Full version: Fängelse
andersen
Men den finns en som går imot strömmen!

Läs på svt text sidan 142


Saddam vill till svenskt fängelse

Iraks störtade diktator Saddam
Hussein vill sitta i ett svenskt
fängelse i avvaktan på rättegången
i Irak. Det uppger hans advokat
Giovanni Di Stefano för Aftonbladet.

-Ni har väldigt korta strafftider och
fängelserna verkar vara mer bekväma
än på många andra ställen, säger han.

En ansökan uppges vara på väg till
Sverige. Men den har ännu inte kommit
fram, enligt UD:s presstjänst.

Saddam Hussein kan också tänka sig
att invänta rättegången i Schweiz
eller i Österrike.
pejori
det skulle inte förvåna mej om han får komma hit mad.gif mad.gif
så ska vi betala för den också. det räcker inte med att vi har bosniens pressident eller var hon nu var sad.gif mad.gif
hon trodde att det skuller finnas pool på hinsan wacko.gif wacko.gif blink.gif
renate
Saddam får gärna blir i sitt hemland och smaka på deras fängelse,dit han satt så många människor.
Jag hoppas verkligen inte att Sverige tar emot honom.
Renate mad.gif sad.gif huh.gif
pejori
tror inte att vi har nått val huh.gif huh.gif
tror att det är något internationellt skräp i och med EU och europadomstolen mad.gif mad.gif
den där tribunalen gör nog att skitgubben får som han vill mad.gif mad.gif
andreas i uppsala
är det verkligen så smart av honom att dra hit? Det är ju hit som alla hans fiender lydde. De kommer kanske attackera honom eller storma fängelset. ängelserna är inte precis svåra att ta sin in eller ut ur
pejori
CITAT (andreas i uppsala @ 04-08-2004, 21:13)
fängelserna är inte precis svåra att ta sin in eller ut ur

nopp det är det inte. rolleyes.gif
dom är utrustade med SVÄNGDÖRRAR biggrin.gif laugh.gif tongue.gif
*Laika*
Nu var det inte Saddams fiender som tog sig till Sverige. Det var dom som FLYDDE ifrån honom, som kom till Sverige. Har vi inte nog me kriminella, måste vi importera dom nu också? Sätt honom på värsta tänkbara fängelse i ett mycket fattigt land, då kan man börja ana en viss rättvisa. Han vet att om han får sitta i Irakiskt fängelse, så kommer han förmodligen inte överleva fram till rättegången. Då har rättvisan äntligen fått segra.
mvh. Laika
andreas i uppsala
Jag tycker att fångturism kan vara sveriges nästa stora grej. Låt oss bygga en massa fängelser i allra nordligaste och kallaste sverige. De lär aldrig fly när det är -40 ute, myrar,snö, mörker och på sommaren ständig sol. Som gjort för att bygga fängelser biggrin.gif Sen kan vi tjäna miljoner på det hela tongue.gif
pejori
tror inte samerna uppskattar det biggrin.gif biggrin.gif
men tanken är onekligen lockande laugh.gif laugh.gif laugh.gif
wolkenkrabber
svenska fängelser har högre klass en grandhotel, och med alla rymmningar verkar det bara som om dom intagna checkar ut när dom känner för det mad.gif
andreas i uppsala
äh, skit i vad samerna säger. Vi måste göra något mot glesbygden så här är vår chans, och det är inte bra att de springer omkring i tätbefolkat område tongue.gif
Exotic
Vad skall han hit och göra ... mad.gif mad.gif
Jag tycker att han har furbrukat sitt......
så det straffet som han borde ha efter 37 år av terror så tror
inte jag att han behöver sitta någonstans.

Men att dem kan söka att få sitta här
är för mig helt obegripligt,
lägga pengar på att handlägga sådana ärende
mad.gif
Det har väll inte Sverige råd med eller ...

För mycket sandlåde status på politiken.
pejori
CITAT (andreas i uppsala @ 04-08-2004, 21:43)
äh, skit i vad samerna säger. Vi måste göra något mot glesbygden så här är vår chans, och det är inte bra att de springer omkring i tätbefolkat område tongue.gif

biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif
då kan dom få skotta snö så renarna hittar bete då. biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif
Smekajsa
..med tanke på att c:a 75-80 % av svenska fängelsekunderna
är invandrare så skulle ju Saddam platsa bra här......................
Exotic
CITAT (Smekajsa @ 04-08-2004, 22:03)
..med tanke på att c:a 75-80 % av svenska fängelsekunderna
är invandrare så skulle ju Saddam platsa bra här......................

Det kan man hålla med om rolleyes.gif

Men att det har blivit så är för mig helt otroligt mad.gif
Smekajsa
OOtrooligt !!??
Knappast......
Hannele
CITAT (Smekajsa @ 04-08-2004, 22:03)
..med tanke på att c:a 75-80 % av svenska fängelsekunderna
är invandrare

wacko.gif blink.gif Så du prenumererar Bevara Sverige Svenskt??? unsure.gif
*Laika*
Det gör att det är minst två prenumeranter på den tidningen här, isåfall. Eftersom att du Hannele, visste vad det stog i deras tidskrift. Man behöver bara kunna vara lite matematisk för att få fram dom här siffrorna o inte ska man behöva klassas som rasist heller. Om du Hannele är med i BSS, så får det vara upp till dig, men det är vällan inget o skryta me att man vet va som står i deras blaska.
mvh. Laika
pepparmynta
CITAT (renate @ 04-08-2004, 21:06)
Saddam får gärna blir i sitt hemland och smaka på deras fängelse,dit han satt så många människor.
Jag hoppas verkligen inte att Sverige tar emot honom.

Kan bara hålla med!!
Smekajsa
Nej Hannele, jag är ingen BSS prenumerant

Jag har ett flertal väldigt goda vänner som arbetar på
"Kumla" som "vårdare" och några är poliser..........
sedan behöver man ju bara hänga med i Nyheterna för att
känna till detta

kolla bara in de senaste rymningarna ........
Mariann
Nu var det ju inte bara Sverige han kunde tänka sig, Österrike och Schweitz också. Sedan att våra invandrare hamnar i fängelse är för mig inte nått konstigt.
Såg ett svenskt TV program om svenskar som flyttat ner till Spanien och inte integrerar sig dvs lär sig inte språket, söker sig till/umgås med bara svenskar och har ungarna i svenska skolan. Barnen kan dåligt spanska och dessa ungdomar (svenska) redan i femtonårsåldern är ute på kvällarna sent o drickr öl och "busar" så spansk polis har stora problem med svenska ungdomar. Varför skulle våra invandrare vara annorlunda än vi själva?

Ett annat svenskt program handlade om svenskbygderna i USA. Där satt man på en bänk o pratade med andra generationens invandrare från Sverige. Gubbar i 60-70 års åldern med svenska invandrade föräldrar, de själva hade aldrig varit här i Sverige, men de grät när de pratade om Sverige, de var helt lyriska och de kunde något lite svenska. De var födda och uppvuxna i USA, men ändå kände de sig som svenskar. Det säger ganska mycket! För den som kan tänka och flytta över det på våra invandrare

Personligen så tror jag vi får vänta tills minst tredje generationens "invandrare" föds o växer upp innan problemen löses.
Vicke
CITAT (andreas i uppsala @ 04-08-2004, 21:30)
Jag tycker att fångturism kan vara sveriges nästa stora grej. Låt oss bygga en massa fängelser i  allra nordligaste och kallaste sverige. De lär aldrig fly när det är -40 ute, myrar,snö, mörker och på sommaren ständig sol. Som gjort för att bygga fängelser biggrin.gif Sen kan vi tjäna miljoner på det hela tongue.gif

Inspirerad av Sibirien? laugh.gif

EDIT:
CITAT
..med tanke på att c:a 75-80 % av svenska fängelsekunderna
är invandrare så skulle ju Saddam platsa bra här......................


Skyll inte allt på invandrarna. Mamma blir irriterad så fort det är någon kille med finskt namn med bland brottslingar, som nu senast då tre till rymde. (Vi är finlandssvenskar). Man kan ju bara tänka hur jobbigt invandrarna måste ha det när andra representanter för den grupp de tillhör ställer till det. huh.gif De har det knappast lika lätt som ni heller då de inte får bra jobb, umgås med andra utan bra jobb, etc etc... huh.gif
jendah
CITAT (Vicke @ 05-08-2004, 09:58)
Man kan ju bara tänka hur jobbigt invandrarna måste ha det när andra representanter för den grupp de tillhör ställer till det. huh.gif De har det knappast lika lätt som ni heller då de inte får bra jobb, umgås med andra utan bra jobb, etc etc... huh.gif

Just därför är procenten invandrare så hög bland brottslingar... sad.gif

Inte för att vissa folkslag är mer brottsbenägna - utan för att de hamnat i en svår situation...
Jag är iaf övertygad om att de hade varit precis samma sak med oss svenskar (eller vilka andra som helst) om vi hade hamnat i ett främmande land efter en massa svåra upplevelser... Inget folk är bättre än ett annat på den punkten! Folk som normalt inte skulle göra några dumheter kan mycket väl hamna fel i livet i en främmande situation.


Alla folk har ju sina s**tstövlar... synd bara att de lyckas förstöra för så många andra...
Exotic
Att tala språket är ett måste tycker jag.
Och många vill inte lära sig tyvärr sad.gif

Visste ni att..........
Förr fick man göra en prov på att tala & skriva före du fick ditt medborgarskap..., han som berättade det kommer från Tyskland
och det var just det han fick göra ett prov.

Finns många som har haft det svårt det är jag med på...............
men man kan inte skylla på det hela tiden.
jendah
klart man inte kan skylla på det hela tiden och alltid... men det höga procenttalet kan till stor del förklaras så...

Klart man måste lära sig språket, i alla fall nog för att klara sig (eller klara det yrke man har/vill ha). Det finns kanske många som inte vill lära sig... men det finns ännu fler som vill men inte får chansen... det är inte särskilt lätt att lära sig på egen hand om man inte känner folk..

Holland harregler om språkkunskaper för medborgarskap... men jag tror inte de följer dem... men man måste själv, på holländska, kunna söka medborgarskap...
Vicke
Uh, vad jobbigt för dem att tvingas lära sig ett totalt främmande språk INNAN de kommit till ett land där de kan leva tryggt. Det har tagit flera år (8-9?) för mig att få den finska jag lärt mig att sjunka in och äntligen tycker jag att jag vågar börja prata mer och så.

Men om ni behöver hjälp med korta översättningar kan jag nog stå till tjänst... biggrin.gif
pejori
bor du i finland vicke? smile.gif smile.gif
häftigt igentligen. smile.gif
här kan man sitta och prata med folk över hela världen rolleyes.gif laugh.gif biggrin.gif
det känns som man bodde i samma stad i bland wub.gif wub.gif
Lena N
CITAT (Vicke @ 05-08-2004, 09:58)
Man kan ju bara tänka hur jobbigt invandrarna måste ha det när andra representanter för den grupp de tillhör ställer till det.  :huh:

För några år sedan var jag med om en invandrare som uppförde sig mindre bra (milt sagt). Hans kompis gav mig en snabb blick och mumlade generat "Det finns svin i alla skogar."
jendah
CITAT (Vicke @ 05-08-2004, 18:05)
Uh, vad jobbigt för dem att tvingas lära sig ett totalt främmande språk INNAN de kommit till ett land där de kan leva tryggt. Det har tagit flera år (8-9?) för mig att få den finska jag lärt mig att sjunka in och äntligen tycker jag att jag vågar börja prata mer och så.

Man måste bo i ett land ett antal år (runt 5 år) innan man kan bli medborgare... innan dess har man uppehållstillstånd - och det behöver man inte klara språket för att få, det är helt andra kriterier som gäller för det...

Det tog mig ca 6 månader innan jag kunde följa en disskution på Holländska (min nivå när jag flyttade dit var ungefär: Ik wil een koekje = jag vill ha en kaka, hej, godnatt och hejdå). Efter 6 månader kunde jag även prata med en person i taget - var det fler koncentrerade jag mig på att förstå - men svarade på engelska. Efter 2-3 år var jag helt flytande och nästan brytningsfri (gick en nästan årslång kurs när jag varit där i ett år redan, men hade klarat de nationella proven efter ca 2 månader av den). Så det går!

Men jag hade många fördelar, Holländska är ett ganska lätt språk om man är svensk och har läst tyska och engelska... jag hade nästan bara holländska bekanta. Och jag hade inget val - jag var tvungen att lära mig, eller åka hem.

Finska är nog svårare att lära sig... men det är en fråga om att ha förutsättningar, vilja och våga! smile.gif
pejori
att lära sig språket. wub.gif
ja det låter bra, men det är en majoritet av internerna som är dyslektiker sad.gif sad.gif
kan du inte ens lära dig ditt eget språk, hur ska du då kunna lära dig ett annat? ohmy.gif ohmy.gif wub.gif
holländska (flamländska) är nog inte det lättaste språket att lära sig wub.gif
har hört att man har en fördel om man kan tyska, vet ej om det stämmer wub.gif
jag tror att om jag skulle flytta utomlands skulle jag finna trygghet i att prata mitt modersmål med likasinnade. rolleyes.gif rolleyes.gif
cic
CITAT (Smekajsa @ 04-08-2004, 22:03)
..med tanke på att c:a 75-80 % av svenska fängelsekunderna
är invandrare så skulle ju Saddam platsa bra här......................

Kul och lite intressant att generalisera ibland.. Eller..

Hur många kriminella är män..? Och hur många är kvinnor..? unsure.gif

Åååhh, nej, jag menar inte att ALLA män är kriminella men.. Det är ju bara att kolla statistiken. Eller vad var det du sa..? wacko.gif
jendah
CITAT
att lära sig språket.  
ja det låter bra, men det är en majoritet av internerna som är dyslektiker  
kan du inte ens lära dig ditt eget språk, hur ska du då kunna lära dig ett annat?    
holländska (flamländska) är nog inte det lättaste språket att lära sig  
har hört att man har en fördel om man kan tyska, vet ej om det stämmer  
jag tror att om jag skulle flytta utomlands skulle jag finna trygghet i att prata mitt modersmål med likasinnade.  



Det är ingen lätt fråga... men jag tror att de absolut flesta kan lära sig att ta sig runt hjälpligt i vardagen även på ett annat språk än sitt eget - och mer än så tänker iaf inte jag kräva av någon (om det inte är min läkare eller liknande, som jag måste kunna kommunicera medför att komma någon vart :/)

Holländska/Flamländska (båda egentligen dialekter av språket Nederländska) har ett lite dåligt rykte - det är nämligen ganska lätt att lära sig som svensk! Det har en del ljud som gör att man tror det är svårare än det igentligen är.
Du har rätt i att det underlättar om man kan lite tyska, men det är långt ifrån nödvändigt...

jag läääängtade efter att få prata svenska ibland när jag var i Holland - då var det dyrt att ringa - och jag hade ingen tillgång till Internet... kunde gå månader utan att jag pratade svenska mer än 5 min med pappa i telefon då och då...
Nu är det Holländskan jag saknar rolleyes.gif
andersen
CITAT (pejori @ 05-08-2004, 19:32)
att lära sig språket. wub.gif
ja det låter bra, men det är en majoritet av internerna som är dyslektiker sad.gif sad.gif
kan du inte ens lära dig ditt eget språk, hur ska du då kunna lära dig ett annat? ohmy.gif ohmy.gif wub.gif
holländska (flamländska) är nog inte det lättaste språket att lära sig wub.gif
har hört att man har en fördel om man kan tyska, vet ej om det stämmer wub.gif
jag tror att om jag skulle flytta utomlands skulle jag finna trygghet i att prata mitt modersmål med likasinnade. rolleyes.gif rolleyes.gif

Är det värkligen så att dyslektiker är så krimminella!! är själv dyslektiker och jag vet att jag inte är ensam om att vara det tex kungen är det med, men jag kunde alldrig tro att av alla krimminella i fängelserna så är en majoritet som är dyslektiker, varifrån kommer dom uppgifterna?
pejori
från kriminalvården wub.gif wub.gif
andersen
Men är det inte så att man blandar ihop bokstavs sjukdomar med dyslektiker? det är inte riktigt samma sak, dessutom för att man är dyslektiker så behöver det inte betyda att man har svårt att lära, i mitt fall så har jag problem med att bokstäverna "bråkar med mej" tror att det är så för dom flesta dyslektiker, det finns många ledare i vårat samhälle som är dyslektiker.
pejori
visst är det så. men jag jeneraliserar inte åt något håll.
det ena behöver inte utesluta det andra, eller? rolleyes.gif laugh.gif biggrin.gif
jag är själv dyslektiker, men sitter inte i fängelse. inte du heller tydligen biggrin.gif laugh.gif
sedan att dyslektiker är överrepresenterade i fängelserna, kan varken du eller jag ändra på laugh.gif rolleyes.gif wub.gif
cic
Har svårt att tänka mig att de flesta interner är dyslektiker. Där emot tror att att en stor del har läs- och skrivsvårigheter. Det kan ju tex. bero på att många tungt kriminella oftast börjar sin "karriär" i tonåren, och skolan hamnar i kläm. Men läs- och skrivsvårigheter och dyslexi har väl inte med varandra att göra..?
pejori
CITAT (cic @ 05-08-2004, 21:02)
Har svårt att tänka mig att de flesta interner är dyslektiker. Där emot tror att att en stor del har läs- och skrivsvårigheter. Det kan ju tex. bero på att många tungt kriminella oftast börjar sin "karriär" i tonåren, och skolan hamnar i kläm. Men läs- och skrivsvårigheter och dyslexi har väl inte med varandra att göra..?

vad är dyslexsi då??? wub.gif wub.gif
jo, läs och skrivsvårigheter. wub.gif wub.gif
finns en bra bok som heter hoppande bokstäver och beskriver dyslexsi väldigt bra. smile.gif smile.gif
cic
CITAT (pejori @ 05-08-2004, 21:04)
CITAT (cic @ 05-08-2004, 21:02)
Har svårt att tänka mig att de flesta interner är dyslektiker. Där emot tror att att en stor del har läs- och skrivsvårigheter. Det kan ju tex. bero på att många tungt kriminella oftast börjar sin "karriär" i tonåren, och skolan hamnar i kläm. Men läs- och skrivsvårigheter och dyslexi har väl inte med varandra att göra..?

vad är dyslexsi då??? wub.gif wub.gif
jo, läs och skrivsvårigheter. wub.gif wub.gif
finns en bra bok som heter hoppande bokstäver och beskriver dyslexsi väldigt bra. smile.gif smile.gif

Man kan ju har svårt för att läsa och skriva av den enkla anledningen att man inte lärt sig, utan att ha dyslexi.

Om man har svårt för rättstavning, tex om man skriver värkligen - istället för verkligen, är man inte dyslektiker.. (Det är ju bara att lära sig att "det som gör ont" stavas med "ä". Eller att aldrig stavas aldrig med två "l".. osv..)
andersen
cic jo det har det i mitt fall, och tror att det är så för dom flesta som är dyslektiker, jag har svårt med bokstäverna b och p tex blandar lätt ihop dom, måste många gånger läsa en text flera gånger för att få sammanhanget klart för mej, i en text kan det stå tomten och tomten som kommer på julafton då blir jag "störd" och måste läsa om texten en gång till, för att för stå sammanhanget. och om jag ska skriva något så kan jag komma till ett ord som jag inte vet hur man stavar, då väljer jag ett likvärdigt ord men, när jag är färdig med texten så kan jag stå där med en "text"som inte stämmer med vad jag vill ha sakt.
cic
Vad jag menar är: det är skillnad att veta om ett ord stavas med e eller ä, och att ha dyslektiska problem.

Jag har själv inte aning om hur det är att bokstäver "hoppar", vill inte förminska någon. unsure.gif
alex
Varför så många i fängelsena är dyslektiker är kanske för att de har haft en jobbigare uppväxt än många andra, då de kanske har blivit mobbade för att de har haft svårt att läsa och skriva.

Ni som har dyseleksi här, kanske inte har blivit mobbade, men ni sitter ju inte i fängelse heller och om ni har blivit mobbade, så kanske ni har haft en trygg familj.

Ett exempel:
Du är 8 år, är förväntad att kunna läsa men inte kan.

Alla i klassen retar dig eftersom du är så "dum".
Du har en pappa som är alkoholist och en mamma som vill skilja sig.

Du leter efter vänner och får tag på några "vänner".

Dessa "vänner" är 3 år äldre än dig, och har precis för första gången snattat. De vill att du ska göra samma sak vilket du gör och sedan fortsätter det på det spåret...
Fenja
Per definition i Nationalencyklopedien:
Dyslexi - läs- och skrivsvårigheter, de särskilda svårigheter med skriftspråket som en del individer har. När det gäller den ofta synonymt använda termen dyslexi (eller s.k. ordblindhet) rör det sig ofta om ärftligt betingade inlärningsproblem på just skriftspråkets område, särskilt avläsning av ord och rättstavning, utan att svårigheter på andra områden behöver uppträda. Det finns också vuxna som på grund av hjärnskada har nedsatt eller upphävd förmåga att skriva; i sådana fall talar vi om dysgrafi och/eller agrafi. Den mer allmänna termen lässvårigheter kan emellertid ofta avse inlärningsproblem i vidare mening än dyslexi och innefatta problem med tolkning och förståelse av språkliga meddelanden liksom problem med skolinlärning i stort. Här kan också sociala och pedagogiska faktorer finnas med i bakgrunden på ett tydligare sätt än vid dyslexi. Gränsen mellan dyslexi och allmänna lässvårigheter är emellertid ganska oskarp.

Men Pejori har rätt det har forskats och följts upp en hel del om dyslexin bland interner. En majoritet av landets intagna har dyslexi. Många som sitter på kåken läser upp sig till grundskole- eller gymnasiekompetens. Jag är också dyslektiker, så alla sådana (pejori, andersen och jag till exempel) sitter inte på kåken! tongue.gif

Mvh
Fenja
Hannele
CITAT (Fenja @ 05-08-2004, 21:22)
En majoritet av landets intagna har dyslexi.

Och vad beror det på?
Inte ens i dag kan man få hjälp och en del (äldre) lärare kan vara bra taskiga och bara öka mobbningen. Kunskap även bland lärare är urdålig. Inte blir det bättre med allt sparande och stora klasser, mindre speciallärare, etc.
pejori
CITAT (Hannele @ 05-08-2004, 22:51)
CITAT (Fenja @ 05-08-2004, 21:22)
En majoritet av landets intagna har dyslexi.

Och vad beror det på?
Inte ens i dag kan man få hjälp och en del (äldre) lärare kan vara bra taskiga och bara öka mobbningen. Kunskap även bland lärare är urdålig. Inte blir det bättre med allt sparande och stora klasser, mindre speciallärare, etc.

det ligger mycket i det du säger där hannele laugh.gif
under hela min skoltid fick jag höra av mina lärare uttryck som: den ungen är dum i huvudet, henne kommer det aldrig att bli något av. hon kommer aldrig att bli normal som inte ens kan skriva rätt, med rätt hand osv. osv. mad.gif mad.gif
dessa lärare dömde ut mig direkt wub.gif
hade jag inte varit den jag är, hade nog jag också suttit inne i dag sad.gif
men jag bestämde mig för att visa dom att dom hade fel.
det hade dom smile.gif rolleyes.gif smile.gif
Posse
CITAT (andersen @ 05-08-2004, 20:50)
Men är det inte så att man blandar ihop bokstavs sjukdomar med dyslektiker?

Från uppsatsen DAMP och Den Sociala Villervallan:

CITAT
Psykiatriprofessorn Sten Levander [---]anser bl.a. att omkring hälften av alla interner i Sverige har haft DAMP som barn och att många vuxna alltjämt har kvar diagnosen.


Från nyhetsnotisen Var fjärde brottsling "bokstavsbarn":
CITAT
Minst var fjärde dömd brottsling på slutna anstalter har AD/HD eller damp. Det visar en kartläggning från Kriminalvårdsstyrelsen som presenteras i mitten av månaden, uppger Aktuellt.
Vicke
CITAT
bor du i finland vicke?  
häftigt igentligen.  
här kan man sitta och prata med folk över hela världen    
det känns som man bodde i samma stad i bland
Japp. På västkusten. Är en av 300 000 finlandssvenskar. smile.gif

CITAT
Finska är nog svårare att lära sig... men det är en fråga om att ha förutsättningar, vilja och våga!

"Kan man lära sig finska kan man lära sig allt" laugh.gif Det skiljer en hel del från svenska visserligen. Men vi finlandssvenskar kan ju inte klara oss (förutom i vissa nästan helt svenskspråkiga byar) som den lilla 6% vi är om vi inte kan prata finska. Sen är diskussionsforum bra ställen att öva på. smile.gif Kan prata engelska och lite tyska också och tyska är väl det enda jag inte praktiserar på något forum. ^_^
Svenskar verkar överlag inte alltid fatta hur det hänger ihop med finlandssvenskarna i Finland. Har fått flera komplimanger för min svenska och det är ju kanske inte så märkligt att jag behärskar språket bra eftersom det är mitt modersmål... Så jag är alltid redo att förklara om det finns oklarheter. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon