Jesper1986
hej

Jag har odlad Pequinpeppar i tre år nu men nu vill man odla en starkare sort. Jag har sett att det finns tepin peppar i impecta men jag vill se först om jag hittar Red Savina Habanero först. så jag undrar om ni har frön av den eller om ni vet var man kan få tag på frön av den?

Ha de
Sylvia
Pröva här:

Chiledungeon
eller
Örtagården
habanero
Hej!

Red Savina är lite speciell. Den är varumärkesskyddad, så den kan vara lite svår att få tag på. Jag vet att den går att få tag på här: http://www.redsavina.com/

Själv odlade jag den för några år sedan, och den var otroligt het. Däremot tycker jag inte att den smakade lika gott som en 'vanlig' habanero. De bruna / chocolate habanero och Rica Red från Costa Rica är också enormt heta, men har även den fantastiska habanerosmaken.

Hälsningar
Mats
MRLINDELL
Ingen abolut ingen konst i att få tag på stark Chili, det finns många sorter att välja bland. Många gånger beror det på klimatet hur heta de blir. En sommar som den som gått ger mindre hetta mot förra sommaren. De gillar värme under en tid för att utvecklas rätt. Göder man för mycket tappar den också smaken, det märks på de som är "lagom" eller kallas "milda" och kan ätas som de är med hetta nog att kunna förtära hela frukten och riktigt njuta av den i matlagningen eller sallader.
Därför har jag skippat allt matchosnack om hur stark en chili kan bli eller slutat jaga superstarka chili till nästan ingen nytta. Vill man njuta av smaken och kunna smaka citrus, vinbär, melon (trot om du vill) och t o m vanilj om chilin tillagad och i sallad så skall man verkligen leta och välja ut de rätta sorterna för gourmet tungor ...
Vill jag har superstark mat kan jag lika gärna köpa en liten burk Sambal Olek som smakar bättre än en våldsam Habanero.
De milda passar dessutom bra till en del Rioja viner som vi provat ut. Som sagt, det goda i maten och smakupplevelsen går om intet med superstark Chili.
habanero
En del kombinationer med habanero är helt fantastiska, och lyfter fram smaker som annars inte funnits där. En del efterrätter med cocos och choklad får en helt annan smak med just habanero.

Tricket är nog snarare att lära sig att dimensionera hettan rätt, och dosera rätt :-)

Hälsningar
Mats
Jesper1986
tack för svaren

men e det ingen som kan skänka nårra frön te mej?...
habanero
Jag har byggt en fröbytartjänst just för chilepeppar. Där finns det många chileentusiaster som gärna byter fröer.

http://petterssononline.com/seedxchange/se...xchangeopen.php

Ta en titt där.

Hälsningar
Mats
Eleanor
Du kan gärna få några frukter "Red Savina" av mig, så kan du själv undersöka om de har några fröer i sig! Förbered dig på att bli tårögd...! Den är extremt het!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon