Tommy
Vi skall möblera om i rabatterna här hemma i höst och tänkte - efter många kloka personers tips - inte slänga några överblivna växter utan hellre plantera dem i en pallkrage.

Frågan är bara hur pallkragen skall placeras. I sol, halvskuggigt eller skuggigt?
(Naturligtvis beronde på plantvalen men...)

Hur mång kragar "högt" tycker ni att jag skall bygga? Räcker två?
Betty
Min månskensrabatt är två kragar lång och två kragar hög. Den är fylld med mest vitblommande växter, både perenner och annueller. Den står i "husskugga" i norrläge med tidig morgonsol och sen kvällssol. Jag tycker att två kragar högt blev jättelagom! smile.gif
miall
Betty, vilka blommor har du i din vita rabatt i skugga? Precis en sådan önskar jag mig nämligen, och behöver tips på vad som överlever.
Sulan
Två på höjden räcker absolut, det rymmer till och med lupinens långa rötter.
Växter med grunda rotsystem ska du tänka på att flytta över så fort som möjligt så att de hinner "växa fast". Jag övervintrade en del växter som jag tog från min gamla trädgård för att ha i den nya och tyvärr strök det med en del växter som "frös upp" ur jorden. Jag satte mina i slutet av oktober (zon 2-3).
Betty
I min skuggrabatt
Perenner: Jätterams, Malört, Astilbe, fyra olika Hosta, Trolldruva.
Annueller: Helichryssum, Bacopa och två olika tobak.
kerstin z5-6
för skugga kan tilläggas -Vit tolvgudablomma , silverfärgad Heucera -Silver shadow eller silver scroll , Vit låg stormhatt , Vit plister -snabb o växtvillig marktäckare -Lite för växtvillig kanske smile.gif
Vit krollilja ,( lilium martagon )
Brunnera macrofylla Jack Frost-med silvervariegerade blad o förgätmigejblommor på våren ,
Lungört -pulmonaria -finns namnsorter med helt vita blad-silver vita )
samt vit Julros , vita primula , och vita verbascum -kungsljus -som lever i vilket läge som helst ... tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon