Full version: Sommartorpet i SVT
Sidor: 1, 2
Jill-Ulrika
Tycker idéen med "Sommartorpet" har fallit i samband med att Eeernst har tagit över allt. Det har mest blivit utanpåverk och grannlåt av allt. Gillar däremot tittartorpsavsnitten där man få se verkliga människors torp.
wolkenkrabber
jag röstade på

Bra programidé men vem gav Ernst Kirschsteiger en hammare och en hel TV-show!?!
Eva i Skåne
Saknade alternativet:

"Sommartorpet vill jag inte missa för Ernst är ju så snygg" rolleyes.gif laugh.gif sleep.gif tongue.gif biggrin.gif
Annica i Sörmland
Tycker oxå att det blivit lite mycket Ernst. Var tog det gamla konceptet vägen, med tre programledare?!
Nutten
Nu är det mer som alla andra program och man får inte direkt reda på hur det är att renovera ett torp på egen hand. Är bara en massa inhyrda hantverkare överallt och så Ernst som gör sina egna småsaker...Saknar Gila och snickar'n!
Posse
Jag har sett ganska många Sommartorpet genom åren, och med tre olika medverkandesammansättningar.

I början verkade tanken vara att man i någon mån skulle efterlikna en familj... om än med två män och en kvinna. Också hund fanns med ibland. rolleyes.gif

Numer är det som sagt väldigt, väldigt mycket ERNST (och övriga "famljemedlemmar" bortrationaliserade) och programmet framstår mest som någon slags provbok på allt som denne - vad det framstår - enväldigt kan hitta på i såväl bra som dålig väg. Inte vet jag - kanske har han eget företag som på detta vis får mängder med publicitet.
unsure.gif

Kanske borde programmet läggas om så att redaktionen etablerade kontakt med "riktiga" sommartorp/husägare som planerade att på egen hand restaurera kåkarna, och i varje program besökte en 3 - 4 husägare för att skildra hur de går till väga. Då skulle skulle det sannolikt bli minimalt med töntigt nu-ska-jag-vara-riktigt-orginell-pyssel och betydligt mera verkligt informativt och matnyttigt innehåll.
Madeleine1
Ja, jag vet inte riktigt vad jag tycker egentligen... Jag gillar "torp-miljön" och tittartorpen, men tittar mest för att min son på 6 år tycker att det är jättekul. wub.gif rolleyes.gif
Hannele
Erns är fakstiskt väldigt duktig och idérik. Han kan använda såg och hammare, fast bäst är han kanske på inredning och kulturmåleri, han kan mycket om gamla tekniker. Kul att han är intresserad av trädgård och matlagning också, han har ju arbetat som kock tydligen.
Berith
Han är utbildad kock, jaa....

Gillar programmet! Tycker också att Ernst är duktig - och har "öga" för vad man kan göra med det mesta. Men man måste ju inte ta efter i allt han gör för det... T.ex. det smårutiga kaklet i köket. unsure.gif
------
PS! Röstade inte, tyckte inte det fanns nåt som passade in på att tycka om både programmet och Ernst. Det där med att "Ernst är så duktig" låter så hånfullt... sad.gif Sorry!
Vicke
Tittar inte.. ^^
Hannele
CITAT (Nutten @ 06-08-2004, 09:56)
Nu är det mer som alla andra program och man får inte direkt reda på hur det är att renovera ett torp på egen hand.

Man kan se en hel del detaljer på video-länkar,
programmen är duktiga att lägga ut bilder och ritningar på sina hemsidor.
ejjan
Tycker att Ernst har fått för mycket tid. Saknar snickarn, han var bra. Tycker att Ernst har lite underliga ideér ibland (fast det är väl produktionsbolaget som kommer med ideér och inte han). Det där tygseglet över uteplatsen var ganska korkat tycker jag. Hur smutsigt och äckligt kommer inte det att bli + att man inte kan stå raklång!! Men tittar på programmet det gör man ju... smile.gif
Catarina
Jag tycker att hans dass blev jättefint...att titta på! Det funkar inte i verkligheten...ett utedass måste ha ordentlig ventilation, vem vill annars sitta där och sitta?... wacko.gif wacko.gif wacko.gif
Posse
CITAT (Catarina @ 06-08-2004, 20:48)
Jag tycker att hans dass blev jättefint...att titta på! Det funkar inte i verkligheten...ett utedass måste ha ordentlig ventilation, vem vill annars sitta där och sitta?... wacko.gif  :wacko:  :wacko:

Oh - det ventilerar sig säkert ut över uteplatsen på altanen. wink.gif
jendah
CITAT (Posse @ 06-08-2004, 21:11)
CITAT (Catarina @ 06-08-2004, 20:48)
Jag tycker att hans dass blev jättefint...att titta på! Det funkar inte i verkligheten...ett utedass måste ha ordentlig ventilation, vem vill annars sitta där och sitta?... wacko.gif  wacko.gif  wacko.gif

Oh - det ventilerar sig säkert ut över uteplatsen på altanen. wink.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

fast inte så kul för den olycklige som sitter på verandan *fniss*
Kattgräs
Årets omgång tycker jag går på tomgång. Jag har därför inte sett mer än ett par avsnitt. Tråkigt att de inte kan lägga ner ett program när idéerna är slut.

Kanske är det för att jag tycker "torpet" mer liknar ett hus? Det är ju inte fel att SVT har ett renoveringsprogram, precis som konkurrenten, men att maskera det genom "sommartorpet" tror jag är fel väg.

Och visst är det OK med Ernst, men det kan bli lite för mycket av det goda. rolleyes.gif
estet
Saknar Gila o snickarn! Men ser ändå och tycker om programmet som inspiration.
Jill-Ulrika
CITAT (Berith @ 06-08-2004, 12:03)
Han är utbildad kock, jaa....

Gillar programmet! Tycker också att Ernst är duktig - och har "öga" för vad man kan göra med det mesta. Men man måste ju inte ta efter i allt han gör för det... T.ex. det smårutiga kaklet i köket.  :unsure:
------
PS! Röstade inte, tyckte inte det fanns nåt som passade in på att tycka om både programmet och Ernst. Det där med att "Ernst är så duktig" låter så hånfullt...  :(  Sorry!

Ville minst av allt vara hånfull. Det finns ju faktiskt dem som tycker Ernst är duktig så det alternativet måste ju finnas med rolleyes.gif

Sen är det ju ett uttryck som hängt med under programserien och även i "Nya rum"
-men Ernst vad du duktig är! (Undrar om det inte är han som skrivit replikerna också man kan ju börja undra.) blink.gif
Jill-Ulrika
CITAT (Eva i Skåne @ 06-08-2004, 09:33)
Saknade alternativet:

"Sommartorpet vill jag inte missa för Ernst är ju så snygg"  :rolleyes:  :lol:  -_-  :P  :D

Javisst det alternativet borde ju självklart ha funnits med biggrin.gif
Hannele
CITAT (Jill-Ulrika @ 07-08-2004, 14:34)
-men Ernst vad du duktig är! (Undrar om det inte är han som skrivit replikerna också man kan ju börja undra.) blink.gif

Jill-Ulrika, du har väl flera kanaler och en avstängningsknapp på din tv? unsure.gif
Jill-Ulrika
CITAT (Eva i Skåne @ 06-08-2004, 09:33)
Saknade alternativet:

"Sommartorpet vill jag inte missa för Ernst är ju så snygg"  :rolleyes:  :lol:  -_-  :P  :D

Javisst det alternativet borde ju självklart ha funnits med biggrin.gif
Hannele
Ernst har i alla fall hittat duktigt yrkesfolk, förvisso utan fullständiga skådespelartalanger,
men måste alla program innehålla aktion, underhållning, fart??
Själv slutade jag titta på Timell, när ungdomarna i hans program förstörde det enda värdefulla möbeln i ett hem.

Ernst har varje gång visat olika intressanta hantverksgrupper.
Nyligen hade han med en ung svetskunnig tjej med egen skrot.
Det vimlar inte av såna! Kul!
pejori
tycker inte det är varken bra eller dåligt rolleyes.gif rolleyes.gif
försöket att plocka ut dom tips jag tycker är bra och snillrika smile.gif smile.gif
resten skiter jag i. man måste som sagt inte ta fasta på och använda allt rolleyes.gif
gillade också dasset. tyckte att det blev bra mycket trevligare än många andra utedass wub.gif wub.gif
så visst kan man bli inspirerad av programet smile.gif smile.gif
tycker också timell har gjort sitt. inte kul att titta på längre sad.gif sad.gif
Berith
CITAT (Jill-Ulrika @ 07-08-2004, 14:34)
Ville minst av allt vara hånfull. Det finns ju faktiskt dem som tycker Ernst är duktig så det alternativet måste ju finnas med rolleyes.gif

Sen är det ju ett uttryck som hängt med under programserien och även i "Nya rum"
-men Ernst vad du duktig är! (Undrar om det inte är han som skrivit replikerna också man kan ju börja undra.) blink.gif

I mina öron låter det hånfullt. unsure.gif

Men strunt i det nu! biggrin.gif Jag gillar honom iaf och tycker han förklarar det mesta han gör på ett sätt så man förstår varför han gör just det han gör på just det sättet.
Berith
CITAT (Hannele @ 07-08-2004, 15:29)
Ernst har i alla fall hittat duktigt yrkesfolk, förvisso utan fullständiga skådespelartalanger,
men måste alla program innehålla aktion, underhållning, fart??
Själv slutade jag titta på Timell, när ungdomarna i hans program förstörde det enda värdefulla möbeln i ett hem.

Ernst har varje gång visat olika intressanta hantverksgrupper.
Nyligen hade han med  en ung svetskunnig tjej med egen skrot.
Det vimlar inte av såna! Kul!

Precis! rolleyes.gif

Jag skulle vilja kunna svetsa... Gör det då, säger min man. Jag kan inte! säger jag. Klart att du inte kan när du inte har försökt, säger han. Så där håller vi på ett tag, också när vi tittade på Sommartorpet senast. sleep.gif Jag blev verkligen impad av hennes svetskunskaper. Tänk att bara gå ut i garaget eller verkstan och svetsa ihop nåt tjusigt! *suck...*

Fast hon avslutade ju med att om man inte kunde själv så skulle man fråga nån som kan. Min man är en hejare på att svetsa! wink.gif
pepparmynta
CITAT (Eva i Skåne @ 06-08-2004, 09:33)
Saknade alternativet:

"Sommartorpet vill jag inte missa för Ernst är ju så snygg"  :rolleyes:  :lol:  -_-  :P  :D

Jag vilar mer än gärna mina ögon på denne stilige karl!
Att han dessutom är en kreativ man som vågar göra annat än Timells "så här gör man när man bygger det här som är så vanligt" är enbart ett megastort plus! rolleyes.gif

Vrålar inte hejarop till varje pryl han kommer på, men när gör man någonsin det med någon människa?
ulla.s
Jag tycker att det mest är ett underhållningsprogram nu för tden
thomaswahlqvist
Mycket Ernst blir det............
Hannele
laugh.gif Snart börjar det!
Betty
CITAT (thomaswahlqvist @ 08-08-2004, 17:20)
Mycket Ernst blir det............

För mycket Ernst blir det...
Posse
CITAT (ulla.s @ 07-08-2004, 19:31)
Jag tycker att det mest är ett underhållningsprogram nu för tden

Igår såg det ut ett tag som om Sommartorpet skulle övergå till att bli ännu ett matlagningsprogram när Ernst och en gästande kvinna ägnade sig åt sådant i flera minuter. sad.gif

Men inslaget som kom direkt efter var desto intressantare: huset som visst skulle föreställa en stor sten i skogen, och med en del av det som kunde skjutas ut och dras in efter behag.... smile.gif
renate
Jag röstade inte,man måste väl inte rösta på allt man gilla eller inte.Jag har tittat på de mesta avsnitten,Ernst är en duktig inredare.Man måste inte tycker om alla han ideer,men en del är riktigt bra.Jag tittar mycket på BBC prime på förmiddagen,där går alla möjliga inredningsprogram,en del riktigt bra en del mindre bra.Det är en smaksak,jaghar inget emot Ernst Kirchsteiger.
Renate
Hannele
CITAT (Posse @ 24-08-2004, 14:54)
ett matlagningsprogram när Ernst och en gästande kvinna ägnade sig åt sådant i flera minuter.  :(

Temat var kryddor, eftersom man hade planterat såna vid torpet.
Jag tycker inte det är fel att ge tips på passande lättskött omgivning.

Allt Ernst gjort denna sommar.
netaave
Jag kunde inte låta bli att undra vem som fick samla in hinkarna ute på sjön efter kräftskivan.
birgitek
Tycker att programmet är hyfstat, speciellt en del inslag om olika hantverkare är riktigt bra. Sen delar jag inte alls Ernsts inredningssmak,
men det är ju inte hans fel.
Birgit Ek
*Felix matte*
Sommartorpet har jag längtat efter att få se... att det varit mycket av Ernst i rutan... det stör mig inte... han är duktig och så är han ju ganska snygg också laugh.gif
Om man uppskattar programmet eller inte... tror jag beror på vad man utgår från.
Har du eget torp så har du säkert större krav än vi som inte har.
Jag har i alla fall slukat allt och tyckt si om en del och så om annat...
smaken är som bekant delad laugh.gif
Kajsa
CITAT (Eva i Skåne @ 06-08-2004, 09:33)
Saknade alternativet:

"Sommartorpet vill jag inte missa för Ernst är ju så snygg" rolleyes.gif laugh.gif sleep.gif tongue.gif biggrin.gif

Instämmer, och karln kan ju allt. biggrin.gif
Posse
CITAT (netaave @ 24-08-2004, 19:40)
Jag kunde inte låta bli att undra vem som fick samla in hinkarna ute på sjön efter kräftskivan.

Undrar månntro vad som händer om en hink med brinnande stearinljus i driver in bland kanske ibland ganska torr vass e.dyl., bland båtar med ofta bensindoftande utombordare, eller in i båthus m.m.... unsure.gif

Efterom inget (vad jag hörde) sades om att hinkarna skulle spärras in i "hemmahamnen" instängda innanför ett flytande rep e.dyl. tycker jag att det var ett synnerligen klandervärt tilltag att sätta ut dem i sjön.... sad.gif
ariana
Inslaget om huset i skogen det va underbart tongue.gif
*Felix matte*
CITAT (Posse @ 25-08-2004, 00:08)
CITAT (netaave @ 24-08-2004, 19:40)
Jag kunde inte låta bli att undra vem som fick samla in hinkarna ute på sjön efter kräftskivan.

Undrar månntro vad som händer om en hink med brinnande stearinljus i driver in bland kanske ibland ganska torr vass e.dyl., bland båtar med ofta bensindoftande utombordare, eller in i båthus m.m.... unsure.gif

Efterom inget (vad jag hörde) sades om att hinkarna skulle spärras in i "hemmahamnen" instängda innanför ett flytande rep e.dyl. tycker jag att det var ett synnerligen klandervärt tilltag att sätta ut dem i sjön.... sad.gif

Men snälla du... ljusen fanns ju långt ner i hinkarna i sand... och med sin placering utgjorde de knappast någon brandrisk.
Eva E
Hej, hej!
Jag har granntorpet till Sommartorpet och jag kan lugna er att alla hinkar är infångade! Inget skräp som flyter runt i vassen!
Eva smile.gif
Tirre
Ernst blir bara töntigare och töntigare. Numera ryser jag längs ryggraden så fort han öppnar munnen.
Och så gör han inget annat än och dricker kaffe hela tiden. DET har jag retat mig på som tusan! Det kanske ska ge programmet en "mysig" känsla, men man får för f-n inte renoverat ett hus om man bara äter kakor hela dagarna?!

Synd på ett förut bra program med bra balans mellan programledare och andra inslag.
Nu kollar jag för att se inslagen från t ex glashyttorna som var nu senast.

Det är helt enkelt inte övertygande att nån kan "allt", även om han tar dit folk för att göra de stora grejorna.
Det har blivit opersonligt, med bara Ernst som stående inslagsperson.
Jag saknar också snickaren. Och Bella.
Känns mer realistiskt att några personer gör saker tillsammans och fokuserar på varsitt arbetsområde.

Och var det nån mer än jag som tyckte den där stenmojängen till dörren i planket var fullständigt idiotisk?? Ett "dörrhandtag" som tar upp typ 1 kvadratmeter yta...
Och dessutom kan man ju börja gissa hur många gånger nån kommer att få den förb-e stenen i huvudet på en sommar...

Nu senast var det dessutom väldigt mycket "JAG gjorde en stenrundel framför dörren och JAG satte in fönster på verandan..." Fastän att man hade sett alla andra jobba med det.
Visst, Ernst idé, kanske, men nog var det den där trädgårdstjejen som stod och fixade entrén i bild?
ingmet
Byggare Bob är ju ett alternativ..
Annlo
Mnja...snygg tyckte jag han var den första omgången... nu har han dragit ned lite på manligheten och har höjt mysfaktorn och det blev han inte snyggare av... blink.gif

Sen tycker jag nog att det är samma med detta program som med de flesta andra i denna genre. Det är ett kanonkoncept som funkar i en omgång eller två men sedan falnar glöden.
Och visst är det svårt att lägga av när man ligger på topp men ibland är det nog bättre att lägga ned för en stund och istället återuppta konceptet efter ett antal år...

Annlouice
*Felix matte*
CITAT (Annlo @ 26-08-2004, 20:37)
Mnja...snygg tyckte jag han var den första omgången... nu har han dragit ned lite på manligheten och har höjt mysfaktorn och det blev han inte snyggare av... blink.gif

Varför får inte män vara mysiga Är det bara jag som är för gammal för att förstå... eller?
Min man "kan allt"... han kan baka, laga mat, städa, tvätta, sköta barn och barnbarn,borra, skruva, bygga, måla, odla mm.mm.mm.mm.
och inte är han "mindre man" för det.
Faktiskt så tror jag att om Ernst hade varit Ulla så hade inte så många reagerat negativt på hennes insatser.
Detta är min allrasommest personliga åsikt tongue.gif
Om ni är av annan åsikt så respekterar jag det.
Posse
CITAT (Felix matte @ 25-08-2004, 20:40)
CITAT (Posse @ 25-08-2004, 00:08)
CITAT (netaave @ 24-08-2004, 19:40)
Jag kunde inte låta bli att undra vem som fick samla in hinkarna ute på sjön efter kräftskivan.

Undrar månntro vad som händer om en hink med brinnande stearinljus i driver in bland kanske ibland ganska torr vass e.dyl., bland båtar med ofta bensindoftande utombordare, eller in i båthus m.m.... unsure.gif

Efterom inget (vad jag hörde) sades om att hinkarna skulle spärras in i "hemmahamnen" instängda innanför ett flytande rep e.dyl. tycker jag att det var ett synnerligen klandervärt tilltag att sätta ut dem i sjön.... sad.gif

Men snälla du... ljusen fanns ju långt ner i hinkarna i sand... och med sin placering utgjorde de knappast någon brandrisk.

Ska jag tolka ditt "knappast" som 'nästan ingen alls'? unsure.gif

Att skicka ut eld bokstavligen vind för våg tycker iallafall jag tyder på dålig respekt för brandfaran. Kanske skulle det kallas allmänfarlig vårdslöshet eller något sådant om det antände någons egendom och kanske t.o.m. vållade personskador och dödsfall. unsure.gif

Jag har redan tidigare bekymrat mig över Ernsts - som det verkar - bristande insikt om brandfaran när han själv knåpat och uppmuntrat tittarna knåpa ihop diverse konstruktioner med glödlampor, tyg och papper.
netaave
Brandrisken är nog minimal, jag tänkte mer på skräprisken.
Skönt att höra att de plockat upp, och vad kul det måste varit att bo bredvid, följde du det som hände på plats?
Blev ägarna nöjda, för visst är det privatägda som "lånas"
*Felix matte*
CITAT (Posse @ 26-08-2004, 21:58)
Ska jag tolka ditt "knappast" som 'nästan ingen alls'? unsure.gif

Att skicka ut eld bokstavligen vind för våg tycker iallafall jag tyder på dålig respekt för brandfaran. Kanske skulle det kallas allmänfarlig vårdslöshet eller något sådant om det antände någons egendom och kanske t.o.m. vållade personskador och dödsfall. unsure.gif

Jag har redan tidigare bekymrat mig över Ernsts - som det verkar - bristande insikt om brandfaran när han själv knåpat och uppmuntrat tittarna knåpa ihop diverse konstruktioner med glödlampor, tyg och papper.

Idag hittade min make en knappnål i dammsugarmunstycket (heter det så?) (Dual Action... är det iaf)
VAD hade väl inte kunnat hända OM knappnålen legat kvar på golvet och Felix fått den inkilad i trampdynan!!!??? ohmy.gif
Kunde kanske maken och/eller jag åtalats för allmänfarlig vårdslöshet eller framkallande av fara för annan?
Posse... jag tror att du skämtar laugh.gif biggrin.gif
Posse
CITAT (Felix matte @ 26-08-2004, 22:15)
CITAT (Posse @ 26-08-2004, 21:58)

Ska jag tolka ditt "knappast" som 'nästan ingen alls'?  :unsure:

Att skicka ut eld bokstavligen vind för våg tycker iallafall jag tyder på dålig respekt för brandfaran. Kanske skulle det kallas allmänfarlig vårdslöshet eller något sådant om det antände någons egendom och kanske t.o.m. vållade personskador och dödsfall.  :unsure:

Jag har redan tidigare bekymrat mig över Ernsts - som det verkar - bristande insikt om brandfaran när han själv knåpat och uppmuntrat tittarna knåpa ihop diverse konstruktioner med glödlampor, tyg och papper.

Idag hittade min make en knappnål i dammsugarmunstycket (heter det så?) (Dual Action... är det iaf)
VAD hade väl inte kunnat hända OM knappnålen legat kvar på golvet och Felix fått den inkilad i trampdynan!!!??? ohmy.gif
Kunde kanske maken och/eller jag åtalats för allmänfarlig vårdslöshet eller framkallande av fara för annan?
Posse... jag tror att du skämtar laugh.gif biggrin.gif


Det gör jag verkligen inte!!!
Fenja
Jag tror att Posse lider av kronisk PMS eller något likartat elakt...
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon