renate
jag hade inget daliaalbum här upptäckte jag ,men jag vill visa mina Dalior.Alla är frösådd i år.En del fick jag fröer från Marie i Tierp,de andra har jag tagit från mina egna från förra sommaren.Jag är dålig på att tar upp knölar och förvara de,Jag tycker det är mera spännande att frösår då kan det blir överraskningar.
Mina dalior
Zazu
ohmy.gif ursnygga! pelargonerna var också ljuvliga, speciellt white unique

MVH Zazu
Fenja
De är så vackra! Jag blir riktigt avundsjuk!
Mvh
Fenja
*Felix matte*
wub.gif wub.gif wub.gif jag njuter av allt vackert du bjuder oss. wub.gif
Eva i Skåne
Visst är dahlior underbara wub.gif wub.gif .
Jag får nog också lägga upp ett album med mina.

Jag har aldrig tagit frön från mina utan sparar knölarna. Kanske det är något att pröva för det är besvärligt att förvara klumparna över vintern.
cala98
Jättefina!!:wub:
När planterar du fröerna för att de ska bli så där stora och fina? Var köper man fröerna? Heter de nåt speciellt?
renate
CITAT (cala98 @ 31-08-2004, 21:32)
Jättefina!!:wub:
När planterar du fröerna för att de ska bli så där stora och fina? Var köper man fröerna? Heter de nåt speciellt?

Jag sår mina Dalior i mars,när plantona är hanterbart skola jag om de i egnar krukor i planteringsjord.I april ställer jag alla mina frösådder i växthuset,där de väntar tills det är dax att plantera ut de i välgödslad jord.De flersta Daliorna plantera jag i stora kukor.Frö har jag tagit från mina egna plantor,en del har jag fått av Marie i Tierp.I handeln har jag bara sett den vanliga fröblandningen: 'Sommardalia'.De sådde jag innan, sedan tog jag egna frö.Det går säkert att byta till sig frö.Än har jag inte tagit fröer från mina klipper bort överblommat men nu måste jag börja och spara fröställninga.Det blev långt. tongue.gif rolleyes.gif
Kattfot
Så underbara!!!
I år är första gången jag testat dahlior själv (knölar) och jag har blivit helt såld wub.gif
Men inte visste jag att det gick att få fram dom från frö såhär...de ser ju stora ut! Trodde sommardahliorna blev små lixom.... blink.gif
kristerh
Underbart med dahlior rolleyes.gif köpte frön förra året på impecta, de har ett ganska stort urval,
delade ut knölarna i våras till min kära mor, så nu har jag bara 2 kvar själv
wink.gif
Jag köper nya fröer till nästa år rolleyes.gif
krister
Exotic
Renate dem var bara så snygga rolleyes.gif
Jag som är tok kär i dahlior smile.gif wub.gif
Ewa L
Till och jag med lyckades med att fröså Dahlia. Köpte bara en påse med Sommardahlior (sådde halva påsen! Säkert 100%) och de är hur fina som helst. Lagom stora. Enda är att jag var lite sen med utskolningen så de har nyligen börjat blomma, men prunkar desto mer. Kommer dock att märka upp de vackraste och spara knölarna.
Fenja
Renate! Korsar de sig och ändrar färg när man tar fröer? Eller vad beror det på att de blir annorlunda?
Mvh
Fenja
kristerh
CITAT (Fenja @ 02-09-2004, 00:10)
Renate! Korsar de sig och ändrar färg när man tar fröer? Eller vad beror det på att de blir annorlunda?
Mvh
Fenja

jag svarar fast jag inte heter renate: jo de blandar sig friskt...man kan få helt nya färgvarianter sleep.gif
krister :
Fenja
Tack Kristerh! Får nästan dra upp några till nästa år då... det enda jag har mot Dahlior är att de inte tål minsta lilla frost.
Mvh
Fenja
kristerh
CITAT (Fenja @ 02-09-2004, 10:56)
Tack Kristerh! Får nästan dra upp några till nästa år då... det enda jag har mot Dahlior är att de inte tål minsta lilla frost.
Mvh
Fenja

Det får man stå ut med när man får se så snygga blommor rolleyes.gif
krister
merete68
Jeg vet hva jeg skal gjøre!Nemlig begynne å samle på delhia.. wub.gif

__________
Merete68
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon