Full version: Harva upp gräsmattan
hjalmarborgen
Hej, jag behöver lite råd ang min väldigt gropiga gräsmatta. Vi har av en hel del tunga fordon fått massor av spår och gupp i gräsmattan, så att de blir svårt att klippa den. I övrigt är den ganska tät & fin, med lite mossa här och var, men vad gör det det är ju grönt! biggrin.gif

Nu hade vi en bondson på besök som tipsade om att han kunde ta dit sin harv och harva upp och släta till gräsmattan så att den blir som ett 2salsgolv". Harven går ca. 15 ca ned i jorden. Sedan sår han med ett vintervete + gräsfrö. Så har han gjort och det blev tydligen väldigt bra.

Nu undrar jag vad Ni tror om detta!?
Hur går det med mina träd, ganska många träd, ekar & björkar, som vad jag förstår har ganska ytliga rätter, klarar dom detta?

Tips & råd tas tacksamt emot!




unsure.gif unsure.gif
stina
Jag har slätat ut vår gropiga gräsmatta genom att bara fylla på med jord där svackorna är. Gräset har växt igenom jordlagret och det har blivit jättefint med liten jobbinsats.

/Stina
Sommartorparn
CITAT (hjalmarborgen @ 19-08-2004, 11:15)
Sedan sår han med ett vintervete + gräsfrö.

Ska du ha en veteåker där nästa år? Hur förklarade han vetets funktion i gräsmattans återställande????

Utifrån egen erfarenhet skulle jag nog försöka laga dom skador som finns i stället för att så nytt, om skadorna inte är för stora. Det är nämligen en hel del jobb med att så nytt. Även om han harvar så vill ni kanske jämna ut ytan efteråt, så att ni inte får en randig gräsmatta, plocka bort sten som kommit upp, etc., därefter så och gallervälta. Sedan tar det ju ett tag innan gräset blir tätt. Den första sommaren blir det mycket ogräs och ytan kanske inte tål att gå på.

Men det beror förstås på hur stora skadorna är och om de är spridda över hela ytan. I så fall kanske det är bäst att göra om det. Om tunga maskiner har varit framme så mår gräset säkert bra av att harvas upp.

Om trädrötterna vet jag inget.
hjalmarborgen
CITAT (Sommartorparn @ 19-08-2004, 11:31)
Ska du ha en veteåker där nästa år? Hur förklarade han vetets funktion i gräsmattans återställande????

Ang vintervetet, hmm nu blev jag osäker på om han sa just vete, men anledningen är att det snabbt tar sig & skyddar så gräset som är på tillväxt. Så stt vi till våren har en grön matta som tål att användas. Man skall enligt honom klippa som vanligt till våren och så småning om dör vintervetet ut & gräset tar över.

Ang tillslätning så gör visst denna maskin även det, så det behöver vi inte göra själva. Sten behöver vi nog inte oroa oss för, då detta är gammal sjöbotten så det är sand sand & åter sand, en meter ned kommer blåleran.
Annika i Korsholm, Finland
Jag vet tyvärr inte heller hur det är med trädrötterna. Vetet däremot är nog till för (som du sa) att skydda gräset tills det blir tätt. Jag har använt havre, men man tager vad man haver. Säd kommer upp fort och gör att ytan blir grön snabbt och det gör kanske också att ytan inte torkar ut lika snabbt av solen. Kanske detta också gör att ogräset inte slipper till så lätt. Och eftersom du får klippa den när den blivit för lång så är det ju inga problem med säden, den dör nog.

Så oberoende av om du har stor yta som måste harvas eller endast några hjulspår som kan täckas med jord så går det bra att blanda gräsfröna med säd för att snabbare få en grön matta. Det går säkert också bra att breda ut jord över större yta, om man inte har eller vill använda harv (eller jordfräs).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon