Full version: zon(e)
dalia
huh.gif hur vet jag vilken zon(e) jag bor i.. gbg/partille
wolkenkrabber
du kan kolla på en zon karta, här har jag en åt dig
som du ser bor du i zon 1 zon 2 eller nått sånt det bror ochså på vilket läe din trädgård har det kan nog någon anna förklara bättre
dalia
smile.gif tack föt hjälpen
jendah
Partiille bör vara på gränsen mellan zon 2 och zon 3.
Göteborg ligger i zon 2 (utom längs kusten, som är zon 1) och Lerum ligger i zon 3... Alltså borde gränsen 2-3 gå ungefär hos dig smile.gif


Redigerat: Titta här om du vill se en mer detaljerad version av zon-kartan smile.gif
dalia
rolleyes.gif tack för hjälpen..
cala98
Man får nog ta den kartan med en nypa salt.....var alltid optimist! Det kan ju funka ändå. Har fler exempel på zon 4-plantor som funkar hos mig i zon 6(enligt kartan) Jag menar att man inte ska begränsa sig, utan att testa på..gäller även i livet, kanske laugh.gif
andreas i uppsala
du ska verkligen inte lita på zonerna iaf om du bor i östra sverige och odlar amerikanska och asiatiska växter. Här odlar botan träd som enligt zonsystemet inte ska vara härdiga här, som tex kentuckykaffe osm endast ska gå till zon I är här helt härdig. På botan har de ett 10-15 meter stort ex och några till lite mindre. Samma ska gäller bl.a frilandshibiscus och blåregn.
Kattgräs
Och för att komplicera det hela ännu mer, finns också ett zonsystem som är tvärsemot det vi har, alltså att zon 1 är den med hårdast klimat och zon 10 med "bäst" klimat. huh.gif

Så det gäller att veta vilket zonsystem som anges för den aktuella växten. Det kan vara olika t.o.m. i böcker, särskilt i översättningar. Det är inte alltid klimatzonerna översätts. wacko.gif
dalia
biggrin.gif tack alla för hjälpen

men det blev mycket nu wink.gif
jendah
För att göra det enkelt smile.gif

Använd zon angivelserna som rådgivande - men är det något du verkligen vill ha - så strunta i vad det står om zoner och köp det ändå smile.gif
lillalupin
Vad skiljer det egentligen mellan de olika zonerna? Om en växt går i blom i en zon, hur mycket senare går den i blom i nästa zon? (kan man mäta så?)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon