Betty
Ni som är så duktiga på fjärilar "och sånt" ... Vad är det jag har fotat?
Den sitter på insidan av altantaket. Jag mätte avståndet mellan vingspetsarna på den när den satt stilla en stund, 8 cm!!! Har aldrig förr sett någon så stor fjäril här (eller vad det nu är för nåt...).
Tesa
Kan detta vara samma... brunsprötad skymningssvärmare
Betty
Svårt att svara på... "min" svärmare har inte fällt ut de bakre vingarna...
Lyckades få en bild snett underifrån också.


I länken till den brunsprötade skymningssvärmaren står det " förekommer allmänt från Sk till To" Vad kan de tänkas mena med det? unsure.gif
Betty
Nu har jag jämfört "min" svärmare med flera bilder på Hyles gallii och jag är säker på att det är en sån jag har sittande under mitt altantak. Tack för hjälpen Tesa! smile.gif
yla
jättefin va den ialafall
o jag har inte fått se en sån bhuhubhubuhu sad.gif

rolleyes.gif
*Felix matte*
Är det kanske en Brunsprötad skymningssvärmare?
En likadan som din fanns i NSD för ett tag sedan... det var en som ville veta vad det var för fjäril.... jag har tyvärr inte sett om hon har fått svar.
Här ser du bilder på svärmare
Betty
Ja precis, en sån är det! smile.gif
Egentligen tycker jag att det är rätt läbbigt med insekter och sånt men den här är så stor och maffig så jag glömde alldeles bort att vara rädd! laugh.gif rolleyes.gif
*Felix matte*
Tror faktiskt att till o med jag skulle ta fram kameran om jag såg en sån bjässe biggrin.gif

jag tycker också att det är smått otäckt med alla kryp...
men på bild är de intressanta att studera
tongue.gif
Gossen Ruda
Kan bara bekräfta den tidigare bestämningen. Fast på "min" tid hette den Celerio galii. Den börjar flyga tidigare på kvällen än andra svärmare, även på dagen.
Betty
Nu flög den iväg! Den har sovit under altantaket hela dan.
Gossen Ruda
Glömde det där med To. Det betyder Torne lappmark. Vad gäller utbredningen av insekter så används förkortningar av landskapsnamnen. Utom beträffande Lappland som är uppdelad i olika lappmarker, Torne, Lycksele och ett par till. Alla finns nog uppräknade på nätet nånstans.
Betty
CITAT
oldwolfie Skickat den 10-08-2004, 14:31
--------------------------------------------------------------------------------
jättefin va den ialafall
o jag har inte fått se en sån bhuhubhubuhu  

Håller tummarna för att du också ska få så fint svärmarbesök! wub.gif


Tack för hjälpen Tesa, Agneta och Åke! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon