Full version: vad heter växterna?
Jesper1986
Jag har tre bilder på tre växter som inte jag vet vad dem heter...vet ni???
Fenja
DET HÄR måste vara ett sorts rekord också....... Du kanske kan visa bilderna så är det lite lättare att svara dig?
Mvh
Fenja
Jesper1986
oj sorry har bilder på dem på albummet..
Inga från Närke


Tror det är en rosenvial en persenn luktärt utan doft. /Inga
Fenja
Ettan är nog en rosenvial, tvåan ser ut som en rosen-/blomsterböna av något slag och trean vet jag inte. Har du sett någon av dem i blom?
Mvh
Fenja
BjursBerit
Jag tror att 3.an är Solanum betaceum, Tamarillo tillhör samma familj som tomat och kallas ibland "trädtomat[I]
Jesper1986
Tack för svaren

jag sökte en annan bild på rosenvial å det ser ut som den jag har tagit kort på så då måste de vara rosenvial...

tvåan e nog nån blomsterböna men fråga e bara vilken sort....den får iallafall lika dana blommor som rosenvialens men dem e mycke mindre..mamma hittade fröer från dem från thailad...efter blomningen får dem mörka å lite lila små baljor...å bönorna e mycke mörka

3:an e en solanumväxt men jag vet inte vilken art det de...jag vet att den den kallas för kängurubär på svenska
BjursBerit
Hej Jesper!

Jag tror inte att din planta är ett Käguruäpple eftersom den har flikiga blad.
Jag tror att din planta är en Tamarillo.
Berit
Jesper1986
det tror inte jag heller för jag tror det är kängurubär eftersom trädgårdsmästaren jag fick den av sa att den hette kängurbär..sen så fick jag ett känguräpple av han åså...men jag såg att de hade skrvit fel latinskt namn på kängurbär för på det stod det åså solanum aviculare å det kan det ju inte va eftersom det är känguruäpple....om ni undrar hade han inte skrivit nån etiket där det står latinska namnet på känguräpplet kruka....

men tamarillo e det inte heller eftersom jag odlar växten själv....

ha de
Helen i Piteå Zon 5
Solanum aviculare är det inte, för den har jag och som du säger så är det en form av känguruäpple. Men inte att förväxlas med "vårat vanliga" känguruäpple som heter Solanum laciniatum, som blir ca. 150cm. S. aviculare kan bli upp till 3,5m och har mer finflikiga blad än S.laciniatum. Jag har även Trädtomat (Solanum betaceum) och jag tycker inte att dina blad ser ut som på min planta. Hoppas någon kan hjälpa dig med svaret på din okända växt. /Helen
Har lagt in en bild på min Trädtomat i albumet Övervintrare ifall du vill jämföra.
Nutten
2:an är inte hjälmböna då? Dolichos lablab är det vetenskapliga namnet. Bönorna används i asiatisk matlagning...

Det är nu inte världens bästa bilder som ligger här, men i alla fall:
Hjälmböna
Jesper1986
japp det är hjälmböna ser nämligen det på bildernarna å tack för att du svarade...

Jag tror att ni missförstår mig lite om känguruBÄR eftersom jag säger att bild tre är en bild på känguruBÄR men sen så nämner ni kängruÄPPLE vilket e två helt olika arter fast samma släkte...jag har känguruÄPPLE men jag har den inte på bild....åter igen får jag säga att jag vet att det inte är tammarillo heller eftersom jag odlar tammarillo själv...

nummer tre är känguruBÄR men jag undrar vad den har för latinskt namn???
Helen i Piteå Zon 5
Ja du, Kängurubär har jag aldrig hört talas om förr, hoppas att någon kan hjälpa dig. Kan du inte fråga han du fick den av lite mer uppgifter om plantan, så kanske vi kan lösa mysteriet? /Helen wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon