Frazze
[B]it.frazze@sverige.nu

VILKA ÄR GRUNDERNA TILL DE HÄRDIGHETSZONER I-VII, SOM FINNS I GERMANSKT NITISKHET ORDNAT ÖVER SKANDINAVIEN ?
OCH FINNS LIKNANDE SYSTEM ÖVER NORGE OCH FINLAND...KANSKE RYSSLAND Å ??

Skriver bakgrundsfakta till IT Multimedia-projekt och ev. odling i Kiruna av fjällväxter och litet Arboretum.
Har icke hittat nåt vettigt än på bibliotek o Internet.
Finns nån vettig hemsida nånstans?

Svenska Riksträdgårdsförbundet står för Copyright-rätt över denna enda härdighetszonkart för 400:- men inget om de naturvetenskapliga bakgrunden till saken.

MvH.
Frazze, MultimediaTech-Kiruna


[B]
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Det är framtaget för fruktträdsodling en gång i tiden. Bästa kartan är nog på kenneth Nilssons Fuchsia-sida :-)
och det är inte en karta det är TVÅ härdighetskartor i omlopp i Sverige! De är inte riktigt likadana...

Det finns liknande system för Norge - prova på www.hagesellskapet.no
t ex
de har omvänt system mot oss.

Ryssland vet jag inget om tyvärr .... men USA och Canada har också liknande system - USDA-zoner - men där är det annan bakgrund.

Zonsystemet säger inge om hurdan säsong man har - mkt som är härdigt i USA och teoretiskt sett härdigt här ( om man tittar på minimitemps) är inte odlingsbart här p g a att vi har vårt kustklimat. Ryssland (Ex Sovjetunionen) har ju inlandsklimat d v s korta heta somrar och kalla långa vintrar.

Mkt som är härdigt i fjälltrakter i övriga världen tvärdör här i Sverige p g a vårfukt.


Det finns välan en tjusig fjällväxtodling i Jokkmokkk tror jag det var? I Tromsö finns det en botanisk trädgård som är väldans berömd.


Hälsningar Ingrid ( germansk nitiskhet i all ära...)
kerstin z5-6
ursäkta Ingrid men zon 8 folket då? Du vet dom ovanför Lycksele är dom med på nån av kartorna ? För vi har väl z 1-8 i Sverige ? laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Ingrid på Västkusten
Ja Kerstin zon 8 är med - även om den ofta glöms bort vet jag.

http://www.tradgard.org/

klicka på zonkarta,

Hälsar ingrid
Frazze
Tack, för det utfyllande svaret, Ingrid..
Norska adressen har jag letat på.. http://www.hagesellskapet.no, men den verkar gammal eller ändrad.
Angiven i en utställning i samma namn..

Glömde bort Zon 8, men vi odlar inte så mkt annat än pottisar å bergs-rabarbret. Det senare verkar ta sig enorm utväxt vid kalkberggrund intill kalktjärn i enorm blomma och abnormt stora blad i Björkliden 'Materialvägen'. En del villaträdgårdar kör ju sina rabatter också med blomster längst i norr. Men det 'är hårt nog.

Får tips från sv. Riksförbundet som för härdighetskarta av nåt slag i bokform. Får väl se om de har sin del i förklaringar av zon-utvecklingen.
Finns ju varmare klimat söderut om zon I, märkligt men saluförseln fås ju via sv handelns försorg. Så det får väl vara så..

Känner till Perenna odlingszonkartan och träd-variantens karta, yepp..
Och har mycket riktigt hört om Tromsö fjällträdgård. Jokkmokks likaså, nyss varit intill den under Vintermarknaden nr: 398.
Ev. ska jag pipa upp till "Laestadiusträdgården" i Karesuando camping och kanske hinna med ogräsrensning, samt leverera digitala formen för skötsel så de sen klarar sig själva framöver... Möjligt att jag hinner fota av rabatterna och få in det under senhösten-vintern i kommande. Får väl se om det hinns...
Kiruna-odling är kanske av en illa vald plats, där jag förväntar mig att folk lär trampa sönder plantorna i vanlig ordning. Rent av stjäla hem dom...


blink.gif / MvH Frazze
Gossen Ruda
Som Ingrid skriver så gäller zonerna mest för sånt som sticker upp ovanför ett ev snötäcke. För vintervissnande perenner och liknande gäller helt andra förutsättningar. Blött/torrt, skuggigt/soligt, norr/söderläge mm. Åke.
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Och så skall man stava rätt på norska med LOL
www.hageselskapet.no

Minna en underbar artikel om att odla rosor i zon 8 i ett nummer av tidningen Natur & Trädgård. En dam som bor på fjället - kan ha varit ett år sedan kanske två kolla på biblioteket. Emellanåt finns det en hel del nyttig info och artiklar om att odla i de högrezonerna i Sverige ( ännu en orsak till att jag prenumererar på den LOL)

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon