Full version: Elden är lös....
Tesa
Igår började det brinna i skogen på grannfastigheten här efter ett åsknedslag....Helikopter och brandmän bekämpade elden hela eftermiddagen och på kvällen hade de fått bukt med den....

Så då packar alla ihop och går hem...tydligen...för i morse tog det fart igen och ingen brandvakt var där och såg det innan det var för sent...
Idag har det blåst rejält här och markägare och grannar har hjälpts åt att försöka kontrollera elden...tillsammans med 2!!! brandmän och helikoptern.....som måste tanka emellanåt och försvinner i en timme och då hinner allt blossa upp igen....
Behöver jag säga att det brinner värre nu än igår......
....jag finner inga ord nästan....men nåt så dj-la korkat var det länge sen jag var med om..... blink.gif
TeliaNet
håll oss uppdaterade!
Fenja
Fy vad hemskt! Det verkar ha skötts osedvanligt korkat. Jag hoppas att inga fastigheter är i farozonen... Stackars dig, nu har du väl råkat ut för djävulskap så att det räcker för resten av livet?!!
All min medkänsla
Fenja
Tesa
Än så länge är det inga hus i farozonen...det närmaste är en liten fritidsstuga som nästan aldrig används...och vinden har mojnat nu på kvällen....så förhoppningsvis får dom det under kontroll nu.....

...själv känner jag mig trots allt "på säkra sidan" för det är åkrar, en bäck och en väg emellan vår skog och där det brinner....men det är för jäkligt för dom som drabbas... sad.gif
Tesa
Rapport...

Första dagen av branden beräknades 8 ha ha brunnit....idag handlar det om 100.....
2 dagars ganska stark vind har fått elden att sprida sig rejält och det brinner fortfarande...hittills idag har här varit stillt så nu har dom kanske en chans att få kontroll igen..
2 helikoptrar och manskap från 4 distrikt har satts in och nu hade dom även fått upp bandvagnar i skogen... så nu verkar dom ju ha insett allvaret iallafall.... wink.gif
Inga bostadshus skall i nuläget vara hotade men ett par fastigheter skall ha blivit evakuerade under gårdagen och 2 andra fastighetsägare som var bortresta blivit kontaktade.......vänder vinden så kan det gå fort....

Usch..det är lite otäckt det här....... blink.gif ....man har inte mycket makt mot naturen....och det är väl just den som kan rädda det här...brandledningen tror inte att dom får stopp på det förrän det kommer ett rejält regn....
yla
fy sjutton
jag dansar regndans för er
hoppas att dom får ordning på allt
*Felix matte*
Branden
Vi får nog alla göra som Oldwolfie....
Håller tummar och tår att ni får ösregn och de får stopp på elden.
Tesa
Tack för länken Felix matte....Aftonbladet är annars en sida jag ALDRIG går in på.......för min dator och mitt modem fixar inte all reklam och popupgrejor som finns där...(det tog ungefär 5 min att få upp sidan rolleyes.gif )

Men att det tom står i Aftonbladet tyder ju på att det är "allvar"....tills idag har det inte nämnts ens i de lokala nyheterna... vad jag hört...

Det är mycket upprörda känslor här....nån markägare har väl läst lusen av räddningschefen....andra markägare får inte vara med i släckningsarbetet för att dom är för skröpliga (iofs med rätta)...men det är nog inte lätt att stå och bara se på när ens egendom går upp i rök....och efter några dygn så börjar väl ork och tålamod tryta även för dom som är friska....

Tur i oturen så är det väl mest "skräpmark" det brunnit på...mager bergsmark med inte alltför stora värden i skogen....
andreas i uppsala
En positiv sak är iallafall att känsliga växter och annat gynnas av bränder och askan, har jag hört wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon