Full version: Höstmörker
Hans i Mälardalen
Jag tycker att dagarna bara blir kortare. Det är synd för då kan man inte vara ute lika länge.
Fialotta
Håller helt med dig, jag är en vår o sommarmänniska..hösten går an med alla sina fina färger, men mörkret är för mig jobbig...längtar till våååren! unsure.gif
cissi i onsala
Trist att ej kunna vara ute på kvällen , men samtidigt gillar jag att tända en brasa och mysa. Däremot gillar jag inte den annalkande kylan och halka , mad.gif is snö och slask. Vi som ändå har så varmt kunde lika gärna slippa, vill man ha snö så kan man ju åka dit och fortsätta att påta i trädgården.

Nu bor jag ju vid havet i zon 1 och där blir det bara mest krångel med vintern och aldrig kan den bestämma sig, ena dagen här, andra försvunnen. Skall man ha vinter så skall man ha en riktig som man kan lita på.
Ina
Riktigt "gammal" tråd, men ack, så aktuell!

Jag tycker det är riktigt jobbigt att det blir mörkt på kvällen - jag älskar att vara ute och joxa med trädgårdssysslor frampå kvällskvisten! Häromkvällen stod jag och sådde perennfröer och pillade ner liljebulbiller tills jag inte såg vad jag gjorde! Hoppas att alla hamnade där dom skulle... laugh.gif
estet
CITAT (Ina @ 11-09-2003, 23:04)
jag älskar att vara ute och joxa med trädgårdssysslor frampå kvällskvisten! Häromkvällen stod jag och sådde perennfröer och pillade ner liljebulbiller tills jag inte såg vad jag gjorde! Hoppas att alla hamnade där dom skulle...  :lol:

Stod ute på altanen en kväll och tog pellissticklingar med en tapetkniv... Jag kom på att det här kanske inte var så bra, men vad gör man inte då frosten nalkas!

Här där jag bor blir det ju så fruktansvärt mörkt om vintern, några få timmar om dan är det ljust. Observera bara ljust -inte någon sol alls.
Tur då att vi får mkt snö som lyser upp istället.
Ina
Ja, det där med snö som lyser upp är inte helt fel - snarare helt rätt!!
Härnere i "södern" kan det dock vara lite si och så med snötillgången och november brukar vara en pina - svart och blött, lerigt och ruggigt!
Dom timmarna som solen är uppe känns hopplöst otillräckliga! sad.gif
estet
Jag var nere i Sthlm i nov. för en massa år sedan, så jag har känt på vilket ruggväder det kan vara.
Regn, slask och isande råa vindar. På ett sätt kändes det kallare där då än hemma där det var minusgrader och snö.
Det blir på ett sätt behagligare och varmare i luften när snön lägger sig.
Betty
CITAT (cissi i onsala @ 11-09-2003, 22:58)
Skall man ha vinter så skall man ha en riktig som man kan lita på.

Håller med dej Cissi!
Nuförtiden kan det regna och slaska mitt i vintern t.o.m. här uppe i norr. Och rätt som det är så blir det 30-40 grader kallt... wacko.gif
Och sen blida igen, om vart annat. Är det växthuseffekten måntro...? sad.gif
estet
Visst!
Kommer ihåg en jul då vi knappt hade snö för det hade börja töa strax innan.
Regn och skridskobana på vägarna.
Berith
Du har röstat i den här omröstningen
---- står det, men hur 17 ska man komma ihåg hur man röstade för så länge sen? blink.gif Antagligen röstade jag på 'jag påverkas inte' för det gör jag inte.

Eller... jo förresten, jag påverkas nog lite! unsure.gif Tycker det är mysigt med hösten också för då kan man göra alla dom där hittapåattgörainne-sakerna.
Adri-Anne
Ser att flera tycker att hösten är mysig. ohmy.gif
Fick jag välja skulle jag ta en spruta i ändan, den sista oktober som höll mig sovande tills mars.
Värst är det att se alla frysande katter som far så illa.
Alla hemlösa som nu får det svårare att klara sig.
Nej, höst och vinter tycker jag inte om.
Men oktobers färgsprakande natur och höga klara luft, vill jag för allt i världen inte vara utan.
Hannele
Mörker är OK, småmysigt. Man behöver inte vara lycklig och aktiv... tongue.gif
I kylän kan man börja göra islyktor...
Tidigare, innan jag hade egen trädgård, tyckte jag att våren var jobbig.
Hannele
Jag får inte rösta, för jag skrev inlägget först... blink.gif sad.gif
Pia mitt i Skåne
Jag måste säga att som lantbrukare och kobonde är jag innerligt glad att det blir lite mörkare så att man kan hålla sig inne och pyssla lite med allt det där som man inte har tid med på sommaren, sy någon gardin, bygga en ny garderob eller vad det nu kan vara som man behöver göra. Eller något som man aldrig hinner, ägna sig åt sig själv, lite korsord, ett stort, fint pussel eller spela spel, kanske umgås mer med familjen i stället för djuren.

Pia
Ralf
jag tycker det är jobbigt med denna sommartid som fortfarande pågår. Kallt på mornarna när man går upp...
yla
jag vill aldrig vara utan våra årstider så det så
var årstid har sin tjusning
hösten är sprakande färg o krispiga dagar
o skörd av allt i skog o mark
brasor o varm choklad
mysiga plädar bra böcker pyssel mm
vintern är röda kinder på barn med glittrande ögon i pulkabackarna
o trötta ben av allt spring upp o ner
färgglada overaller
is på vattenpussar att krascha
snöbollskrig o tysta vita skogar mjuka mjuka
skidspår ,fotspår djurspår som talar
talar om varelserna i skogen
ljus i varje hus o trädgård som glittrar i det svarta
våren är uppvaknandet
den ljuva tiden då LIVET vaknar
då man ska hinna med att se alla små gröna groddar
o sommaren då vi får korta stunder i hängmattan då ALLT växer upp o vi får njuta igen av att LIVET är så obändigt
åter säger jag lev som om varje dag va den sista för det kan den vara
Hannele

Man kan leka i trädgården hela året. Jag älskar att göra snölyktor och snögubbar! wub.gif
annchapanncha
När hösten kommer, får man ta det lugnt och göra ingenting om man vill, inte lika mycket måsten hela tiden.

SKÖNT.

Tycker
Annchapanncha
Kajsa
Gillar hösten då har man många sköna dagar i trädgården,
gör allt jag kan ute tills november. Eftersom jag jobbar natt på
ett servicehus är jag van vid mörker, men man sover bättre på
dagarna den här mörkare tiden. Hösten är en toppentid.
Idag har jag petat ner lökar och börjat röra om i rabatterna,
när jag sedan jobbar i natt mår man utmärkt av några timmar
ute på dagen. wub.gif
Anna C
På sommaren lever man, på vintern överlever man.

Hade man bara sluppit vakna och kliva upp när det fortfarande är mörkt och sluppit jobba under dygnets ljusa timmar så kunde väl vintern vara rätt okej...

Anna
Ann i Göteborg
Jag längtar lika mycket efter höst som efter vår!

Jag ser fram mot:
*sista omgången med gräsklipparen
*ogräset har lugnat ner sig
*härligt mogna äpplen att skörda
*mysa inomhus med eller utan bok, med eller utan brasa
* tända levande ljus
*kallops, grönpeppargryta, slottstek m.fl. härliga rätter vi inte är sugna på på sommarehalvåret
*de vackra höstfärgerna
*katten blir lättare att få in om kvällarna
*sniglarna blir färre

*och nu börjar en fransk film som jag skall gå och titta på!
estet
Hösten är väl en tid för något nytt och förändring, det sägs så?
Det är nu vi vill börja gå kurser, skola, byta jobb, göra ny frisyr, ändra om hemma, planerar nästa sommars blomsterprakt osv.
Det blir som en kick-off efter semestern.
smile.gif
Hannele
Ja, på hösten har man tid att gå på trädgårdskurser och läsa trädgårdsböcker! smile.gif
Ewa L
Jag har så länge jag kan minnas lidit av riktiga höstdepressioner. De satte in tidigt också — slutet av augusti när det var som värst. Hade utpräglade vår-/försommarträdgårdar. Hatade hösten.

Så bodde jag några år utomlands. Där fanns inte någon egentlig höst. Tyckte jag det var underbart? Nej, plötsligt saknade jag den knallblåa himlen, den höga rena luften, explosionen av färger i naturen. unsure.gif

Nu har jag bott i Sverige igen i några år, klarar höstarna riktigt bra, och i år har jag för första gången planterat växter som är vackra på hösten. Som blommar sent eller har just dessa färgsprakande höstfärger. De hinner nog inte i år, men nästa... Har dessutom investerat i en braskamin och en massa ved. Jag kan inte påstå att jag längtar, men känner en inre frid, ett större lugn. Mindre stress helt enkelt.

Har kanske äntligen insett att naturen dör inte, den tar bara en välbehövlig vila och då kan jag det också.
Öland
CITAT (Anna C @ 16-09-2003, 16:51)
På sommaren lever man, på vintern överlever man.

Hade man bara sluppit vakna och kliva upp när det fortfarande är mörkt och sluppit jobba under dygnets ljusa timmar så kunde väl vintern vara rätt okej...

Anna

Håller med, när det är som mörkast vet man inte ens vad som har hänt medans man varit på jobbet. Kan bli som en överraskning när man kommer ut på lördagen. unsure.gif
evarina
Urk och fy! Det är iofs mysigt att sitta framför brasan in krupen i en pläd med en god bok. Men jag ogillar vintern. Mörkt och slaskigt. November är värst, i december har man iallafall alla levande ljus, adventstakar etc som lyser upp tillvaron.

Får hoppas att jag tycker att januari är bättre i år eftersom jag ska gifta mig wub.gif
Hannele
renate
ohmy.gif Har man väl vänd sig är hösten inte så tokig,på dagen i trädgården ännu i alla fall,på kvällen inne och göra något annat.och så slippa jag snart att klippa gräs.Gör höstpromenader i skogen med hunden,katten följer också med ibland.Visst tycker jag mer om ljusa kvällar än höstmörkret,men jag försöker gör det bästa av saken.Det kommer en vår igen. rolleyes.gif
Hälsningar Renate
*Felix matte*
Bättre att tända ett ljus om än aldrig så litet än att förbanna mörkret.
Konfucius
Att leva är så häpnadsväckande att det inte blir mycket tid över till något annat. Emily Dickinson
Men.... jag gillar inte hösten.
Almdalen
Jag tillhör dem som kan njuta av hösten, det blir lugnare och man har tid till annat än ogräs och vattning och gräsklippning. Det känns som om året blir"färdigt" frukten mognar och sommarblommorna tar slut, man städar upp i trädgården och ställer in trädgårdsmöblerna. Man flyttar in och trivs i stugvärmen gärna framför brasan, böckerna man köpt under sommaren har man äntligen tid att läsa.
Kommer det någon solig dag tar man långpromenader i skogen och bara njuter, regnar det blir det regnställ och minirunda med hunden. Väl inne börjar man drömma om nästa sommar!!
wub.gif biggrin.gif
*Felix matte*
Alldeles nyss bevittnade vi ett skådespel av sällan skådat slag
Ett Norrsken som var sååå stort och mäktigt och omgivningens tystnad gav oss tillfälle att höra dess sprakande ljud.
Synd att min kamera inte klarade av att fånga skådespelet sad.gif

Just nu ... Stjärnfylld himmel och 1,7 minusgrader
Bettson
Önskar jag kunde få hästen skött och narkos från nu till mitten på februari.
Kan för all del ta ett kort uppvaknande mellan första advent och trettonhelgen.
Jag längtar till våren.
Virgo
Mig veterligen har inte röstat i denna fråga som ställdes för nästan ett år sedan.

Men fastän jag ser ljuset långt bort så börjar det bli mörkt tidigt och kyligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon