Full version: Lekte lite i skolan
abborrmaster
Jag stack ner till konsum bredvid vår skola och köpte lite blomjord och en paprika och sådde sedan lite paprika frön i en kruka resp. mugg... Kul o så där! Frågan e bara... MÅSTE jag ta hem plantorna även på de korta loven som bara e på en vecka? Känns så omständigt, jag bor en bit ifrån plugget..

tacksam för svar...

PS: Äppelkärnor kommer sås och jag har gömt en mangokärna i en stora kruka som det växer ett träd i biggrin.gif

/Simon
*Felix matte*
Det är klart du måste ta hem plantorna på loven.
Inte vill väl du heller vara utan vatten en hel vecka wink.gif
Hannele
Plast över - borde klara sej? Inte i full sol.
saker kan också mögla under plast...
*Felix matte*
CITAT (Hannele @ 12-02-2003, 21:54)
Plast över - borde klara sej? Inte i full sol.
saker kan också mögla under plast...

Om man vill ha Mögliga plantor - så klart!
abborrmaster
men med lufthål o grejer kanske det funkar ändå??? ohmy.gif

Full sol blir det ju ändå inte på vintern...


/Simon
*Felix matte*
Men du kan iaf inte lämna plantorna en hel vecka utan tillsyn & vatten!
Här hjälper inga hål i plasten oavsett om solen visar sej eller inte.
Skaffar du dej "barn" får du oxå ta hand om och fostra dem - Så det så! wub.gif biggrin.gif wub.gif
Tillägg_ jag har använt tjock bomullstråd som jag tryckt ner i jorden.
funkar bra.
Kajsa
Simon!
Det finns trådar som petas ner i krukorna, och en bunke vatten i andra änden,
när tråden blir blöt drar den vatten till växten. Det fungerar en vecka.
Det var längesedan jag nyttjade detta men någon här vet säkert om det finns att köpa, och vad det heter?
Kajsa rolleyes.gif
peter
jodå, det finns fortfarande snören i handeln att köpa, de ligger i gröna plastslangar som man kan kapa efter behag. Jag brukar nyttja det när jag är bortrest. Hade tomatplantor i fönsret och lämnade dem i två veckor. jag hade då fyllt en 10-litershink med vatten (för att vara säker) och en tråd till krukan. Och visst så hade de klarat sig.
Titta i en vanlig blomsteraffär. Jag köpte två meter tråd för runt 30 kr.
Ewa L
Har oxå använt mig av detta. Varning dock för att låta kärlet stå på samma höjd — eller rentav högre — än det som skall vattnas.
abborrmaster
okej.... Då får jag väl titta in i nån trädgårdsaffär snarast.... ÅH! Vilken vårkänsla det är i luften! Solen skoiner o snön smnälter... Tror jag drar o köper mej en glass!!!

/Simon
abborrmaster
jag fick pengar av våran halvbotaniska kemilärare till att köpa SEMESTER VATTNAREN, nåt positivt med honom ändå... Haha.... Fick även pengar för minidrivhus.... Riktigt trevligt! Men semestervattnaren e väl lite halvidealiskt för loven?

det e ju sån där slang/snöre grej...

/Simon
e_sedell
Varför ska du odla i skolan när du kan hemma? tongue.gif
Sylvia
Semestervattnare finns även i form av matta, dir man leder vattnet genom att doppa ena ändan i vattenbunken och så ställer man växterna på med hål o snöre i botten av krukan. Kapilläreffekten drar in vatten, vad säger kemisten om det då?
e_sedell
Kappilärduk kallas det...
abborrmaster
hum hum... Nu jag snören köpt.....


Men i övrigt... varför jag odlar i skolan? Därför att jag inte kan låta bli och att det e trångt som fan i mitt rum... Föresten motfråga, varför inte ohmy.gif

/Simon
Gunvor Nilsson
Du vill väl stajla förstås! wub.gif
abborrmaster
CITAT (Gunvor Nilsson @ 20-02-2003, 21:38)
Du vill väl stajla förstås! wub.gif

jag trodde det inte först, men tjejerna gillar det fan biggrin.gif

/Simon
abborrmaster
gillar att man Odlar allså..

Så blir blom-problemet jävligt lätt oxå när man e insnöad på detta... Gav t.ex. bort en paprikaplanta...

/Simon
e_sedell
Jo det är klart om det är ont om plats hemma, jag ska nog också göra det. Men jag går på trädgårdgymnasie...
Gunvor Nilsson
CITAT (abborrmaster @ 20-02-2003, 21:44)
jag trodde det inte först, men tjejerna gillar det fan biggrin.gif

/Simon

Visste ja väl! Har ju varit tjej själv en gång (för lääääänge sen! sad.gif )
abborrmaster
men... Hihi...

Det e förjävligt men idag så glömde jag vattnaren (suddig o stressig som man e på morronen) och nu e det bara ett långt lov, men eftersom de inte grott kanske de bara lagras unsure.gif? Hoppas.... unsure.gif

/Simon
Eva i Skåne
Menar du att du glömde fylla på vatten inför lovet???????????

Du får åka dit på måndag och i värsta fall bryta dig in......... men Waldorffskolor har väl ofta lärare boende inpå knutarna, så kanske du kan knacka på hos någon och låna nyckel. Det är att rekommendera smile.gif
abborrmaster
hum hum... Iof. Jag ahde satt plastpåsar på ohmy.gif Och de var fukt droppar på dem!! Vattnade dem i torsdags och satte sedan på sarna!

/Simon
abborrmaster
wow!

Idag så var det ju första skoldagen! Paprikan hade grott! Vi fick pengar till b.l.a. mer såjord och lite frukt satt vi kunde spotta kärnor i jorden!

/Simon
e_sedell
Va kul! Är det bara du som odlar? Får du av skolan eller tar kemi läraren ur egen ficka? Ge honom ett par plantor i vilket fall tongue.gif
abborrmaster
CITAT (e_sedell @ 03-03-2003, 21:28)
Va kul! Är det bara du som odlar? Får du av skolan eller tar kemi läraren ur egen ficka? Ge honom ett par plantor i vilket fall tongue.gif

han tyckte att det var kul insiativ... (han är egentligen en skitstövel i övrigt) så att vi pröjsar inget... Han tog pengar från nån konstig ide... Minidrivhus fixades oxå! Så det e grymt fräsht nu faktisk!

/Simon
Eva i Skåne
CITAT (abborrmaster @ 04-03-2003, 08:52)
Ge honom ett par plantor i vilket fall

han är egentligen en skitstövel

Är du helt säker på att läraren inte också är medlem här unsure.gif wink.gif . Tänk på vad du säger påg smile.gif Waldorff-pedagogiken är väl visserligen inte så förtjust i datorer, men det gäller kanske mest för elevernas del.
Kul att han uppskattar din iver och jag hoppas han inte tar pengarna ur egen ficka (Du vet väl att waldorff-lärare har mycket dålig lön jämfört med andra?) Förhoppningsvis har skolan pengar för olika projekt. Det görs ju mycket som man inte har råd med inom kommunala skolan.
På min sons skola bygger de ett stort växthus en dag i veckan. Jag kanske kan få ha mina odlingar där nästa säsong laugh.gif rolleyes.gif smile.gif Det har jag inte tänkt på förrän nu!
abborrmaster
hehehehe...

Han e nog för torr för det där internet rolleyes.gif

Dåligt betalda? Vafan alla pengar (eftersom det e mindre pengar till wskolor) går ju till lönerna eller nåt! Och kvinnor får ju lika betalt som vanlig skola eller nåt...


Egen ficka? Näe det tror jag inte... Skolans ommöbleringsbudget eller nåt sånt för våran klass... 500 spänn går den på och om ingen annan snor det så snor jag det...

/Simon
Eva i Skåne
På "vår" skola har all personal lika lön och för fritidspersonalen ligger den under avtal, vet jag, och avtalsenlig lön är säkert högre för lärare än fritidspersonal. De flesta som jobbar där är nog idealister wub.gif
e_sedell
Eva när är du född? Du har ju inte fylt i det...
abborrmaster
CITAT (e_sedell @ 04-03-2003, 20:47)
Eva när är du född? Du har ju inte fylt i det...

sssh... man talar inte om en kvinnas å...
e_sedell
Hon tar nog inte illa upp, eller?

Men jag tänkte bara om hon var i våran ålder, hon skrev ju nåt om våran skola har jag för mej...
Eva i Skåne
Fniss, fniss, fniss. biggrin.gif laugh.gif tongue.gif
Nej, jag är en tjatig morsa, vet du. Jag tycker det är för utlämnande att fylla i födelsetid, men jag är 46 år.
Jag har tre tonårssöner och en av dem går i en Waldorff-skola precis som Simon. Gör du också det Erik?
Simon och jag har tidigare haft några små diskussioner om waldorffskolor.

Har ni förresten fyllt i era födelstider? Jag ska kolla era profiler laugh.gif biggrin.gif
abborrmaster
hehehe.... Erik trodde du verkligen det laugh.gif laugh.gif hajade du ente att hon va lärare eller nå sånt...

jaja

skärp dej nu simon
e_sedell
okej, vad är en Waldorffskola? Är det något specielt gymnasie eller? Typ kunskapsgymnasiet? Jag går i af på Himmelstalunds skolan, naturbruk. Självklart inriktning trädgård! biggrin.gif
Eva i Skåne
Waldorffskolor finns lite runt om i världen. Det är en friskola med speciell pedagogik. Antroposofisk! Du får själv slå upp ordet laugh.gif biggrin.gif wub.gif
Ärligt talat visste jag inte ett dugg om Waldorff innan min äldste sons flickvän började där i gymnasiet. Sedan har även han hamnat där. Det är en mycket positiv upplevelse tycker jag (och även sonen biggrin.gif )
wub.gif wub.gif wub.gif
e_sedell
Det står ingenting om antroposofisk i våran ordbok, och på inetenet få man bara upp en massa medisin. Men det har någonting med naturlig inlärnad att göra, eller har jag fel?
abborrmaster
antroposofi... slå upp waldorf i NE eller nåt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon