Full version: Flickor är onda !
gammelnalle
Jodå...

http://www.onodigtvetande.se/content/evil/evil.shtml

smile.gif



OCH ta det inte så allvarligt!!!!
Fenja
Absolut!! biggrin.gif tongue.gif Akta dig gamla Nalle!!
Mvh
Fenja
amaira
Hmmmm ... är inte helt övertygad...

Flickor är roten ur det onda, vilket är ett helt annat tal!!! Men vilket?
Är det nån som kan räkna ut det?
Finns här något matte-geni?

/amaira
Eva i Skåne
Hoppas DU inte råkat ut för några onda flickor, Nalle!!! rolleyes.gif laugh.gif wub.gif
el_fishko
CITAT (amaira @ 09-08-2004, 15:05)
Hmmmm ... är inte helt övertygad...

Flickor är roten ur det onda, vilket är ett helt annat tal!!! Men vilket?
Är det nån som kan räkna ut det?
Finns här något matte-geni?

/amaira

nej, pengar är roten ur det onda. Flickor är roten ur det onda i kvadrat= det onda
amaira
Åh tack el_fischko! Jag har aldrig varit särskilt lysande i matematiskt tänkande rolleyes.gif
Gossen Ruda
Glädjedödaren tar sig ton. Det finns ju ett talesätt: Som fan läser bibeln. Det tycks vara fallet här. Det står i 1:a Timoteusbrevet, 6:10 följande: Ty penningbegäret är en rot till allt ont. Dvs inte pengar i sig. Sen kan man diskutera kvinnobegäret men då blir det andra uträkningar.
Orchid
Hehe, den var riktigt rolig biggrin.gif
gammelnalle
CITAT (Orchid @ 09-08-2004, 22:00)
Hehe, den var riktigt rolig  :D

Vilken "DEN"..... gossen Rudas citat? (som herr mezzerschmitdt bezzerwisser måste kommentera: Jag vet att du har rätt Åke, men du måste sätta citattecken... annars blir det fel... alltså att citatet tar slut efter "allt ont".... Resterande står ju inte i bibeln... biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif Det är skoj att vara glädjedödare ibland..... smile.gif smile.gif smile.gif biggrin.gif laugh.gif tongue.gif )


"Onda flickor" var en ny bekantskap för mig... så NEJ EVA!! jag träffar bara "snälla flickor"..... biggrin.gif laugh.gif tongue.gif

Den första bekantskapen med att dra roten ur namn som jag hade var:
'
Roten ur NISSE= Tre ESS , smakar som smör. (En gammal reklamslogan från 60(?)talet...

NISSE = NIE SS
roten ur NIE = 3 roten ur SS=S dvs 3S (Tre Ess...)

HÄPP!!!
TeliaNet
"tre ess"
det var långsökt, gammelnalle, riktigt långsökt!
vet inte riktigt vad jag ska tycka wacko.gif
gammelnalle
CITAT (TeliaNet @ 09-08-2004, 23:31)
"tre ess"
det var långsökt, gammelnalle, riktigt långsökt!
vet inte riktigt vad jag ska tycka wacko.gif

Skjut inte på mig... jag spelar bara piano...

Jag har INTE hittat på någon av de båda (bägge?) uträkningarna.

MEN jag VET att vi var många som LÄRDE oss hur man räknar med bokstäver och hur man fick och inte fick göra i formler. TACK vare en MATTELÄRARE som fick oss att åtminståne småle en smula. MED så enkla "knep" som bl.a. att visa hur man drar roten ur NISSE....

eller hur man kvadrerar tal som 15, 25, 35, 45, 55, 65, 75, 85, och 95 i huvudet... 65 i kvadrat blir 4225... DET har jag inte lärt utantill utan tack vare hans "knep" går det automatiskt....
eller 11ans tabell 11*45 = 495 (kommer automatiskt.. inga 10 ggr åså lägga till... utan bara PANG!!!)

Det fina med Sverige är att vi fortfarande FÅR tycka olika... så passa på att tyck.. i morrn kanske det är förbjudet!!??? wacko.gif blink.gif wink.gif
TeliaNet
i dagen skolor existerar inte räkna i huvudet, enbart den lilla räknedosan.
personligen räknar jag lika bra ut pytagoras sats(roten ur: A^2+B^2=X)som räknemaskinen gör.
gammelnalle
CITAT (TeliaNet @ 09-08-2004, 23:51)
i dagen skolor existerar inte räkna i huvudet, enbart den lilla räknedosan.
personligen räknar jag lika bra ut pytagoras sats(roten ur: A^2+B^2=X)som räknemaskinen gör.

Härligt Claes att DU åtminståne tänker... det är en bristvara hos många elever (och vuxna för den delen) Och den däringa räknedosan räknar fel.....

Testa själv med att dela 10 med 3... inte blir svaret 3 1/3 .. utan 3,3333333333333333 osv
TeliaNet
det finns dock saker man inte kan räkna i huvudet och det är elläraformler.
COSFI
VAR
effekttrianglar
ska ge mig på att studera detta hemma med lite böcker.
gammelnalle
CITAT (TeliaNet @ 10-08-2004, 00:09)
det finns dock saker man inte kan räkna i huvudet och det är elläraformler.
COSFI
VAR
effekttrianglar
ska ge mig på att studera detta hemma med lite böcker.

vofför det då??
Nu börjar våra inlägg bli "far out" och alldeles för esoteriska... men du kan väl PMa mig om cos fi och VAR... cos fi kan man lära sig vissa "tumregler" för. Ex 27, 30, 45 och 90 grader (och här kommer Pythagoras in...)
VAR är ju egentligen tangens och cotangens.....

god natt claes... (en annan måste ju jobba,... du har skollov nån vecka till...)

björn
Orchid
CITAT (gammelnalle @ 09-08-2004, 23:23)
CITAT (Orchid @ 09-08-2004, 22:00)
Hehe, den var riktigt rolig  biggrin.gif

Vilken "DEN"..... gossen Rudas citat? (som herr mezzerschmitdt bezzerwisser måste kommentera: Jag vet att du har rätt Åke, men du måste sätta citattecken... annars blir det fel... alltså att citatet tar slut efter "allt ont".... Resterande står ju inte i bibeln... biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif Det är skoj att vara glädjedödare ibland..... smile.gif smile.gif smile.gif biggrin.gif laugh.gif tongue.gif )


"Onda flickor" var en ny bekantskap för mig... så NEJ EVA!! jag träffar bara "snälla flickor"..... biggrin.gif laugh.gif tongue.gif

Den första bekantskapen med att dra roten ur namn som jag hade var:
'
Roten ur NISSE= Tre ESS , smakar som smör. (En gammal reklamslogan från 60(?)talet...

NISSE = NIE SS
roten ur NIE = 3 roten ur SS=S dvs 3S (Tre Ess...)

HÄPP!!!


Aha.. nä jag menade din länk "flickor är onda" smile.gif
amaira
Det är verkligen fascinerande med matematik!!!

CITAT
...går det automatiskt....eller 11ans tabell 11*45 = 495 (kommer automatiskt.. inga 10 ggr åså lägga till... utan bara PANG!!!)


Precis! PANG! wacko.gif

PANG *totalblankt* *vitt*
Kan lika gärna bli slagen i huvudet med ett basebollträ.

Sorgligt egentligen (för mig, det här med blank-outen), för matematik ÄR vackert (har jag hört), och ett språk för den så djupt fascinerande kvantfysiken. Eller fysik över huvud taget, inklusive astronomi.

Jag klarar av bokstäver i alla fall, ofta galant, så jag får nöja mig med det. Siffrorna vill sig inte, de "bråkar" med mig, rymmer, försvinner ur minnet, hoppar fram ur mörka hörn och ropar "BU!", och beter sig allmänt odrägligt och oförutsägbart. *dumma! mad.gif *

Fast ... lite kan jag ju räkna ju ... och jag är ganska bra på att räkna ut saker, när det inte krävs siffror för det rolleyes.gif

Lyllo er, som är vän med matematiken!!! wub.gif
Gossen Ruda
Jag gillar matematiken med olika siffersamband och sånt. Tyvärr är det inte helt enkelt för mitt sifferminne är begränsat. Närmare bestämt till ett. Jag kan enkelt komma ihåg ett tal, även stort, men så fort ett annat dyker upp ramlar det första bort. Med automatik. Fast helt borta är det inte, det kan dyka upp senare och spöka.

Kan ställa till det i jobbet, på Telia sysslar vi som bekant med nummer. Telefonnummer. tongue.gif
amaira
CITAT
på Telia sysslar vi som bekant med nummer


Då ska du få gissa mitt yrke! (Fast nu jobbar jag förstås inte)

Min arbetsplats är gatan. Och när jag får trettio kronor av mina kunder, får de sex tillbaka. rolleyes.gif rolleyes.gif

Fast numera är ju taxan höjd, så det funkar inte.

Före "trettio kronor", gick det bra med tjugo också tongue.gif


rolleyes.gif /amaira
gammelnalle
Jag TROR jag vet vad har för ett yrke.... sleep.gif

Den manliga varianten kallas för P-nissar och det LÅTER ju kul.....smile.gif smile.gif smile.gif

Jag har för mig att det heter Dyskalkyli när siffrorna bråkar...

Och Matematik är , för mig, inget "skolämne" utan ett redskap till hjälp för oss att klara vardagen.

Jag har en dotter som nu har gått ut årskurs ett på gymnasiet och hon fick inte ens IG i matematik A (som är en repetion av grundskolan) så ILLA är hennes Dysfunktion när det gäller skolmatte... men mina "knep" KAN hon så många lärare TROR hon är duktig ÄVEN i Matte.

Och att MUSIK byggs av matematiska byggklossar är väl allom bekant... men inte behöver man vara duktig matematiker för att vara en duktig musiker int...
amaira
CITAT
Jag TROR jag vet vad har för ett yrke....  


Nänä, det var fel. p-nissar - lapplisor? Vad tar de betalt för, som kostar (kostade före taxe-uppgång) 24 kr? Eller, 14 kronor, en gång i tiden...

Men tanken var rätt rolleyes.gif
Gissa igen.
gammelnalle
CITAT (amaira @ 10-08-2004, 17:25)
CITAT
Jag TROR jag vet vad har för ett yrke....  


Nänä, det var fel. p-nissar - lapplisor? Vad tar de betalt för, som kostar (kostade före taxe-uppgång) 24 kr? Eller, 14 kronor, en gång i tiden...

Men tanken var rätt rolleyes.gif
Gissa igen.

jag trodde du växlade 30 kronor och så fick man 6 femmor tillbaka????

SÅ tänkte jag... men busschaufför då? (eller spårvagn kanske..)

NU MÅSTE DET VA RÄTT!!!
smile.gif smile.gif smile.gif
amaira
CITAT
NU MÅSTE DET VA RÄTT!!!


Du är inte så tokig på att räkna (ut saker). Jo, det är rätt. (men spårvagn har jag aldrig kört)
gammelnalle
CITAT (amaira @ 10-08-2004, 17:36)
CITAT
NU MÅSTE DET VA RÄTT!!!


Du är inte så tokig på att räkna (ut saker). Jo, det är rätt. (men spårvagn har jag aldrig kört)

har sagt det förut (men aldrig akterut..) Matte är bra men Husse är inte fullt så bra...

biggrin.gif biggrin.gif

"En busschaufför, en busschaufför, det är en DAM med glatt humör..."
el_fishko
CITAT (gammelnalle @ 10-08-2004, 19:45)
CITAT (amaira @ 10-08-2004, 17:36)
CITAT
NU MÅSTE DET VA RÄTT!!!


Du är inte så tokig på att räkna (ut saker). Jo, det är rätt. (men spårvagn har jag aldrig kört)

har sagt det förut (men aldrig akterut..) Matte är bra men Husse är inte fullt så bra...

biggrin.gif biggrin.gif

"En busschaufför, en busschaufför, det är en DAM med glatt humör..."

vad läbbigt käck du är unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon