:-)INKA
Hejsan allihopa!!! biggrin.gif

Nu är det så att det är första året jag överhuvudtaget har hållit på
med blommor, alltså ingen längre erfarenhet... men roligt har det varit även om en del har misslyckats.

Det ligger till så att jag undrar vad jag bör gräva upp och vinterförvara inomhus. Jag bor i Burträsk (zon 5 tror jag att det är).

Vill ha hjälp med dessa sorter:

Väpnarlilja

Dahlia cactus Rouge

Gladiolus

Anemon

Lilja Grand Cru

Orientalisk lilja

Sparaxis tricolor

Iris Hollandica

Spindellilja

Afrikas blå lilja



Sedan skulle jag vilja veta hur ni gör med ettåringar som ni planterat tillsammans med perenna växter. Tar ni bort dem nu , eller låter ni dem vara över vintern och tar bort dem på våren...

Hälsningar // INKA rolleyes.gif
Fenja
Jag känner inte till alla sorter du har men dessa ska väl i alla fall upp:
Dahlia cactus Rouge
Gladiolus
Sparaxis tricolor
Spindellilja
Afrikas blå lilja
Mvh
Fenja
Zazu
utöver det fenja skrev så ska även anemonen och väpnarliljan upp.

mvh zazu
pejori
vet inte riktig hur det är uppe hos dej. smile.gif
men på rak arm kan jag säga att du får ta upp dahlia, väpnarlilja, gladiolus och afrikas blå lilja. smile.gif smile.gif
sparaxisen klarar sig om du täcker den väl. iris och orientalisk lilja bör klara sig.
resten känner jag inte till smile.gif
ettåringa låter jag vara då vissa kan fröså sig och komma nästa år. unsure.gif jag rensar bort dom på våren wink.gif
andreas i uppsala
angående afrikas blå lilja så beror det på vilken sort du har. Vissa har sina ute året om du vet tongue.gif biggrin.gif
kerstin z5-6
Väpnarlilja

Dahlia cactus Rouge

Gladiolus

Anemon


Sparaxis tricolor

Iris Hollandica

Spindellilja

Afrikas blå lilja
måste upp -jag har sett dem irl så jag vet att tex aemonen inte är en sort som fixar vårt klimat .. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon