fjodor
EVERT
- kursen för killar som vill bli karlar!

SYFTE
Syftet med kursen är att ge en fingervisning om hur vi grabbar skall ta igen den mark som vi genom de senaste åren har förlorat gentemot det svagare könet.
Syftet är också att utveckla de bästa "grabbsidorna" bland förbundets medlemmar.
Med kursen vill vi också stärka det manliga självförtroendet genom att ge kunskaper i hur man visar var skåpet skall stå.

MÅLGRUPP
Kursen vänder sig i första hand till de grabbar som känner att de har fått
sin position gentemot kvinnan försvagad i såväl yrkeslivet som i det civila
i allmänhet.
Kort sagt vänder sig kursen till de grabbar som vill ha lite mer choklad på skjortan.

KURSPROGRAM FÖR KILLKURSEN EVERT

MÅNDAG
12:00-13:00
SAMLING
Vi tar en bärs, vilar lite på sofflocket och bläddrar i fibban.
13:00-15:00
INLEDNINGSDISKUSSIONER
Hur kan vi vända på kalsongerna mer än fyra gånger?
Hur ska vi få bort kärringarna från trafiken?
15:00-17:00
Vi kollar igenom ett par gamla videoinspelningar från tipsextra.
17:00-
Kamratafton med grogg och p-rulle.
TISDAG
10:00
Sovmorgon.
10:00-12:00
DISKUSSIONER
Vilken deoderant döljer svettlukten bäst?
Så tvingar man kärringarna att vara hemma med ungarna!
Hur man vänsterprasslar med grannens dotter utan att kärringen märker!
Kvinnlig rösträtt! Bara i kommunvalen, eller inte alls?
Inbjuden gästföreläsare: Jan Guillou.
12:00-13:00
Lunch: Råbiff och Stor Stark!
13:00-17:00
Lumparminnen...
20:00-
Vi jagar höns på Statt.
ONSDAG
10:00
Sovmorgon.
Eventuellt övernattande höns slängs ut!
10:00-10:20
Kaffekask!
10:20-12:00
FRAMTIDSFRÅGOR
Hur startar vi fler herrklubbar?
Hur förbättrar vi kontaktombudsverksamheten på våra Systembolag?
12:00-12:30
Lunch: Stångkorv och ölhävning!
13:00
Vi åker hem, ger kärringen en örfil och talar om var skåpet skall stå!
Lena N
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Berith
huh.gif huh.gif huh.gif huh.gif huh.gif
Lena N
CITAT (Berith @ 07-08-2004, 16:30)
huh.gif huh.gif huh.gif huh.gif huh.gif

Jag uppskattar verkligen manlig självironi. tongue.gif
Vicke
laugh.gif
Berith
Ok, jag förstår väl inte humorn i t.ex. Så tvingar man kärringarna att vara hemma med ungarna! -
Hur man vänsterprasslar med grannens dotter utan att kärringen märker!
och Vi åker hem, ger kärringen en örfil och talar om var skåpet skall stå!

unsure.gif

Har för mej att fjodor är ganska ung också...
wolkenkrabber
hehehehe, då e ja häldre en man en en karl,
fjodor
ung och ung.... beror kanske på VEM man jämför med..???

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
pejori
jättekul biggrin.gif laugh.gif laugh.gif
men nu är det ju så att när gud skapade mannen skämtade han bara biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Ok, jag förstår väl inte humorn i t.ex. Så tvingar man kärringarna att vara hemma med ungarna! -
Hur man vänsterprasslar med grannens dotter utan att kärringen märker!
och Vi åker hem, ger kärringen en örfil och talar om var skåpet skall stå!


tror att man inte ska ta allt så allvarligt. fjodor avser med säkerhet inte att det ska tas på allvar wub.gif rolleyes.gif laugh.gif
TeliaNet
det ver det vidrigaste jag hört, är det på riktigt?
andreas i uppsala
nej, det är ett skämt. biggrin.gif biggrin.gif ironi du vet. En klubb för killar som vill bli karlar laugh.gif lol
wolkenkrabber
näe andreas allt e dö seriöst, ja e me i den klubben han har börjat växa mycket snart kommer varenda kvinna vara ständigt gravid och fastkedjad vid spisen laugh.gif
Hannele
wacko.gif blink.gif Är inte rötmånaden slut?
Lena N
Detta är ju den sorts självironi som kvinnor sysslat med i årtionden. Exempel

Välkomna i klubben alla modiga män. wub.gif
myskmadra
Vad tyst det blev............................
Eva i Skåne
CITAT (fjodor @ 07-08-2004, 16:12)
Vi åker hem, ger kärringen en örfil och talar om var skåpet skall stå!

Man får väl hoppas att den KÄRA HUSTRUN har brödkaveln beredd då laugh.gif

Eller nej, inget våld i familjen eller någon annanstans. wub.gif Men visst tycker jag att man kan få skratta, så länge man ser ironin i det hela.



" Är inte rötmånaden slut?" Härlig kommentar Hannele laugh.gif laugh.gif
Annica i Sörmland
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Jag har hört den förut... Fick den av en karl jag kände en gång, känns som evigheter sen hemma i Värmland... Nåja, den är fortfarande lika bra!! laugh.gif laugh.gif
gammelnalle
CITAT (Lena N @ 07-08-2004, 19:43)
Detta är ju den sorts självironi som kvinnor sysslat med i årtionden. Exempel

Välkomna i klubben alla modiga män. wub.gif

Tack för den länken Lena!!! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif tongue.gif laugh.gif


Fjodor:

Har du ingen länk till hur man anmäler sig???
När går nästa kurs?
Vad kostar den?
Får även kärringar deltaga?





OCH OM NI INTE FATTAR IRONIN: JA DÅ........
fjodor
Vet ej!"!!



-På ett år har min syster blivit av med 90 kilo överflödigt fett.
-Vad använde hon för bantningsmetod ?
-Hon kastade ut sin man.
smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif
gammelnalle
Pelle hade börjat på brandförsvaret i Järnforsen. Han var alldeles ny där och saknade vana med släckningsarbete. Telefonen ringde och en hysterisk dam gapade i andra ändan.
-Det brinner utav bara helvete hemma hos oss.
-Har du försökt med vatten, undrade Pelle.
-Ja det är klart att jag har gjort det, men det hjälper inte, fortsatte den upprörda damen.
-Då är det ingen idé att vi kommer, sa Pelle, för vatten är det enda vi har.
Smekajsa
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Den är "skojig"...............

det var en "kurs" som florera via telefax mellan arbetsplatser i början på
90-talet
den,Gurkan och många andra
amaira
Har inte läst förrän nu, då jag tänkte att jag i alla fall ska titta vad den handlar om.

Räknar mig själv till kategorin "känsliga fruntimmer", mest för att jag blir så less på en viss sorts "jargong", som under benämningen "det är ju bara skoj!", ändå hjälper till att befästa fördomar - och (faktiskt) ursäkta dem som ursäkt behöver.

Det hindrar inte att jag inte kan låta bli att skratta huh.gif sleep.gif , för jag har svårt att motstå humor...


Men ... vad sägs om lite seriösa inslag i debatten? Som motvikt? För att sätta humorn på rätt plats?

Ska jag vara ärlig, så skrattar jag nog lite mera åt "gurkan" än åt Evert-kursen...

Liksom jag är övertygad om, att männen i sammanhanget tycker evert-kursen är bra mycket roligare än "gurkan".




En av mina ... jaja, jag ÄR på skrivhumör, nu drar skriv-klådan iväg med mig wub.gif ...från början:
En av mina allra roligast historier, (gåta) är en "sån där", som alla tjejer skrattar vansinnigt åt, och männen har svårt att dra på mun åt. Men den ÄR JU så kul!!!

Jaja, jag ska berätta den då.

- En skurkärring, en påskhare, och en mycket stilig och intelligent man, klev in i en hiss för att åka ner från 12-te våningen. Vem tryckte på hissknappen?

- Skurkärringen förstås!!! De andra är ju bara fantasi-figurer!!! tongue.gif tongue.gif tongue.gif


En till jag brukar ta i samma veva:

- Vilken tidning var det som hade denna text på sina löpsedlar?
"Man kastade ut hustrun genom fönstret från sjunde våningen!"

- Expressen.

- Javisst, men vilken tidning var det som hade dessa löpsedlar?
"Kvinna kastade ut sin man genom fönstret från sjunde våningen"

- Veckomagasinet "Vackrare hem".

Sedan brukar jag avsluta med denna, för jämviktens skull, och som lite plåster på såren för männen i sällskapet, som inte brukar vara särskilt roade vid det här laget.


- Vad ser en man när han ser en blondin djuuuuupt in i ögonen?
- Bakhuvudet



Sådärja, nu har jag bidragit till "jargong" och "fördomar". Jag har inget emot humor. Och många gånger behövs humorn och skrattet, när verkligheten är sådan att skrattet fastnar i halsen....

Det är ett "verktyg", ett livsverktyg. Om det kan användas rätt.


Vad är det, egentligen som är så "roligt" med de här vitsarna, att de fortsätter leva vidare i all oändlighet? Om inte en sorts djup undre "sanning"? Det finns någonting som berör i dem, och de berör djupt.

För vem har inte varit i den situationen, att de önskat sig både "att åka hem och visa kärringen var skåpet ska stå", och "köpa sig en gurka istället"!

Relationer är inte lätta! Och förälskelse och passion bidrar inte till lättheten precis.
Inte heller är konfliktlösning någon lätt historia, inte ens innan "kärleken" kommer in i bilden.

Sedan bär vi så många inre drömmar och föreställningar, som inte alltid stämmer överens med verklighetens värld. Förutom allt "gammalt" som vi bär med oss, och som spökar när vi minst anar det.

Som extra krydda på allt det här, ÄR män och kvinnor olika i sitt tanke- och kommunikations-"språk".

"Det svaga könet" - är nog bägge könen, i relation till det andra!!!

Och jag tror faktiskt, att i botten av alla dessa "roliga historier" som roar ofantligt - ligger en stor besvikelse och ruvar, och en djup rädsla, som uttrycks i "förakt".


Ibland kan jag lyssna på andra kvinnor (högutbildade, kloka - i andra sammanhang- intelligenta) som "förfaller" till de gräsligaste "angrepp" på olika män, i fantasins värld. Och skrattar så de håller på att ramla omkull.

Jag förstår inte humorn, tycker bara synd om dem, och de män som de inte lyckas få en mer fungerande relation till.


Som tur är, lever de inte ut dessa elakheter på männen. Tvärom är de mycket respektfulla människor. Så på det viset är det väl en sorts "säkerhetsventil".

Men ... allt detta finns ju, inuti dem! Och sådant som vi bär inom oss, brukar också vara "drivande". Ännu mer, om vi inte erkänner och förstår det.
Då förstår vi inte heller elakheten som "slingrar sig ut" när vi inte ser det. Som ormen i paradiset. Och ger "motparten" vatten på sin kvarn!!! Och så fortsätter det, för det ÄR ett "samspel" som gäller för bägge parter.

Och då kan vi då välja.

Vill vi fortsätta bära detta samspel, som har en inre styrande förmåga därför att den bottnar i vår egen sårbarhet. Eller vill vi - har vi MODET - att "lyfta fram" sårbarheten i ljuset, och försöka lära oss språket?

Möta våra demoner öga mot öga, eller låta dem driva oss inifrån vårt mörker?

Jag har inget emot dessa historier, faktiskt! Inte i sig själva.
Det jag har "emot", är bristen på kunskap om "syftet".

Nog är roliga historier bra mycket roligare, om de inte roar på någon annans bekostnad!


En annan sak som jag automatiskt reagerar på, vad gäller evert-kursen, det är glorifierandet av spriten. Bärs, stor stark, kaffekask, grogg.

Än en gång en "ursäkt" som ger stort utrymme för den som så behöver. Högt till tak. Man söker sig till människor och situationer som bekräftar ens "sanningar" (särskilt om sanningarna inte är sanna), något som gäller alkoholberoende i allra högsta grad!

Alkoholism (tillsammans med depression, men många gånger hör beroendeproblematik och depression ihop) är nog i särklass vår största folksjukdom.

Men ingen annan sjukdom ger upphov till så många roliga historier!
Inte heller är någon annan sjukdoms bärare så föraktade.

Många sätter likhetstecken mellan "alkoholist" och "parksoffa/ a-lagare".
De som syns på våra parksoffor, är enbart en minoritet. De flesta har (fortfarande, det försvinner när sjukdomen framskrider) jobb och familj.

Sådär, nu har jag skrivit av mig en del tankar wub.gif Tackar så mycket för "tillfället till det"! *bockar och bugar*


Kramisar från amaira smile.gif
gammelnalle
Tråkigt amaira OM du tog illa vid dig... det var inte meningen.

Jag tänker inte försvara "Evert"... jag har inte skrivit den och står inte för något i den. Själv tycker jag att Gurkan var minst lika rolig...men står inte för den heller.

Men det var jag som utfärdade varningen .... och jag tycker att jag då VISAT att jag INTE står för vad som skrevs.. utan att jag förstår att det finns folk som KAN ta illa upp.


Kanske har jag en "dålig humor" som skrattar åt den typen av skämt.

Själv har jag aldrig gillat slapsticks, när folk kastar tårtor på varandra eller gör varandra illa (Se tex Helan och Halvan eller Charlie Chaplin) Tycker enbart det är löjligt.

Alla skämt om blondiner, Präster,Politiker, Militärer, skottar, snåla smålänningar, finnar (var ju nyligen en ganska "ful" historia om finnen som sökte jobb.. eller var det en same...).....ja listan kan göras HUR lång som helst... skall vi "förbjuda" dessa skämt??? Eller skall vi skratta MED varandra?

Och nu skall jag trakassera jägarna....

Gustav var på väg hem med kon från hagen. Det var under älgjakten och plötsligt small ett skott och kon for i backen som en tomsäck. Gustav lade sig på alla fyra för att kika vad som hänt kon och då hörde han, viskande från en buske.
-Ska vi knäppa kalven också ?
Dzad
Typiskt kvinnor att tycka att "gurkan" är ok, medan evertkursen inte passar sig! tongue.gif
amaira
CITAT
Tråkigt amaira OM du tog illa vid dig... det var inte meningen.
Det har jag inte. Synd att jag inte lyckades förmedla det, i det jag skrev.
så, Gammelnalle, ta det inte så allvarligt du tongue.gif .

Jag la bara till en aspekt, som jag inte tror gör någon skada, eller skadar någon.

Humor är KUL!!! Att ibland även gå innanför ytan, tror jag enbart är nyttigt, lika nyttigt som humorn i sig.

Var inte orolig Gammelnalle, jag "tål ganska mycket" - men tack för din omtanke i alla fall. wub.gif

CITAT
Typiskt kvinnor att tycka att "gurkan" är ok, medan evertkursen inte passar sig!

Ja, visst är det! Det var just det jag skrev.

kramisar igen biggrin.gif smile.gif wub.gif tongue.gif rolleyes.gif /amaira
gammelnalle
CITAT (amaira @ 11-08-2004, 14:01)
CITAT
Tråkigt amaira OM du tog illa vid dig... det var inte meningen.


Det har jag inte. Synd att jag inte lyckades förmedla det, i det jag skrev.
så, Gammelnalle, ta det inte så allvarligt du tongue.gif .

Jag la bara till en aspekt, som jag inte tror gör någon skada, eller skadar någon.

Humor är KUL!!! Att ibland även gå innanför ytan, tror jag enbart är nyttigt, lika nyttigt som humorn i sig.

Var inte orolig Gammelnalle, jag "tål ganska mycket" - men tack för din omtanke i alla fall. wub.gif

CITAT
Typiskt kvinnor att tycka att "gurkan" är ok, medan evertkursen inte passar sig!
Ja, visst är det! Det var just det jag skrev.

kramisar igen biggrin.gif smile.gif wub.gif tongue.gif rolleyes.gif /amaira

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif Så bra då... jag tycker nog att du har varit rätt så "vild" själv så jag blev lite förvånad att just du skrev som du gjorde... Men precis som du ju säger det var ju JAG som la in för mycket i ditt svar..

Det ÄR svårt att kommunicera ENDAST med ord. I verkliga livet har vi betoningar , kroppsspråk, direktkontakt med "motparten OCH KAN AVLÄSA direkt om det går snett...


Sköt om dig !!!

Kramisar


björn
Lena N
CITAT (amaira @ 11-08-2004, 09:35)
en viss sorts "jargong", som under benämningen "det är ju bara skoj!", ändå hjälper till att befästa fördomar - och (faktiskt) ursäkta dem som ursäkt behöver.

Du har rätt amaira, de "karlar" som fortfarande är fast i de medeltida tankemönster som Evert står för kan säkert använda kursprogrammet för att befästa sina fördomar. wink.gif

Men samtidigt tror jag att de män som har sådan distans till Everts tankemönster att de kan skratta åt kursprogrammet, därmed tar ytterligare ett steg i rätt riktning. wub.gif

Såsom obotlig optimist och övertygad om att utvecklingen går i rätt riktning, så tror jag att alternativ 2 ger fler pluspoäng än alternativ 1 ger minuspoäng. smile.gif

Jag är gammal nog att kunna se att utvecklingen har rört på sig. För 40-50 år sedan skulle det säkert blivit övervikt för alternativ 1. Världen har blivit bättre, även om det finns mycket utrymme för ytterligare förbättringar. rolleyes.gif
Tesa
Så var det Herr Svensson som kom på sin giftasvuxna dotter tillsammans med "Herr Gurka"...
Nästa dag fick grannfrun se herr Svensson gå omkring i trädgården och runt huset och peka och prata i vad hon trodde var en mikrofon....vid något närmare beskådan (via kikaren) såg hon att han pratade med en...gurka.....
Nu tog då nyfikenheten överhand så hon gick ut och frågade helt sonika vad han höll på med....
- Jag visar bara nya svärsonen ägorna.....

..apråpå gurkor.... rolleyes.gif
*Felix matte*
Eller.... Apropå att detta är ett Trädgårdsforum laugh.gif

Ett par som varit gifta i 15 år håller på med arbete i sin trädgård. Frun står på alla fyra med ändan i vädret och rensar ogräs i rabatten, när maken vräker ur sig:
- Gumman, du börjar lägga på hullet, du är ju lika stor som grillen...
Och för att bevisa det hela så gick han fram och måttade över fruns ända och sedan över grillen som stod på uteplatsen och utbrast halvskrattande:
- Vad var det jag sa, precis samma storlek !
Frun blev väldigt förnärmad av hans påhopp och beslutade sig for att han kunde gott göra resten av trädgårdsarbetet själv. Hon gick in och tilltalar inte maken mer resten av dagen. På kvällen när de går till sängs så kryper maken intill sin fru, så som bara makar kan... och undrar om de inte ska ha lite "kär-lek"? Frun vänder då ryggen
åt honom och visar tydligt sitt ogillande.
- Men vad är det gumman? frågar maken oförstående?
Frun svarar väsande, ironiskt och triumferande:
- Tror du verkligen... att jag tänder upp den här stora grillen för en ynka liten "prinskorv"...
Fialotta
CITAT (Felix matte @ 11-08-2004, 22:55)
Eller.... Apropå att detta är ett Trädgårdsforum laugh.gif

Ett par som varit gifta i 15 år håller på med arbete i sin trädgård. Frun står på alla fyra med ändan i vädret och rensar ogräs i rabatten, när maken vräker ur sig:
- Gumman, du börjar lägga på hullet, du är ju lika stor som grillen...
Och för att bevisa det hela så gick han fram och måttade över fruns ända och sedan över grillen som stod på uteplatsen och utbrast halvskrattande:
- Vad var det jag sa, precis samma storlek !
Frun blev väldigt förnärmad av hans påhopp och beslutade sig for att han kunde gott göra resten av trädgårdsarbetet själv. Hon gick in och tilltalar inte maken mer resten av dagen. På kvällen när de går till sängs så kryper maken intill sin fru, så som bara makar kan... och undrar om de inte ska ha lite "kär-lek"? Frun vänder då ryggen
åt honom och visar tydligt sitt ogillande.
- Men vad är det gumman? frågar maken oförstående?
Frun svarar väsande, ironiskt och triumferande:
- Tror du verkligen... att jag tänder upp den här stora grillen för en ynka liten "prinskorv"...

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

wub.gif wub.gif
*Felix matte*
Kvinnlig logik

En man kör på en landsväg.
En kvinna kör på samma väg men åt motsatt håll.
När de möts lutar kvinnan sig ut från fönstret och ropar
"Gris!".
Mannen sticker omgående ut sitt huvud från bilfönstret och ropar
jävla kärring!!".
Båda fortsätter sin färd.
När mannen efter en liten stund kör genom en kurva,
kolliderar han med en enormt stor jättegris som står på vägen.
Mannen dör.
Tänk om män kunde lyssna någon gång...!
lotta_
Bra Felix matte! Den var kul.
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Viveka
Hagbard Handfaste till Lycklige Ture: Det finns bara två saker man kan vara säker på här i världen. Och nummer ett är: Karlar är smartare än kvinns!

Lycklige Ture: Och vad är nummer två?

Hagbard: Jorden är platt!
Evin
OM min man betedde sig så där , hade han inte haft nån kärring där hemma att ge en örfil.....Hon hade redan stuckit med en kvinnodyrkare... wub.gif

/E - som inte hittar det stora nöjet att dricka öl och kolla på porr....

Psst...Fast gillade den ändå så pass att den blir spam mail till vännerna smile.gif
Och frågan är väl om det inte är en tjej som har skrivit historian...
huh.gif
*Felix matte*
CITAT (lotta_ @ 12-08-2004, 22:25)
Bra Felix matte! Den var kul.
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Tyckte jag också laugh.gif laugh.gif laugh.gif
amaira
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
_underground_
CITAT (Dzad @ 11-08-2004, 13:40)
Typiskt kvinnor att tycka att "gurkan" är ok, medan evertkursen inte passar sig! tongue.gif

Jag kan inte förstå hur man kan jämföra "Evert" med gurkhistorien.
Evert tar tydligt upp att mannen ska "äga" kvinnan i stort sett; visa var skåpet ska stå, få bort käringarna från trafiken, tvinga käringarna att vara hemma med ungarna, vänstra med grannens dotter (vilket låter lite läskigt). osv. Och ja just det! Den hade jag missat! "Vi åker hem, ger kärringen en örfil och talar om var skåpet skall stå!"

Och nu till gurkan. För det första så kan ju den gälla likaväl för män som för kvinnor, eller hur?
Den tar inte på något sätt upp att man ska trycka ner sin partner, den säger istället ungefär att man kan ta en gurka ISTÄLLET för att behandla sin partner som skit, eller hur?

Visst skrattade även jag åt evert OCH gurkan, men jag håller med om vad någon sa här tidigare. Såna här skämt hjälper faktiskt till att hålla fast vid gamla könsroller. Sånt som vi väl vill komma bort ifrån.
*Felix matte*
CITAT (_underground_ @ 13-08-2004, 10:24)
Visst skrattade även jag åt evert OCH gurkan, men jag håller med om vad någon sa här tidigare. Såna här skämt hjälper faktiskt till att hålla fast vid gamla könsroller. Sånt som vi väl vill komma bort ifrån.

Så sant som det var sagt. wub.gif
gammelnalle
CITAT (Felix matte @ 12-08-2004, 22:16)
Kvinnlig logik

En man kör på en landsväg.
En kvinna kör på samma väg men åt motsatt håll.
När de möts lutar kvinnan sig ut från fönstret och ropar
"Gris!".
Mannen sticker omgående ut sitt huvud från bilfönstret och ropar
jävla kärring!!".
Båda fortsätter sin färd.
När mannen efter en liten stund kör genom en kurva,
kolliderar han med en enormt stor jättegris som står på vägen.
Mannen dör.
Tänk om män kunde lyssna någon gång...!

Öhhh????

När kommer poängen???


wacko.gif blink.gif wink.gif biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon