windy
Ett sorgebarn i trädgården är en skuggig rabatt ca 1,5*4m. Inget vill riktigt ta sig i den rabatten, utom ogräset då. Jag har rensat bort allt nu utom en daglilja som står mitt i. Ena långsidan och ena kortsidan står mot murade husväggar, så det är lä vid rabatten. Jag tänkte mej att plantera kärleksört och lavendel där. Kan det vara något? Jag vet inte hur de klarar skugga? Andra förslag?
Fenja
Hosta, astillbe, praktlysing, ulleternell, daggkåpa, lungört, ormöga, hasselört, löjtnantshjärta, nuneört, bellis, vintergröna, spetsmössa, sockblomma, förgätmigej, bergenia, silverax, myskmadra, rosenplister är några exempel på perenner som klarar skugga. Kolla runt lite på intenet och sök även här på forumet kan du säkert hitta fler förslag.
Mvh
Fenja
Mia, zon 3
Just lavendel och kärleksört är solälskare, så de passar inte där.....
En av mina skuggfavoriter är rams, och så en massa olika ormbunkar. Faktiskt kan pioner funka, om det inte är djup skugga. Kolla trädpioner! Krolliljor är vackra i skugga!
Ewa L
Mia hann precis före mig! tongue.gif Tänkte föreslå just ormbunkar och rams, inte minst pga att det är en väldigt stor rabatt. "Kräver" lite större och maffigare saker. Nästan alla de som Fenja räknade upp tillhör också mina favoriter i skuggrabatter.
*22many*
Jätterams är fint och trivs nog nästan överallt rolleyes.gif . Fänrikshjärtan och astilbe tillhör mina favoriter och dem har jag i en ganska skuggig rabatt. Där trivs också temynta, axveronika och daldocka (trollius?).
windy
Tack för tipsen!
Är det någon som har en bild på hur en dylik rabatt skulle kunna se ut? Jag vet inte riktigt hur höga växterna blir, så det hade varit bra att ha lite mer kött på benen.

Jag kontrollmätte rabatten. 1*3m ska det vara...
Fenja
Här är min skuggrabatt från två vinklar:





...ruffsigt som allt annt här! rolleyes.gif
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon