Full version: Getingar överallt
Snöflinga
Absolut störande inslag i den f.ö. sköna sensommaren.

Sitter vi ute och fikar kommer dom som ett brev på posten mad.gif
Vid rensning i rabatten kommer de surrande ....

Vet att man inte skall vifta och ha sej, men vem kan låta bli ? Både
aggresiva och slöa,djävulska små kryp ..

Till vilken nytta ? Fågelmat: nej. Pollinering: tveksamt, där gör humlor och bin ett bättre arbete. Irritationsmoment 100%. Kan inte se något positivt i dem
mad.gif Tre stick hittills. DET GÖR ONT ! blink.gif
TeliaNet
jag håller med dig.
men nu när "GUD"/planeten skapade ett system med djur är det för att göra nytta, getingar gör även den nån nytta.
vi människor gör däremot ingen nytta då vi är högst upp på näringskedjan.
råse-marie
CITAT (Snöflinga @ 09-08-2004, 23:40)
mad.gif Tre stick hittills. DET GÖR ONT ! blink.gif

Nu fattar jag vad Lena PH sjunger om laugh.gif laugh.gif laugh.gif GETINGSTICK!!! sleep.gif
kristerh
CITAT (TeliaNet @ 09-08-2004, 23:45)
getingar gör även den nån nytta.

Getingar gör nytta genom att de äter en massa flugor, larver och andra skadeinsekter... bara de fortsätter med det och inte irriterar mig, jag har getingfobi och nu törs man inte äta ute längre, och på bussar far de omkring som...
krister
TeliaNet
har själv haft riktigt svår fobi för dem men det börjar lätta lite nu.
det värsta är när de flyger runt huvudet.
Tesa
Vi fick plötsligt in en massa getingar i huset häromveckan (började mitt elände redan då??) och vi upptäckte att de kom krypande ut ur en spricka i tapeten i verandan....så vi sprayade in gift och tejpade igen(dottern reagerar kraftigt på getingstick ..alltså ingen pardon...)
Och herredudj-vlar vilket väsen det blev.... hela verandaväggen lät som en gammal tramporgel.....
För att komma åt boet utifrån så fick vi kapa ner "Polstjärnan" som klängde sig 5-6 meter hög och taggig på utsidan...och då fick vi se flygtrafiken ordentligt...värre än Heathrow......
Vi har inte riktigt fått kål på dom ännu men gubben har tejpat igen utifrån också nu så hoppas vi att värmen gör resten......inte snällt men vad 17 gör man? unsure.gif
MRLINDELL
Vi hade gott om getingar som störde alla här i området. Det visade sig att JAG hade ett bo i mitt förråd/carport. Jag försökte ta det på insidan men insåg att det var en hel 60 cm bredd stort och ganska brett nedåt. Det satt och det var förenat med getinganfall att ens försöka ha sönder det.
Då satte jag upp en gammal dammsugare med bra sug vid öppningen (in/ut på boet). Sedan gick jag in i förrådet och borrade ett 5 mm hål rakt in i väggen och in i boet så klart. Sedan sprayade jag in RADAR med ett plaströr (halva tuben). När jag kom ut hörde jag .. zing .. zing .. zing .. zing .. hur getingarna sögs in i dammsugaren. Jag fyllde en dammsugarpåse med getingar och pumpade in Radar till det tystnade.
Satte sedan i en ny påse och fortsatte. Nu plockat jag dem ibland när några kommer på besök. Det har sedan dess varit relativt lungt, någon enstaka geting, dvs mycket färre. De lever ganska lokalt och hittar man boet kan man bli av med pinan.
ÅsaF
Vänta tills ni ser en flygande bålgeting. DET är grejor det. Tänk er en 3 cm lång geting med hängande ben. biggrin.gif Vanliga getingar är ju pygméer i jämförelse.
råse-marie
CITAT (ÅsaF @ 10-08-2004, 12:58)
Vänta tills ni ser en flygande bålgeting. DET är grejor det. Tänk er en 3 cm lång geting med hängande ben. biggrin.gif Vanliga getingar är ju pygméer i jämförelse.

Tack men jag är jätteglad om jag slipper ohmy.gif wacko.gif blink.gif unsure.gif
Snöflinga
BEUNDRANSVÄRT Tesa och MRLINDELL tongue.gif

Har själv blivit riktigt bra på att smascha dem med flugsmällan, även pytsat ut saftflaskor som dom små giriga liven drunknar i, STACKARNA smile.gif
Tesa
CITAT (Snöflinga @ 10-08-2004, 22:23)
BEUNDRANSVÄRT Tesa och MRLINDELL tongue.gif

...jag skall väl kanske inte ta åt mig nån ära.....det är nog mest gubben som gått i närstrid och jag har hejat på...på någorlunda säkert avstånd rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon