Full version: Vilka föredrar ni?
Noah
Nu när det börjar bli lökplanteringsdags undrar jag lite över era favoriter!
Föredrar ni tulpaner eller narcisser?

Har ni erfarenhet av tulpaner som blommar flera år (en del kommer ju bara ett år)?

Tack på förhand!
Noah
Betty
Gissa vilka jag föredrar!!! laugh.gif
Mina tulpaner kommer igen år efter år, utom i år när ett par rådjur hade lyckats vädra favoritfödan i mina rabatter och kom över på ett redigt skrovmål sent en natt...
Ciczi
Har faktiskt inte bestämt vad jag gillar bäst bland lökarna men påskliljor är skojiga. laugh.gif

Ciczi
Xelma
Tulpaner typ spindel, frans, Queen of Night kan jag inte låta bli, men annars är det mest krokus, snödroppar och narcisser. Mycket pga att de förökar sig. De botaniska tulpanerna lockar ofta inte och annars brukar de dö ut tycker jag.
Kajsa
Nja, ingen riktigt av dom, narcisser kommer igen därför är dom bäst. Tulpaner är som " en säsong växt för mig " och dom små som sprider sig är sådär roliga. Men visst blir det någon snygg sort varje år, annars är det Allium som är mina lökfavoriter.
Monica M zon 4
Tulpaner och krokus är ingen idé att jag försöker plantera på grund av rådjuren. Så jag har bestämt mig för att jag tycker bäst om narcisser! tongue.gif
kerstin z5-6
Narcisser de med rosa krona -de vita mfl , Tulpaner -gärna Rembrant " med flammiga kronblad ,Princess Irene ,
Camassia -stora blå hyacintkolvar , krokus planterade i massor , snödroppar,Kungsängsliljor! med rutiga mönster ,Allium ,
Hannele
CITAT (Noah @ 02-09-2004, 16:42)
Föredrar ni tulpaner eller narcisser?

unsure.gif Varför måste man välja?
Betty
Klart du inte måste!!! rolleyes.gif
Viveka
[QUOTE]Varför måste man välja? [QUOTE]

Om man har rådjur har man inget val, eftersom tulpaner hör till rådjurens favoritföda. smile.gif

Men jag föredrar ändå narcisser. I en naturträdgård, som jag har, passar de klart bättre än tulpaner, och det finns så många roliga sorter. Mina favoriter är mininarcisserna Thalia, Golden Bells och Itzim, och den gammaldags doftande pingstliljan.
stina
Tulpaner är bara att glömma - som tur är är jag inte särskilt förtjust i tulpaner.
Krokos är bara att glömma - tyvärr ÄLSKAR jag dom
Gula vanliga påskliljor och gammeldags pingstliljor är toppen
Stora, höga Allium är också en favorit

/Stina
kristerh
jag håller på narcisserna, jag planterade tulpaner som kom upp för första gången i våras, det jag inte gillar hos tulpanerna är att det tar så vaaaansinnigt lång tid innan bladen vissnat ner, hos narcisserna tar det halva tiden samt att de inte har lika stora blad som tulpanen wink.gif
men visst det finns många fler snygga tulpaner än narcisser.
krister
Ina
CITAT (Monica M zon 4 @ 02-09-2004, 19:15)
Tulpaner och krokus är ingen idé att jag försöker plantera på grund av rådjuren. Så jag har bestämt mig för att jag tycker bäst om narcisser!  :P

Kan bara hålla med... biggrin.gif

Fast jag har börjat att plantera lite botaniska tulpaner här och var nu... kan inte låta bli.. hehe... wink.gif
silverlök
Jag älskar tulpaner och skulle vilja ha hela trädgården full. Men nu är min trädgård en motorväg för rådjur (dessa GRÄSLIGA djur mad.gif ), så jag har botaniserat bland narcisserna istället och beställt hem massor. Det fanns ju så mycket mer än de vanliga tråkiga man ser överallt. Så jag fortsätter köpa snittulpaner och ha inomhus, så får jag i alla fall njuta av dem i vas biggrin.gif

/Silverlök
Ewa L
CITAT (Monica M zon 4 @ 02-09-2004, 19:15)
Tulpaner och krokus är ingen idé att jag försöker plantera på grund av rådjuren. Så jag har bestämt mig för att jag tycker bäst om narcisser! tongue.gif

Jag har också bestämt att jag tycker bäst om narcisser! biggrin.gif

Dessutom mängder av andra typer av lökar som inte lockar in rådjur och harar på min tomt. Ex.vis Spanska/engelska klockhyacinter och Vintergäck.
yla
jag sätter mina tulpaner i mitten av en ring me narcissor
fungerar utmärkt rolleyes.gif
Ewa L
CITAT (oldwolfie @ 03-09-2004, 12:45)
jag sätter mina tulpaner i mitten av en ring me narcissor
fungerar utmärkt rolleyes.gif

Funkar det verkligen?? Är de så dumma/lättlurade? unsure.gif
*22many*
Om man vill ha tulpaner, men slippa vänta på att bladen ska vissna ner sleep.gif så kan man ju plantera dem i småkorgar (finns special), som sedan lätt flyttas till annan plats när de blommat klart tongue.gif . I det uppkomna hålet kan man sedan plantera något 1-årigt biggrin.gif . Säkert känner många till det här, men jag skriver ett par rader ändå sleep.gif
Fenja
Jag är ingen tulpanälskare... man har en del vilda och botaniska som jag fallit för. I övrigt är det olika narcisser, krokus, snödroppar, pärlhyacint och scillor som kikar upp här på våren.
Mvh
Fenja
yla
CITAT (Ewa L @ 03-09-2004, 12:48)
CITAT (oldwolfie @ 03-09-2004, 12:45)
jag sätter mina tulpaner i mitten av en ring me narcissor
fungerar utmärkt rolleyes.gif

Funkar det verkligen?? Är de så dumma/lättlurade? unsure.gif

lukten lurar dom
o det fungerar för mej
o då ska du veta att på min tomt som ligger aldeles öde kan dom ju ha det hur bra somhelst utan störningar

hoppas dina e lika lättlurade
förr fick jag inte behålla mina tulpaner men numera blir jag så glad varje år då dom kommer upp
Cilla
Jag tycker om narcissen Acteae och har man fler än 20 kan doften fylla en halv trädgård. Kultiverade tulpaner har jag givit upp, men botaniska sätter jag nya nästan varje höst.
zaaritha
Gammeldags pingstliljor!! Absolut!
Viveka
[QUOTE]Funkar det verkligen?? Är de så dumma/lättlurade?[QUOTE]

Det funkar faktiskt, jag har själv prövat det.
En ring av blodmjöl runt planteringen funkar också, åtminstone till nästa ösregn.

Själv planterar jag kejsarkronor bland azaleorna, för att få ha azaleablommorna ifred.

Men jag föredrar ändå narcisser. För att de är så snälla, sprider sig så villigt och gör så lite väsen av sig när de vissnar ner.

För övrigt är rådjuren värst tidigt på säsongen, innan det finns så mycket annat gott att äta. Kanske är det därför de botaniska tulpanerna får vara ifred, de blommar oftast lite senare.

Men gudskelov att snödroppar och vintergäck tydligen inte smakar så gott. Fast man vet ju aldrig, deras smak verkar förändras över tiden. Tidigare fick jag ha crocus, scilla, erytronium och julrosor ifred, numera stryker de oftast med, om jag inte vidtar åtgärder. Värst är det för den tidiga snöcrocusen, thomasinii.

Ett bra knep är att sätta lökarna under buskar, där har Bambi lite svårt att komma åt.
Tesa
CITAT (zaaritha @ 03-09-2004, 22:59)
Gammeldags pingstliljor!! Absolut!

Asch..du stal ju mina ord!!!

...och jag har massor av dom som fanns här när jag kom hit... wub.gif wub.gif
zaaritha
Lyckost!!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon