kan - och sen SPRINGER jag!!!

Gissa vem som kan springa fort! smile.gif och förskansra sig bakom min egen dörr.
Det har gått jättebra varje gång hittills. Ett par dagar håller vi oss borta från deras rivna bo, sen försvinner de.

Det kan vara otäckt att ha getingar för nära inpå sig, men för det mesta är de fredliga djur. Och bilden på min skogsgeting t.ex. är fullständigt oskyldig, för den bygger inte bo inomhus!

Den rödbandade vet jag inte, men ingen av dem är såna som stör när man äter eller fikar ute i trädgården!

Och att sticka, ja, det medför döden för varje geting!

Den får välja, mellan att fortsätta leva, eller sticka.
Då förstår man att det bara är i starkt trängda lägen - klämda och redan dödsdömda, eller vid försvar av bona - som de "offrar sina egna liv".

De är faktiskt inga självmordskandidater för ro skull, det säger egentligen sig själv, för då skulle det inte längre finnas några getingar.


Kramisar från amaira.
Posse
CITAT (amaira @ 05-08-2004, 09:39)
Och att sticka, ja, det medför döden för varje geting!

Jag har också hört det, och funderat över hur de avgör när de faktiskt ska. Ibland försöker man ju bara mota bort/ut dem och det händer ju då att de sätter sig på det tillhygge man ev använder.
Känner de av först om det verkligen är något levande och som är värt en sista "insats"? unsure.gif
yla
jaa du jag tar en plastpåse o så trär jag den över boet o sen stänger jag påsen o wub.gif wub.gif wub.gif dödar innevånarna wub.gif wub.gif wub.gif
men de getingar som inte bråkar får vara kvar där dom är för som jag sagt så är de flesta helt fredliga,så det är BARA om dom bråkar som de blir vräkning på detta hemska sätt
vi hade ett bo inne i friggebodensveranda en gång o dom va helilskna man fick inte ens gå in utan att dom stack,,o dom hade boat så dumt att de va nästan omöjligt att ta bort så det blev insektsmedel rakt in o så springa som fn ,proceduren fick uprepas ett par ggr innan vi kunde använda huset igen
o de är väl bra om inte de ilskna får leva så att det bara blir fredliga kvar

usch ja ibland så e man inte snäll alls

besöksbegränsaren gjorde att folk som suttit där o fick reda på att domm suttit över ett stor getingbo blev lite sådär malliga ,,,thihi,,o lite skrajsna i efterskott
Sulan
Getingar gör god nytta i trädgården, så egentligen tycker jag de ska få vara kvar. Men när de invanderar matbordet på altanen i dussintal är det jobbigt. Om du vet var getingboet finns är detta en bra metod:

1. Vänta till en timme (eller längre) efter mörkrets inbrott. Då har alla små getingar kommit hem och gått till sängs.

2. Slå en botteskyla av bensin i en burk som har en öppning som är vid nog att sluka hela boet. Överdosera inte!

3. Trä burken över boet så att det sluter tätt och vänta en eller ett par minuter. Nu är getingarna medvetslösa av bensinångorna!

4. Dra burken längs med taket (grenen, bjälken, dasset,...) så att boet trillar ner i burken. Lägg på lock.

5. Ställ burken på brandsäkert ställe utomhus, öppna burken och tänd på.
Givetvis ska stor försiktighet iakttas!

Denna metod är bra för den som är extremt rädd för getingar, min sambo med fobi fixade det utan större problem!

Men som sagt var - utrota inte getingar i onödan, de är dina vänner i kampen mot mindre - och till synes mer harmlösa - figurer i trädgården!
Posse
CITAT (Sulan @ 05-08-2004, 10:15)
5. Ställ burken på brandsäkert ställe utomhus, öppna burken och tänd på.
Givetvis ska stor försiktighet iakttas!

Man borde väl kunna transportera iväg burken en bit bort någonstans, öppna den och låta de små försöka skapa sig ett hem på annat ställe... unsure.gif
Sulan
CITAT (Posse @ 05-08-2004, 10:22)
Man borde väl kunna transportera iväg burken en bit bort någonstans, öppna den och låta de små försöka skapa sig ett hem på annat ställe... unsure.gif

Nä, något nytt liv i exil är knappast att tänka på! De är gravt förgiftade av bensinångorna och kommer att gå en långsam och plågsam död till mötes.
Dessutom måste du på något sätt göra dig av med bensinen, den är knappst lämplig att slå ut på marken.

Vill man flytta dem får man utesluta bensinen, men den känns som en extra trygghet för den som verkligt rädd för getingar.
TeliaNet
biodlarkläder och all skyddsutrustning som finns skulle knappt få mig att gå i närheten av deras bo.
men de kräken måste dödas!
wolkenkrabber
har aldrig haft någon vidare problem med getingar, om dom är ivägen är det bara att smälla ihjäl dom , dom hinner typ itne sticka, aoch de e jute inte så farligt med ett stick om man inte e alergiker, okej de kan bli lite otrevligt med odågerna när dom drunkar i karaffen, men annars gillar jag dom smile.gif fördrar dom för flugor hc myck på långa vägar
Posse
CITAT (Sulan @ 05-08-2004, 10:28)
CITAT (Posse @ 05-08-2004, 10:22)

Man borde väl kunna transportera iväg burken en bit bort någonstans, öppna den och låta de små försöka skapa sig ett hem på annat ställe...  :unsure:

Nä, något nytt liv i exil är knappast att tänka på! De är gravt förgiftade av bensinångorna och kommer att gå en långsam och plågsam död till mötes.
Dessutom måste du på något sätt göra dig av med bensinen, den är knappst lämplig att slå ut på marken.

Vill man flytta dem får man utesluta bensinen, men den känns som en extra trygghet för den som verkligt rädd för getingar.


Ang bensinen lär den väl snabbt avdunsta ur den öppnade burken. Men getingarna lär väl - om de överhuvudtaget vaknar igen - göra det med en fruktansvärd baksmälla. Lite eter kanske vore "humanare". unsure.gif

Har hört att biodlare lugnar ner bina med rök... det kanske fungerar även på getingar. unsure.gif
Nutten
Jo då, det gör det. Min familj använder rök när getingbon ska tas bort
johelola@hotmail.com
Söker hjälp från alla !!! confused.gif Vi har getingar överallt under våra takpannor på villan. De är INTE fredliga och INTE i trängt läge ! Har aldrig upplevt så aggressiva getingar. De attackerar så fort du visar dej utomhus. Har pratat med grannarna runtomkring och de verkar ha samma problem i år; MYCKET aggresiva getingar. Kanske väder och lufttryck ?
Som stor getingallergiker får jag plötsligt hålla mej inomhus. Kan inte ens gå ut till tvättlinan och hänga tvätten.Radar och andra insektsmedel för getingar är restnoterade till slutet av augusti i affärerna inom 5 mils radie... Någon som har en idé om något "hemma-kok" t ex ? -fear-.gif
Anki på Öland
Anticimex!
Anki
Susanna
Blanda vatten, ättika, socker och lite diskmedel och häll någon liter eller två i en hink. Getingarna dras dit och druknar.
Huggorm
Mina getingar är tvärtom i år, dom är extremt fredliga. Inte ett dugg aggressiva, trots att jag befunnit mig nära deras bon och omedvetet provocerat dom. I gengäld har jag låtit dom vara ifred och inte försökt riva ner deras bon, så som jag gjort tidigare när dom varit aggressiva och bosatt sig nära inpå mitt vardagsliv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon