andreas i uppsala
ärligt talat, jag börjar bli väldigt less på det här, mad.gif mad.gif Först rymmer 4 av våra farligaste brottslingar, sen någrea dagar efter det dödas en polis i Hedemora och nu rymmer 4 pers igen mad.gif
alex
Jag har hört att de har rymt också, troligen tack vare sveriges justitiepolitik...
MrNorth
Om nån varit dum nog att försöka detta i USA hade de blivit pepprade av de BEVÄPNADE fängelsevakterna... men ingen hade varit dum nog att försöka.

Hur avskräckande är det egentligen med obeväpnad vaktstyrka? Visst det finns ju polis och sånt för att ta upp jakten på dem... men då är ju skadan redan skedd. För mycket daltande med fångarna, speciellt dessa riktigt farliga typer. De SKA hållas inspärrade med beväpnad vakt för de ÄR farliga... till skillnad från tjuvar o annat...

MVH
Henrik
andreas i uppsala
De borde byta ut svängdörrarna mot låsta betongdörrar
yla
dessutom vet alla att de e så att vakterna ska ge sej direkt o inte göra motstånd

hehe låt saddam sitta här o alla andra kul typer
de kommer bli full rulle på lilla sverige
wolkenkrabber
de e väll lika bra att dom rymmer, verkliga livet e mer av ett straff än våra fängelser...
Posse
CITAT (andreas i uppsala @ 05-08-2004, 00:14)
De borde byta ut svängdörrarna med låsta betongdörrar

Vad jag förstått finns det väl en hel del bergrum och gamla gruvor i Sverige som inte längre används, vilka borde kunna återanvändas som fängelser...
Gossen Ruda
Vitsen med fängelsestraff är dels att det skall verka avskräckande, dels att personerna ifråga skall gå att anpassa till normalt liv efteråt. En del här på forumet tycks vara av åsikten att man skall knäcka dom för resten av livet. Garanterade återfallsförbrytare mao. Eller skall fängelsestraffen automatiskt vara livstid?
Posse
CITAT (Gossen Ruda @ 05-08-2004, 11:00)
Vitsen med fängelsestraff är dels att det skall verka avskräckande, dels att personerna ifråga skall gå att anpassa till normalt liv efteråt.

Till ett "normalt liv" brukar visst ofta fast anställning räknas och i ett Sverige med kanske uppemot en miljon ofrivilligt arbetslösa men i juridisk mening ostraffade människor kan väl möjligheten för arbetslösa f.d. fängelsekunder att få ett "normalt liv" i praktiken uteslutas. unsure.gif
Lena
I en värld med större och större klyftor och mera utsatthet för de redan svaga kommer vi inte undan brottslighet, de som inte har de tar, och det beror oftast på det sociala arvet och en tuff barndom, alla har vi varit små och oförargliga, hur ska vi då göra med dem? Det kommer aldrig att finnas säkra fängelser, rymt har även fångar i USA, det får vi leva med, för att låsa in dem så hårt att de förlorar hoppet är inte mänskligt, de är ej djur utan människor som trots att de blivit dömda att sitta inom lås o bom måste behandlas som människor och inges ett visst hopp om framtiden,annars kommer de att försöka rymma på grund av desperation.
på tal om småtjuvar, det är så det börjar, det är då det ska sättas in resurser på att få dem på rätt väg, ett sätt är få känna sig delaktig och tillhörig samhället och inte utanför, det börjar redan i skolorna, känner man sig utsatt där fortsätter det, hatet mot " de andra" är påbörjat och ruljansen är igång, större lärartäthet är JÄTTEVIKTIGT,nedrustningen av skolarna början till slutet för landet. De starka klarar sig ,men men jätteviktigt att varje barn får känna att de KAN. Det blev ett långt inlägg, men blev upprörd av den cynism jag mötte hör på forumet

MVH

MVH
pejori
vadå cynism? ohmy.gif
tror du lena att tony olsson och svartenbrant eller tommas qvick skulle kunna återanpassas? ohmy.gif ohmy.gif
det tror inte jag. vissa av våra interner går inte att släppa ut, därför sitter dom på livstid unsure.gif unsure.gif
det är inte några småtjyvar det talas om, dom har vi redan avhandlat i en annan tråd smile.gif smile.gif
sen kan jag hålla med dej om att recurserna ska sättas in tidigare smile.gif smile.gif
inte som nu när det är försent unsure.gif
Posse
Jag tror att många brottslingar riskerar försätta sig eller hamna i en ond cirkel som de troligen aldrig kan ta sig ur. De lånar eller blir oförskyllt pressade på stora summor - pengar som de aldrig kan skaffa fram utan att försöka begå nya brott. sad.gif
Lena N
CITAT (Lena @ 05-08-2004, 12:48)
på tal om småtjuvar, det är så det börjar, det är då det ska sättas in resurser på att få dem på rätt väg,

Det finns undersökningar av hur mycket som sparas om samhället satsar på förebyggande åtgärder. Missbruksvård, polis och fängelser kostar stora summor. Men sådant som föräldrautbildning, öppna förskolor och fritidsgårdar är frivilliga verksamheter för kommunerna. Alltså är det sådana verksamheter som stryks i besparingstider. Konsekvenserna kommer först flera år senare och ofta hos en annan myndighet.

Ekonomi är svårt! blink.gif
VeronikaP
CITAT (Lena @ 05-08-2004, 12:48)
på tal om småtjuvar, det är så det börjar..............det börjar redan i skolorna .......................... större lärartäthet är JÄTTEVIKTIGT,nedrustningen av skolarna början till slutet för landet. De starka klarar sig ,men men jätteviktigt att varje barn får känna att de KAN.

Precis så tror jag!
Börja i rätt ände! Skolorna måste få behålla kuratorer och lärare! Det är där resurser har tagits bort och nu börjar resultaten att visa sig...
andreas i uppsala
och för att det ska gå så måste sjukskrivna börja arbeta igen. Lägg in en timmes lång ciesta så ordnar sig allt rolleyes.gif unsure.gif wink.gif
Lena N
CITAT (andreas i uppsala @ 05-08-2004, 23:40)
och för att det ska gå så måste sjukskrivna börja arbeta igen. Lägg in en timmes lång ciesta så ordnar sig allt rolleyes.gif  :unsure:  ;)

Förstår inte. Vad skulle få arbetsgivarna att anställa fler om vi inför en siesta??

Men bortsett från det är det en mycket god idé! smile.gif
Posse
CITAT (VeronikaP @ 05-08-2004, 23:21)
CITAT (Lena @ 05-08-2004, 12:48)
på tal om småtjuvar, det är så det börjar..............det börjar redan i skolorna .......................... större lärartäthet är JÄTTEVIKTIGT,nedrustningen av skolarna början till  slutet för landet. De starka klarar sig ,men men jätteviktigt att varje barn får känna att de KAN.

Precis så tror jag!
Börja i rätt ände! Skolorna måste få behålla kuratorer och lärare! Det är där resurser har tagits bort och nu börjar resultaten att visa sig...

Från Kvalitetsredovisning 2002:

CITAT
I dag lämnar drygt 25 procent av eleverna den obligatoriska skolan i Sverige utan fullständiga betyg. De saknar betyg i ett eller flera ämnen. Hur stämmer detta med det demokratiska uppdraget?
andreas i uppsala
äsh fel tråd, sad.gif tongue.gif
Catarina
Det talas om återanpassning och att vi (läs: kriminalvården) ska ta det vackert med internerna. Det låter väl i och för sig vettigt, men jag tycker att man i den debatt som pågår här och på andra mediala ställen har glömt bort offren och deras anhöriga.

Ett mord kan man aldrig betala för...vad är ett par decennier bakom lås och bom för ett liv? Killarna som rymde från Hall är inte människor som fungerar i samhället. Visst ska de ha vård...men hur många chanser ska de få? Ett drägligt liv i fängelse är väl okej, men livstid ska innebära livstid!
VeronikaP
CITAT (andreas i uppsala @ 05-08-2004, 23:40)
och för att det ska gå så måste sjukskrivna börja arbeta igen. Lägg in en timmes lång ciesta så ordnar sig allt rolleyes.gif  :unsure:  ;)

Var det en kommentar på mitt inlägg... Förstår inte riktigt...

OK, jag såg fler inlägg nu... smile.gif
Lena N
CITAT (Posse @ 06-08-2004, 16:35)

Tittade först nu på denna länk. Jag blev varm om hjärtat av att se på pränt hur människor utanför massmedias fokus arbetar på att förbättra för barnen och därmed för hela samhället. wub.gif

En mycket välskriven kvalitetsredovisning. Det är sådant som gör att man kan känna stolthet över att vara kommunanställd. Vi är många i hela detta land (och förmodligen även alla andra länder) som arbetar för att vi gemensamt ska göra världen bättre att leva i.
birgitek
Varför kallar ni brottslingar "dom svaga"? Är det inte så att dom är dom starka, dom som tar för sej, dom som tar vad dom vill ha?
Birgit Ek
Lena N
Nej brottslingarna är inte de som klarar att ta för sig. De behärskar inte spelreglerna, kan inte ta för sig med hjälp av systemets regelverk, har inte de rätta kontakterna och förstår inte hur man lever ett Svensson-liv. blink.gif

Alltså vänder de samhället ryggen och försöker överleva i en kultur med enklare regler. En kultur där du bara behöver klara att överleva för dagen.

Det "normala" samhället ställer krav på att du ska ha valt föräldrar som kunnat lära dig komplicerade sociala spelregler. Har du inte haft det och ändå väljer att överleva lagligt så vet du hur tufft det är. mad.gif

Den kriminella världen är ju också tuff, men på ett handfastare och konkretare sätt och därmed enklare att hantera på kort sikt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon