Full version: Gardencenterjobb
Tilde
rolleyes.gif Hej alla trädgårdsmänniskor!
Jag arbetar i ett mindre gardencenter - och börjar snart den stressiga men roliga vårsäsongen.
Tänkte ta chansen att fråga er, som säkert är stamkunder i gardencenters, vad ni tycker är viktigt att tänka på för oss som jobbar där!
Något särskilt ni tycker att vi borde vara extra bra på, något ni önskar att ni kunde hitta i "drömbutiken", det sämsta osv osv. Jätteglad för alla inlägg.
Om någon har en åsikt om lönesättningen i branschen får ni gärna dryfta den också (inför löneförhandlingstid). Är det rimligt att vi inte ska tjäna mer än de som arbetar i mataffärs-kassan? (Inget ont om det arbetet, har haft det själv - men kunskapskraven är vitt skilda!).

Tack för att ni gör mig bättre på mitt jobb!
Tilde
Susanne i Linköping
En sak som jag kommer på så här direkt är att jag alltid uppskattar när alla priser är lätta att hitta, och även stämmer när man kommer till kassan. På en del ställen är det svårt att hitta priset på vissa saker (särskilt på krukor, av någon anledning), och ofta slutar det med att jag inte köper något alls. Ställen där priset i kassan ofta inte stämmer med priset på hyllan tröttnar jag snart på.
Fast det här gäller ju inte bara gardencenters. rolleyes.gif
Gunvor Nilsson
Jag tycker det fungerar bra på de ställen jag varit på. Något som man uppskattar mycket är när man frågar någon i personalen om något och den personen inte kan svara men letar upp någon annan som kan ge mej svar. Sånt är service! Och om man letat i en stor handelsträdgård efter något utan att hitta istället frågar personalen och den följer med en bit istället för att bara peka. Småsaker kan tyckas men de betyder mycket.

Vad gäller lönebilden kan du ju peka på att det är så mycket mer man måste veta när man är säljare av växter - du är ju inte kassabiträde. Tycker att du skall kontakta Handelsanställdas förbund på den orten där du bor. Sen beror det på vilken ålder du har - det finns minimilöner för olika åldrar. Själv har jag varit aktiv i Handelstjänstemannaförbundet och där ligger åldersgränserna vid 18 och 24 år för respektive minimilöner.
Lycka till Tilde!
Eva Swahn
Lite förslag:

1. Att man vet vem som är personal och vem som är kund. Jag har ofta blivit tagen för personal förmodligen för jag går omkring i grön fleecetröja och grova, gröna stövlar och studerar plantor närgånget och tar god tid på mig. Dessutom kan jag aldrig bestämma mig för nånting utan bär omkring på buskar och krukor. Alltså någon sorts enheltlig jacka eller tröja för personal.

2. Utförligare information om växternas villkor på plats OCH kopierad info som man kan ta med sig hem. Har man köpt fem plantor kan man inte komma ihåg vilken som skulle stå i sol och vilken i skugga.

3. Att a l l a plantexemplar har namnremsa på sig.

4. Tydlig text och information med växtens latinska namn OCH svenska namn. (Jag köpte en liten gullig historia som hette "Hebe" - det kan vara mycket det, upptäckte jag på Internet!)

5. Referenslitteratur att bläddra i för kunderna.

6. Att personalen ute på golvet marknadsför sig så att kunderna vet att det är d e n personalen som man som kund ska vända sig till med frågor, och inte personalen i kassan, som har andra arbetsuppgifter. Blir jönsigt i kassakön när alla ska fråga om saker där och sen ska krångla sig ut och gå tillbaka.

7. Att det på kvittot står vilken växt man har köpt. Med vissa dyra växter får man ibland garanti. Hur i helskotta ska jag, eller personalen, veta vilket kvitto som gäller om jag ska reklamera?

8. Bra med fyndhörna för skräpväxter. Men gärna där med generell info omvad man kan förvänta sig: "kryddväxter kommer igen", "lita inte hundra på att halvvissna barrväxter kommer att ta sig" osv.

9. Bra med liten kaffehörna där man kanske kan ha referenslitteratur och en video med "Piff och Puff" för de uttråkade barnen.

10. Gärna en hörna med ovanliga växter - för trädgårdsfreaks - där det inte behövs så många av varje växt. Små rarieteter.

11. Vid redskapsavdelningen: gärna tester på olika redskap som tidningar har gjort och vad man ska tänka på när man ska köpa trädgårdsverktyg.

12. De gardencenter som har färgbilder utomhus vid växterna - dessa bilder är oftast bedrövliga då solen under säsongen bleker dom. Bättre inga bilder utan skriv att blommorna är mörkt violetta och att bären blir svarta.

13. Men ett krav är illustration på hur växten ser ut i "helfigur" och nån närbild på blad, blomma och frukt, dessa kan ju vara teckande om de plantorna står så att väder och vind förstör bilderna. Detta är ju viktigt vid de större växterna där resultatet tar lång tid och det man köper är en tanig pinne i kruka.

14. Information om utseendet under h e l a året, inte bara en veckas blomning. Höstfärg, grenverk, tidig bladsprickning etc. man älskar sina växter året runt. Kanske vill man ha en växt bara för att den är så vacker i frost.

15. Jag vill ha negativ information. Jag förstår inte varför det är så farligt att ge denna. Tala om att fanskapet skjuter rotskott, att den kan få mjöldagg lätt och att rötterna går ner i avloppet. Det är ju detta vi ska leva med, men vi kanske står ut med det, eller kan placera den optimalt, trots allt. (Likadant när folk säljer hundar och katter, man blir förälskad i utseendet men ska leva femton år framöver med att ha en galen kaninjagare eller nått pälsmonster som bara vill ligga i fönstret och fisa.)

Att ni som personal, med specialistutbildning för gardencenter, ska ha adekvat lön är för mig självklart. Men jag känner att det är ett arbete som ni som yrkeskår själva får arbeta för. Ni får markandsföra er och höja er egen status - det är svårt för oss som kunder att göra det.
Eva i Skåne
Tilde.
Vad har man för utbildning om man ska få ett jobb som ditt? Jag tycker det skulle vara jättekul smile.gif Så mycket roligare än att sitta på ett trist kontor i 15-20 år till.
Vet någon vad det finns för praktiska trädgårdsutbildningar? Jag är inte road av att sitta i skolbänken igen och börja traggla engelska, matte osv.
fiffigafrun
Jag håller med Eva Swan på nästan samtliga punkter vill jag bara säga. Alltså fakta, fakta och åter fakta om växterna vill vi kunder ha är nog kontentan. I stressiga tider finns det kanske inte lika mkt personal tillgänglig så det där med bokhörna (kanske även med dator?) skulle vara bra...
abborrmaster
smörgåskrasse på vintern unsure.gif

/Simon
Tilde
HEJ igen.
Tack för era råd, ni som skrivit. Speciellt till Ewa Swahn, som tog sig tid att verkligen tycka till. Det är värdefulla uppgifter och jag håller med om det mesta, att det är så det borde vara och det vi ska jobba mot.
Att få ett gardencenter att ge den "negativa" informationen, tror jag är en utopi, tyvärr. Det innebär inte att jag inte förstår dig!

Till Eva som undrar över utbildningar. Eftersom jag också bor i Skåne så vet jag att här är möjligheterna enorma! Kolla upp Alnarp för heltäckande utbildning och vill du ha något kortare smärtfriare så har nog Önnestad det, liksom Gc-utbildningen i Osby.
En liten varning dock: att arbeta med växter är underbart, men många romantiserar det lite väl mycket. Det är stress, smuts, kyla och väta framförallt. Och det som är ditt stora intresse nu kan bli det som du minst av allt orkar sysselsätta dig med och njuta av - då du jobbar med det.
Jag älskar fortfarande växter, men drömmen är alltid ljuvare....

Tack för mig
Tilde
Marie zon3
Hej,

Jag kan inte låta bli att skriva en sak som man inte skall göra. Jag är en nybliven trädgårdsentusiast och läser allt jag kommer över. När jag förra sommaren var hos Lillsjöns Växtmästare i Bålsta och frågade han som jag vet är ägare om de inte hade sorten "Silver Carpet" av lammöron som inte skall blomma/inte blomma så mycket, så skrattade han och frågade om jag hade läst det i Kalle Anka... Jag blev så paff att jag inte kunde kolla var jag läst det. Jag blir fortfarande förbannad när jag tänker på det för han var så himla dryg!

När man skall fråga något på detta ställe brukar personalen gå bort och läsa på lappen som sitter fast på växten precis som om man inte redan gjort det och inte kan de lägga till någon annan information!

Jag var bara tvungen att skriva av mig!
Anna C
Marie!

Du har mina djupaste sympatier. Bemötandet är det absolut viktigaste. Man ska kunna ställa dumma frågor utan att behöva skämmas. Att man sedan skrattar med mig åt missförstånd och annat har jag ingenting emot, men jag ska inte behöva bli utskrattad och få nedlåtande kommentarer.

Ännu värre är när man upplever att man inte vågar fråga något överhuvud taget, inte ens om priset. När attityden är "vet du inte vad du ska ha så gå då hellre till någon annan och handla".

Jag vet inte om detta är vanliga problem på gardencenter, men jag har stött på det ett flertal gånger på byggmarknader.

Anna
Åsa, mälardalen zon 2
Marie zon 3, om det är någon man ska prata med på Lillsjöns plantskola i Bålsta så är det inte ägaren, Roffe tror jag det är han heter, prata med hans fru (Sickan har jag för mig hon heter) eller någon annan i personalen. Jag har haft praktik på Lillsjöns och Roffe är kanske lite svår som person + han verkar inte ha speciellt mycket kunskap ibland om växterna, han är uppväxt i plantskolebranschen och har lärt sig yrket genom att arbeta med det ibland är det rena felaktigheterna han har lärt sig ex. hörde jag honom säga till kunderna att man ALDRIG fick klippa i klätterrosor. Andra kul grejer han gjorde när jag var där var att han hyrde ut trädgårdsmaskiner utan att kolla om de var bokade innan.
En annan kul grej var att han verkade inte ha någon kommunikation med personalen, det var en i personalen som placerade ut växterna, nästa dag när hon inte jobbade flyttade Roffe på växterna, när tjejen som jobbade kom tillbaka flyttade hon växter igen och så höll de på så, det hade nog varit mera ekonomiskt om de satt sig ner och diskuterat hur växterna skulle placeras ut.
Lillsjöns har dock ganska hyfsade priser på varorna så jag brukar handla där + Sickan och de andra tjejerna i personalen brukar vara trevliga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon