Piffen
Hej alla som kan det här med dammar.
Jag skulle vilja ha en liten damm på min kolonilott (odlingslott) där det saknas el och eget vatten (delad kran 10 m bort). Har funderat på någon formgjuten damm i storleken 225-500 liter. Vill odla näckrosor och fuktälskande växter som Primula spp, Caltha palustris, Mimulus spp mm.

Problemet är väl att det skulle bli mycket alger i vattnet och frågan är hur man ska lösa detta då jag inte kan ha någon pump/filter i dammen.

Tack på förhand.
Piffen
Det verkar som om det inte finns någon som vet något om detta. Jag får väl testa med något billigt alternativ till formgjuten damm och se om det överhuvudtaget funkar.
e_sedell
ju mera jödningeämnen det finns i vattnet desto mera alger. Testa med någon form av andmat, den skuggar vattnet och tar mycket näring.
Janne
Hej!
Ett möjligt sätt att slippa grönalger( kommer garanterat i stillastående vatten) och annan ej önskad växtlighet i din blivande damm, vore att först under våren ösa rent dammen, så att den blir fri från under vinter förmultnat förorenat vatten.Fyll sedan på nytt rent vatten.Tyvärr kommer algerna så småningom tillbaka ( kanske efter en månad).Ett effektivare sätt, där dock vattenväxter (näckrosor mm.) tar stryk ( förmodligen dör) är att använda klortabletter och algbekämpn.-medel, något som används i pooler för att rena badvattnet.
Själv har jag en gjuten damm, som rymmer ca 10 kub.meter, som saknar reningsanläggning.Denna pumpar jag ren enl ovan varje vår och fyller på med rent brunnsvatten( Tar en vecka!)Vidare samlar jag upp det regnvatten,som rinner ner från hustaket och låter detta via stuprör och nedgrävda ledningar rinna ut i dammen,som därvid får nytt tämligen rent vatten. Det fungerar tillfredsställande. mvh Janne smile.gif rolleyes.gif
yla
dammen är gjord av en gammal vattensäng
det är enbart regnvatten i dammen
etfersom jag har varken el eller vatten på torpet så får det bli på dette viset
men det fungerar ju o alla djuren gillar vattnet allt från mygglarver till sländor grodor salamandrar o fåglar som gärna tar sej ett bad

en underjordisk slang från stuprännan är enda tillförseln av nytt vatten o det sker ju bara då det regnar
jag har också så att jag kan få en liten stråle vara som en fontän i ca femton minuter om jag fyller regntunnan då kan jag njuta av porlet en liten liten stund
allt går om man vill smile.gif
Piffen
Tack för tipsen. Jag får testa med att byta vatten ofta, placera dammen så skuggigt som möjligt och ha skuggande växter i vattnet. Jag får se om det fungerar, om inte så har jag ju i alla fall försökt.
Cajsa
Hej!
Jag har någon gång läst i något trådgårdssammanhang att man kan hålla vattnet i dammen renare genom att lägga i en knippa halm! Första två åren så hade jag riklig algbildning i min damm trots pump och cirkulerande vatten. Jag tänkte som så att det borde bli litet mindre algbildning eftersom det bildas avlagringar frpån växter och annat som förmultnar och faller till botten, därför tömde jag inte helt och rengjorde den alltför noggrannt varje vår utan bara det värsta skräpet som låg på ytan. Förra sommaren behövde jag knappt underhålla den alls den skötte sig själv. Den ska ju ha lagom skugga och lagom sol då håller den sig fin. Vad gäller halmen så har jag inte själv provat den metoden men man kan väl alltid testa.// Cajsa
honungsrosen
Hej!
Du kan köpa syresättande undervattenväxter!!
Om du hittar i naturen så kan du även försöka med dem. Jag hade vatten i en tunna under 2 somrar och det fungerade ganska bra!
Flytväxter som skuggar mot solen hjälper det också. Men tänk på att det kan ta ett par veckor innan vattnet stabiliserar sig, så bli inte besviken.

Fortsätt dröm och lycka till!
yla
idag i regnet så ser en av mina dammar ut såhär
inga pumpar o änsålänge inga vattenväxter
rapporterar vidare hur den kommer att klara sej
den ligger ganska skuggigt o innehåller tusentals liter
projektet har pågått i två år o fortgår
vattnet började samla sej förra våren o har alltså stått en vinter



undrar om det finns små batteridrivna pumpar förresten e de nån som vet
för det skulle ju vara kul med lite vattenporlande vid speciella tillfällen
e_sedell
Kan man bygga en dam mitt i solen utan cirkulation?
TobbeGarden
CITAT (e_sedell @ 29-04-2003, 19:27)
Kan man bygga en dam mitt i solen utan cirkulation?

Jag hade inte gjort det utan ett bra fillter och bra cirkulation av vattnet.
Hans i Mälardalen
Jag har bra cirkulation och bra filtrering med uv ljus. Därför fungerar det bra att dammen är belägen i halvsol.

MvH
e_sedell
jag funderar på en beck till dammen, men en pump kostar ju skjortan.....
Hans i Mälardalen
Det beror på hur kraftig du vill att den ska vara. Jag kom över en 4000 l/h för bara lite drygt 500kr. Det var förstås ett specialerbjudande. Men om du tycker att det är dyrt så kan jag rekommendera att du ställer upp i fototävlingar på internet. Jag har skickat bidrag till många tävlingar som har t.ex pumpar som pris.

MvH
e_sedell
okej, det ska jag försöka med...
Piffen
Hmmm... någon bäck kan det ju inte bli fråga om för min del. Ingen pump utan el, eller finns det soldrivna nuförtiden? Tror också att kolonigrannarna surnar till en smula om jag skulle ta mig ensamrätt på kranen och håller den igång hela tiden. Mig veterligen är det ingen av de nedanför mig som har tänkt sig att odla ris heller. wacko.gif
e_sedell
Gå ihopp och bygg en beck igenom hela kolonin med ett par vattenblänk här och var. Om ni tar vatten från en sjö är det ju bara att leda tillbaka det...
andelia.se
Det finns nu pumpar som drivs av solceller, synd att vi ej såg ditt inlägg tidigare.

Mvh: Anders
Andelia.se
andelia.se
CITAT (Hans i Mälardalen @ 05-05-2003, 21:30)
Det beror på hur kraftig du vill att den ska vara. Jag kom över en 4000 l/h för bara lite drygt 500kr. Det var förstås ett specialerbjudande. Men om du tycker att det är dyrt så kan jag rekommendera att du ställer upp i fototävlingar på internet. Jag har skickat bidrag till många tävlingar som har t.ex pumpar som pris.

MvH

Det var ett väldigt bra pris! Det kan inte ens vi på Andelia.se hänga med på. Fast vi ligger lägre i pris på vattenartiklar än dom flesta andra inklusive vattenliv.nu.

Grattis Hans
andelia.se
CITAT (Piffen @ 05-05-2003, 22:57)
Hmmm... någon bäck kan det ju inte bli fråga om för min del. Ingen pump utan el, eller finns det soldrivna nuförtiden? Tror också att kolonigrannarna surnar till en smula om jag skulle ta mig ensamrätt på kranen och håller den igång hela tiden. Mig veterligen är det ingen av de nedanför mig som har tänkt sig att odla ris heller. wacko.gif

Det finns nu pumpar som drivs av solceller.

Mvh
Anders
yla
idag ser det ut såhär runtom dammen o näckrosor vita har blommat i veckor nu ,jättekul
men ett tag trodde jag att vattnet skulle dö men jag vispade omkring i det o sate dit lite växter bland annat näckrosorna o nu är det bra
det behövs en del täckning till runtikring men det kommer såmåningom känslan ska vara vild rolleyes.gif så jag är rätt nöjd laugh.gif
bilder ligger på före o efter i albumet vatten
Exotic
CITAT (oldwolfie @ 29-04-2003, 14:48)
idag i regnet så ser en av mina dammar ut såhär
inga pumpar o änsålänge inga vattenväxter
rapporterar vidare hur den kommer att klara sej
den ligger ganska skuggigt o innehåller tusentals liter
projektet har pågått i två år o fortgår
vattnet började samla sej förra våren o har alltså stått en vinter



undrar om det finns små batteridrivna pumpar förresten e de nån som vet
för det skulle ju vara kul med lite vattenporlande vid speciella tillfällen

Hej Oldwolfie,

Hur har du gjort denna då????,och den ser mega stor ut rolleyes.gif rolleyes.gif Har du många dammar nyfiken som man är biggrin.gif

MVH Exotic
yla
CITAT (Exotic @ 27-07-2003, 13:14)
Hej Oldwolfie,

Hur har du gjort denna då????,och den ser mega stor ut  :rolleyes:  :rolleyes: Har du många dammar nyfiken som man är  :D

MVH Exotic

jag har en liten damm som e gjord av en gammal vattensäng de va första dammen den har funnits i kanske fem sex år o fungerar fortfarande
den nya stora är på ganska många hundra liter o är gjord av två stooora presseningar som botten den va mest tänkt som en reservoar att ta vatten ur för o vattna med då det är torka men den blir bara finare o finare med näckrosor o levande varelser som bor där o nu ser den mer o mer ut som en liten skogsdamm ,jag tömmer vattentunnorna i den till vintern o regnet fyller den o jag täcker med mossor o annat runtikring så presseningen är snart helt dold ,ska bli kul o se hur länge presseningarna håller ,det är ju billigt med pressening o dyrt med dammduk smile.gif men den dagen som presseningen går sönder så blir det dammduk till stora dammen eftersom det blev så fint o kanske en solcellsdriven liten fontän nångång då man får råd smile.gif
bilder finns i albumet på dammarna
javisstja jag har ett litet vattenblänk o en nyanlagd skuggplantering också den gillar katten att dricka ur
eftersom jag inte har något vatten alls på torpet så känns det som oumbärligt att ha dammarna dricksvattnet bär jag hemifrån,,, badar i sjön o diskar med regnvattnet i tunnorna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon