Full version: skörda året om
see
hejhej, mitt första inlägg här, jo det är så att jag är på gång att köpa ett växthus, där skall jag odla allt möjligt (mestadels frukter och bär), i alla fall, jag skulle vilja veta några bra frukter eller bär som man kan skörda året om. så man hela tiden kan plocka ner och ta tillvara på frukten.

skulle man kunna få lite bra tips?
TeliaNet
remonterande fragarior skulle kanske passa!

citrusfrukter ger oftast mogen frukt på senhösten, så de använder man på vintern.

de flästa växter som klarar vårt klimat här i norr(även växthus) kräver vinter-vila så du får hitta nån tropisk.
typ banan och kokosnötspalm, men de är svårodlade pga att de kräver värme, luftfuktighet och tål inte drag.
see
aha, så det e någon citrus frukt jag skall satsa på.. ok..

man kanske skall fråga såhär istället då:
vad för frukter eller bär ger jättemycket redan det första året, som då älskar växthus och växer så man blir rädd...
Annika i Korsholm, Finland
Känner tyvärr inte till så mycket om frukt och bär och växthus, men pumpa och squash och tomat kanske ger lång skörd om man kan hålla tillräckligt varmt i växthuset länge. Det gör ju storodlarna. Pumpa och squash växer dessutom lätt över gränserna, ifall det är det du vill ha. smile.gif
TeliaNet
CITAT (see @ 19-08-2004, 12:34)
aha, så det e någon citrus frukt jag skall satsa på.. ok..

man kanske skall fråga såhär istället då:
vad för frukter eller bär ger jättemycket redan det första året, som då älskar växthus och växer så man blir rädd...

citrus växer sakta men köper du ett färdigt/ympat träd så får du frukt varje år om du sköter det rätt(lättodlat). undantag för lime och kumquat som växer så det knakar.

men kiwi är en snabb rackare som behöver hon och han plantor för att ge frukt.
den trivs perfekt i växthus men är känslig för kalk.

gillar du jordgubbar ska du välja remonterande då de ger jorgubbar mycket längre period än vanliga. weibulls har sådana.
Sylvia
CITAT (see @ 19-08-2004, 12:34)
aha, så det e någon citrus frukt jag skall satsa på.. ok..

man kanske skall fråga såhär istället då:
vad för frukter eller bär ger jättemycket redan det första året, som då älskar växthus och växer så man blir rädd...

Satsa på vindruvor om du vill leka Djungel-Jane! Växer dig snabbt ut ur växthuset... laugh.gif tongue.gif smile.gif
see
lime, gott jag gör lugnt av med 3-4 lime i veckan, så otroligt gott ju!
kanske skall satsa på nått mera citrus träd, typ citron eller apelsin, eller har du något annat bra förslag?
kiwi säger du, vad för kiwi sorter skall jag satsa på då? så man behöver 2 träd, hur "befruktar" man dem sen då?
jo självklart gillar jag jordgubbar, men vad betyder remonterande? var inne och kikade på wiebulls, men de verkade inte ha någon försäljning på sidan, så jag måste leta upp någon affär som säljer deras plantor.
du vet inte något bra ställe man kan köpa dessa växter? (bor i gbg)

vindruvor hade också varit jätte kul. villken sort tycker du jag skall satsa på?
Mia, zon 3
Hej och välkommen!

Physalis kan man odla i växthus - det fyller ett hus utan bekymmer, och mycket bär blir det. Passionsfrukt också, men den täcker in taket så väl att det inte blir något ljus kvar till andra växter. Det året jag fick lov att sätta mina egensådda passionsfruktsplantor i ett hörn av pappas växthus fick vi inte en enda tomat eller gurka..... men massor av passionsfrukt! Tyvärr mognar de jättelångsamt, och alla på en gång. Så jag säger nog också vindruvor, de går att kapa när de blir för stora. Man kan spaljera persika, aprikos, nektarin, fikon mm också.
TeliaNet
CITAT (see @ 19-08-2004, 23:41)
lime, gott jag gör lugnt av med 3-4 lime i veckan, så otroligt gott ju!
kanske skall satsa på nått mera citrus träd, typ citron eller apelsin, eller har du något annat bra förslag?
kiwi säger du, vad för kiwi sorter skall jag satsa på då? så man behöver 2 träd, hur "befruktar" man dem sen då?
jo självklart gillar jag jordgubbar, men vad betyder remonterande? var inne och kikade på wiebulls, men de verkade inte ha någon försäljning på sidan, så jag måste leta upp någon affär som säljer deras plantor.
du vet inte något bra ställe man kan köpa dessa växter? (bor i gbg)

vindruvor hade också varit jätte kul. villken sort tycker du jag skall satsa på?

köper du kiwi frö så får du hon och han blommor på samma växt.

remonterande=ger frukt/bär hela sommar sesongen, till skillnad fr. vanliga som bara ger en omgång.

Apelsin finns ju, men är svår att få tag på.
det finns släktingar som är identiska och är mer anpassade för egenbruk.

fråga mig om du är mer nyfiken på citrus-sorter!
see
blir Physalis så stor? jag trodde den blev en runt 1-2 meter hög buske.

Passionsfrukt låter välldigt spännande.. men om den täcker alldeles för mycket så kanske man skall vänta lite med den. (tills när jag bygger/köper ett nytt hus).

vad för sorts vindruvor skall jag satsa på då? hade varit kul att kanske ha två sorter, en som smakar bra att äta och en som man kan göra lite roliga grejer på (russin, safter, vin m.m)

hur stora blir persika, aprikos och nektarin då? ger de mycke frukt?

tar inte kiwi lång tid innan den börjar få frukter? typ 2-3 år?

ok har du någon annan bra citrusfrukt som du tycker jag kan satsa på?
Mia, zon 3
CITAT (see @ 20-08-2004, 11:03)
blir Physalis så stor? jag trodde den blev en runt 1-2 meter hög buske.

2m är väl ganska stort i ett växthus, eller? smile.gif De blir ju väldigt frodiga också.
see
jag är på G med ett stooooort växthus.. skall skicka bild när jag är klar.

de kanske är nått att satsa på i alla fall.
TeliaNet
CITAT (see @ 20-08-2004, 11:03)
blir Physalis så stor? jag trodde den blev en runt 1-2 meter hög buske.

Passionsfrukt låter välldigt spännande.. men om den täcker alldeles för mycket så kanske man skall vänta lite med den. (tills när jag bygger/köper ett nytt hus).

vad för sorts vindruvor skall jag satsa på då? hade varit kul att kanske ha två sorter, en som smakar bra att äta och en som man kan göra lite roliga grejer på (russin, safter, vin m.m)

hur stora blir persika, aprikos och nektarin då? ger de mycke frukt?

tar inte kiwi lång tid innan den börjar få frukter? typ 2-3 år?

ok har du någon annan bra citrusfrukt som du tycker jag kan satsa på?

3-4 år på kiwi.

jag har smakat kumquat och den påminner om riktigt sur citron, alltså roligare med kända och goda citrusfrukter som; mandarin, clementin, citron, lime och chinotto(liknar apelsin).

tyvärr så finns några av dem bara på dyra ställen som drakenius.se
plantagen och blomsterlandet är billigare.
det bästa sortimentet, på citrus till bra pris, som jag vet finns på blomsterlandet.

blomsterlandet har även banan och kiwi mfl.
see
va bra, brukar handla på de ställerna..

humm.. 3-4 år känns så otroligt lång tid, finns det inte något bra sätt att snabba på det? kanske köpa ett färdigt träd.. om det säljs någonstans?
TeliaNet
kiwiplanta köper man på blomsterlandet.
tror att den redan har frukt då.
annars tar det kanske 2-3år om man köper planta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon